اخبار داغ

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

SPV عملاً شکست‌خورده است/ دولت با اصرار بر قبول FATF مسیر دور زدن تحریم‌ها را سخت می‌کند

SPV عملاً شکست‌خورده است/ دولت با اصرار بر قبول FATF مسیر دور زدن تحریم‌ها را سخت می‌کند
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: تا این لحظه هیچ اقدام قابل قبولی که دربردارنده نتیجه و منافعی برای ایران باشد صورت نگرفته و عملاً SPV شکست‌خورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ پس از خروج آمریکا از برجام قرار بود اروپا بسته‌ای پیشنهادی که شامل راهکارهای عملیاتی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا باشد را به‌طرف ایرانی تحویل بدهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که این بسته بایستی شامل راهکارهای عملیاتی برای تضمین فروش نفت ایران به اروپا، حمایت از شرکت‌های اروپایی در ایران در برابر تحریم‌های ثانویه‌ی آمریکا، وام و تسهیلات بانک سرمایه‌گذاری اروپا باشد.

,

درنهایت این بسته با چند روز تأخیر به دست طرف ایرانی رسید و واکنش طرف ایرانی نسبت به جزییات بسته نشان از خالی بودن آن از راهکارهای و برنامه‌های عملیاتی بود؛ در همین راستا حسن روحانی رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان آن را مأیوس‌کننده خواند.

,

در ادامه این روند کانال ویژه پرداخت مالی اروپا پیشنهادی بود تا بتوان از طریق آن ارز حاصل از صادرات خود را وارد کشور کند؛ این کانال یا همان SPV باهدف تداوم دادوستد اقتصادی با نظام ایران، راهی است که برای دور زدن تحریم‌های آمریکا مطرح شد اما باگذشت ماه‌ها از وعده طرف اروپایی جهت اجرای این طرح هنوز ابهاماتی پیرامون چگونگی اجرای آن وجود دارد و تاکنون اقدام درخوری در این خصوص انجام‌نشده است.

,

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

, عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:,

SPV عملاً شکست‌خورده است

, SPV عملاً شکست‌خورده است, SPV عملاً شکست‌خورده است,

محمدابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص ابهامات اجرای SPV جهت تبادلات مالی ایران با اروپا اظهار کرد: تا این لحظه هیچ اقدام قابل قبولی که دربردارنده نتیجه و منافعی برای ایران باشد صورت نگرفته و عملاً این طرح شکست‌خورده است و مسئولین باید فکر دیگری در این خصوص کنند.

,

اروپا تحت‌فشار آمریکا قادر به برقراری تبادل مالی با ایران نیست

, اروپا تحت‌فشار آمریکا قادر به برقراری تبادل مالی با ایران نیست, اروپا تحت‌فشار آمریکا قادر به برقراری تبادل مالی با ایران نیست,

وی افزود: اروپا تحت‌فشار آمریکا قادر به برقراری راهی برای تبادل مالی با ایران نیست. برای مثال اگر یک بانک مستقل اروپایی بخواهد با ایران ارتباط برقرار کند، آمریکا دیگر بانک‌های اروپایی را ملزم می‌کند هیچ تبادلی با بانک مذکور نداشته و آن را تحریم کنند. به این صورت عملاً هیچ بانک اروپایی قادر به انجام تبادلات مالی با ایران نیست.

,

رضایی بابیان اینکه وزارت امور خارجه ایران همچنان امیدوار به تلاش اروپایی‌هاست اظهار کرد: دولت بر این باور است که اگر این راه را رها کنیم تحریم‌ها به‌صورت جامع‌تری بازمی‌گردد به همین خاطر تا جایی که امکان دارد صبر کرده تا شاید نتیجه بگیریم، در حالی که طرف اروپایی با عملکرد خود نشان داده است که توان ادامه راه را ندارد. با این حال تا چه زمانی جمهوری اسلامی باید این مسیر را ادامه دهد معلوم نیست.

,

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: به زودی جمهوری اسلامی تصمیم نهایی را خواهد گرفت. ایران به واسطه رفع تحریم‌ها برجام را قبول کرد و اگر قرار باشد جلوی پیشرفت تکنولوژی گرفته شود و خللی هم در تحریم‌ها صورت نپذیرد، جز ضرر و زیان چیزی عاید کشور نمی‌شود. بنابراین باید خوش‌بینی و اعتماد به غرب در اندیشه‌های مسئولین کشور تغییر کند و اتکا به توان و سرمایه‌های داخلی خود را جایگزین این روند فعلی کنیم. انشا الله که مسئولین سر عقل آمده و از این قضیه عبرت بگیرند.

,

رضایی با تأکید بر تجربه گران‌بهای دور زدن تحریم‌ها در سال‌های گذشته عنوان کرد: اگر هماهنگی بین مسئولین ایجاد شود که تجربه مسئولین قبلی در دور زدن تحریم‌ها به مسئولین فعلی منتقل شود می‌توان بر تحریم‌ها فائق آمد.

,

دولت با اصرار بر قبول FATF مسیر دور زدن تحریم‌ها را سخت می‌کند

, دولت با اصرار بر قبول FATF مسیر دور زدن تحریم‌ها را سخت می‌کند, دولت با اصرار بر قبول FATF مسیر دور زدن تحریم‌ها را سخت می‌کند,

وی با اشاره به قبول FATF در کشور بیان کرد: متأسفانه دولت با اصرار بر قبول FATF مسیر دور زدن تحریم‌ها را سخت می‌کند. یکی از دغدغه‌های نمایندگان همین پذیرش FATF است که در صورت اجرای آن گزارش گردش مالی کشور در اختیار غربی‌ها قرارگرفته و این باعث اقدام هوشمندانه‌تر دشمنان علیه ما می‌شود.

,

رضایی خاطرنشان کرد: دولت باید با عدم قبول FATF و فاصله گرفتن از برجام، همچنین با تکیه به توان و استعداد داخلی و استفاده از تجربه قبلی دور زدن تحریم‌ها، کشور را از این وضعیت نجات دهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه