اخبار داغ

بی‌توجهی به اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در قوم تپه کار دست اوقاف داد/ مرثیه که هیچ، فاتحه کویر آذربایجان را بخوانید!

بی‌توجهی به اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در قوم تپه کار دست اوقاف داد/ مرثیه که هیچ، فاتحه کویر آذربایجان را بخوانید!
ک سال از خبر پایگاه اطلاع‌رسانی آناج در خصوص سرقت شن و تپه‌های کویر قوم تپه گذشت و امروز که این کویر در حال نابودی است رسانه‌ها و مسئولین به صرافت افتاده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، یازدهم مهرماه سال گذشته بود که پایگاه اطلاع‌رسانی آناج طی خبری از سرقت شن‌های قوم تپه خبر داد و پیگیری از سازمان محیط زیست نیز اثری نداشت و همچنان تپه‌های این منطقه کویری به سرقت می‌رفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

یک سال از گزارش آناج گذشت و حال بار دیگر موضوع قوم تپه بر سر زبان‌ها افتاده و رسانه‌ها به صرافت افتاده‌اند تا این مساله را پیگیری کنند و از آنجا که معلوم گشته این منطقه موقوفه و مربوط به اداره کل اوقاف است همه در پی پاسخ هستند که چرا اداره کل اوقاف زمین موقوفه را برای تاراج خاک آن به اجاره داده است.

,

البته مدیر کل اوقاف آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج اذعان داشت:" قوم تپه موقوفه است و ما اخیراً طی جلسه‌ای اعتراض خود را اعلام کردیم و موضوع را از مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم تا مانع آسیب به قوم تپه شویم؛ یقین بدانید ما مجوزی برای برداشت شن و ماسه از قوم‌تپه صادر نکرده‌ایم."

,

اینکه حجت‌الاسلام مصائبی تاکید دارد که مجوزی برای برداشت شن و ماسه صادر نکرده‌اند جای خوشحالی دارد اما آیا این امکان وجود دارد که برای زمین موقوفه ادارات و نهادهای دیگری تصمیم بگیرند و یا حتی به طور مثال اداره کل اوقاف از تاراج خاک موقوفه خود تاکنون خبردار نبوده باشد؟

,

از سوی دیگر حجت الاسلام جعفری رئیس  سازمان اوقاف و امور خیریه ناحیه یک تبریز نیز با اشاره به وضعیت نابسامان  قوم تپه، اظهار داشت: "وضعیت امروز قوم تپه به ۵ سال قبل از می گردد، در حدود ۲ سال قبل این وضعیت در رسانه ها مطرح شد، نشست ها و جلسات مختلفی بین  اوقاف، سازمان صنایع و معادن و میراث فرهنگی استان برگزار شد به امید اینکه از این کار جلوگیری شود ولی نتیجه ای نداشت."

,

وی گفت: "مالکیت  قوم تپه با  اوقاف است ولی صادر کننده مجوز سازمان صنایع و معادن استان است، موضوع را از طریق دادستانی پیگیر کردیم. این فرد خاص  که شروع به خاکبرداری کرده است، چند سال قبل مجوز های  لازم را از طرف نهاد های مختلف گرفته است به همین خاطر پیگیری های ما  به جایی نمی رسد."

,

, ,

رئیس اداره اوقاف ناحیه یک تبریز تصریح کرد: "در جلسه ای که با دادستان تبریز و معاون سازمان صنعت و معدن  برگزار کردیم، مقرر شد سازمان صمت  نسبت به توقف این کار اقدام کند ولی تا امروز چنین کاری انجام نشده است. در پیگیری هایی هم که از طریق دادستان  محترم تبریز داشتیم دادستان تبریز دستور داد نسبت به لغو مجوز و تغییر در رویه صدور مجوز اقدام شود."

,

شاید اگر حساسیتی که امروز رسانه‌ها نسبت به قوم تپه پیدا کرده‌اند در زمان انتشار آن گزارش وجود داشت امروز وضعیت اسف‌بار قوم تپه بهتر بود و یا اگر اداره کل اوقاف که نسبت به تمام موقوفات خود حساسیتی مثال‌زدنی دارد نسبت به این منابع آذربایجان نیز حساسیت نشان می‌داد امروز مسئولین از مرثیه برای کویر زیبای قوم تپه سخن نمی‌گفتند!

,

هر آنچه که هست حراج منابع طبیعی آذربایجان و سودجویی معدود نفراتی است که ظاهرا پشتشان حسابی گرم می‌باشد و علی الظاهر باید به مانند دریاچه ارومیه چشم از نجات قوم تپه برداریم زیرا مسئولین فعلا در حال پیگیری هستند!

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه