اخبار داغ

استارت دوباره پروژه راه آهن بوشهر-شیراز/ گام های استوار یا لرزان

استارت دوباره پروژه راه آهن بوشهر-شیراز/ گام های استوار یا لرزان
کلنگ زنی عملیات اجرایی قطعه 10 راه‌آهن بوشهر- شیراز هر چند گامی کوتاه برای بهره برداری نهایی از پروژه می باشد اما امیدوار کننده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ گام های کوتاه و منقطع عملیات اجرایی راه آهن بوشهر-شیراز در سال های گذشته باعث به حاشیه رفتن این پروژه استراتژیک برای پیشرفت استان بوشهر گردیده اما با سفر وزیر راه و کلنگ زنی عملیات اجرایی قطعه 10 راه‌آهن بوشهر- شیراز امیدها از دوباره احیا گشته و باید منتظر ماند و دید این بار حرکت لاک پستی پروژه به کجا می رسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

هدف اصلی طرح راه آهن شیراز-بوشهر، اتصال استان بوشهر به شبکه ریلی ، جابجایی 3 میلیون تن بار در سال اول بهره برداری و افزایش تا 6 میلیون تن طی 10 سال ، جابجای یک میلیون مسافر در سال اول بهره برداری و افزایش تا 2 میلیون نفر طی 10 سال و رونق اقتصادی و اجتماعی این استان است.

,

راه آهن بوشهر-شیراز در امتداد خود شهرهای اهرم ، کلمه ، بوشکان ، فراشبند ، فیروزآباد ، بایگان ، کوار ،شیراز ، زرقان و مرودشت را در برمی گیرد که به 11 قطعه اجرایی تبدیل شده است  که قطعه 10 آن به طول 25 کیلومتر می‌باشد و به صورت یک خطه و عرض شش متر است و در کل طرح شش پل ساخته می‌شود که از این تعداد سه پل در قطعه 10 قرار دارد.

,

مطالعات فاز 2 زیرسازی قطعه 10 این طرح توسط مهندسان مشاور راه آهن انجام شده است و در محدوده قطعه 10، 2 ایستگاه هور و اهرم به ترتیب به طول یکهزار و 150 متر و یکهزار و 200 متر در نظر گرفته شده است و در این قطعه همچنین 9 تونل به طول 2 هزار و 184 متر قرار گرفته است

,

.

, ,

برای بخش الف قطعه 10 حجم خاکبرداری و خاکریزی به ترتیب 650 هزار و 500 هزار و برای بخش ب نیز این حجم ها به ترتیب یک میلیون و 260 هزار و یک میلیون و 270 هزار تن است.

,

عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر در آئین آغاز ساخت قطعه 10 راه آهن بوشهر-شیراز با حضور وزیر راه و شهرسازی گفت: با اتفاق نظر و همصدایی نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی یکهزار و 30 میلیارد ریال از محل اعتبارات نمایندگان در لایحه بودجه به این پروژه اختصاص یافته که امید است با تخصیص این اعتبارات شرکت آباد راهان پارس به عنوان پیمانکار پروژه بتواند هر چه زودتر با اجرای پروژه راه آهن بوشهر-شیراز این منطقه را با برخورداری از شبکه ریلی آباد کند.

,

وی بیان کرد: پروژه راه آهن بوشهر-شیراز از سال 95 که به دلیل مشکل مالی تعطیل شده بود که با درخواستی که از نمایندگان استان در مجلس داشتیم با اشراف به اهمیت این پروژه در توسعه استان آن را مورد حمایت قرار دادند.

,

نماینده مردم شهرستان های بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: خط ریلی بوشهر-شیراز در توسعه اقتصادی کشور تاثیر بسزایی دارد.

,

حجت الاسلام عبدالحمید خدری افزود: انتظار است با مدیریت این پروژه خط ریلی بوشهر-شیراز-اصفهان رونق بزرگی در توسعه اقتصادی کشور و بویژه استان بوشهر ایفا کند.

,

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: راه آهن و بندر با اتصال به یکدیگر رونق پیدا می کنند و اتصال بوشهر به شبکه ریلی از حیث اتصال بندر به این شبکه حائز اهمیتی ویژه است.

,

محمد باقر سعادت افزود: امیدواریم نه تنها قطعه 25 کیلومتری قطعه دهم پروژه راه آهن بوشهر-شیراز بلکه سایر قطعه های این پروژه نیز به بهره برداری برسد و آرزوی دیرینه بوشهری ها محقق شود.

,

, ,

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری در خطبه های نماز جمعه  بوشهر هم با تقدیر از مسئولان و دولتمردان برای تحقق این مطالبه به حق مردم افزود: با توجه به اینکه اتصال به خط ریلی از مطالبه های جدی مردم استان است اگر کسی بخواهد مانعی در اجرای این پروژه مهم ایجاد کند با مردم طرف است.

,

وی بیان کرد: برهمین اساس پروژه راه آهن بوشهر- شیراز باید با تامین اعتبار با سرعت و شتاب در استان اجرا شود.

,

صفایی بوشهری اضافه کرد: با وجود اینکه بیشتر استانهای همجوار مجهز به خط ریلی هستند ولی استان بوشهر با وجود کرانه ای بودن و اهمیت وجود راه آهن در این خصوص مورد بی توجهی قرار گرفته بود.

,

اما اولین جرقه استارت دوباره این خط راه آهن خرداد 96 توسط خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و غلامرضا شافعی معاون سازمان برنامه و بودجه کشور و بازید او از  خط‌آهن شیراز- بوشهر- عسلویه کلید خورد.

,

خادمی در حاشیه این بازدید احداث خط آهن شیراز-بوشهر-عسلویه را به منظور ایجاد کریدور ترانزیتی ریلی جدید از بوشهر تا مبادی شمالی کشور دانست که موجب اتصال منطقه پارس جنوبی به شبکه ریلی سراسری می‌شود و میزان پیشرفت فیزیکی این خط ریلی را 50 درصد است.

,

وی گفت:  این خط ریلی موجب اتصال بوشهر و منطقه پارس جنوبی به شبکه راه‌آهن سراسری است و این مسیر موجب ارتباط میان استان‌های بوشهر و فارس با دیگر استان‌های کشور می‌شود و به صورت یک خطه با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری طراحی شده است.

,

 چند ماه بعد در شهریور 96 خبری دیگر از راه اهن بوشهر-شیراز منتشر شد. عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر با تاکید بر لزوم تسریع در تکمیل این طرح افزود: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای است که اجرای این طرح را توجیه‌پذیر کرده است.

,

گراوند بیان کرد: استان بوشهر روزگاری به عنوان پایتخت تجارت ایران بود و اجرای طرح راه‌آهن در مسیر بوشهر به شیراز و اتصال به خط ریلی سراسری می‌تواند نویدبخش توسعه و آبادانی بوشهر و ایران اسلامی باشد.

,

آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی هم در سفر به بوشهر با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن و اجرای طرح توسعه بندری بوشهر در جزیره نگین در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید گفت: با توجه به اینکه بندر بوشهر امکان توسعه محدودی داشت احداث بندر نگین در بوشهر در دستور کار قرار گرفت که با تکمیل این طرح این بندر به شبکه ریلی متصل می‌شود.

,

با کلنگ زنی عملیات اجرایی قطعه 10 راه‌آهن بوشهر- شیراز هر چند گامی کوتاه برای بهره برداری نهایی از پروژه می باشد اما امیدوار کننده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه