اخبار داغ

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی خبرداد

"یزدان" گمرک رسمی ایران برای دست یابی به بازارهای فرا منطقه‌ای

"یزدان" گمرک رسمی ایران برای دست یابی به بازارهای فرا منطقه‌ای
نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: مرز یزدان به گمرک رسمی ایران تبدیل خواهد شد و کالاهای کشور از این طریق علاوه بر افغانستان به چین، پاکستان و هندوستان خواهد رسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فرهادفلاحتی، نماینده مردم قاین وزیرکوه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهارکرد: بازارچه مرزی یزدان بیش از 150 سال قدمت دارد؛ در دوره قاجاریه و پهلوی نیزجزو معابر گمرکی ایران بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,
 
,
وی افزود: بعد از انقلاب، بنای این بازارچه احداث، مسیر آن آسفالت شد و امکاناتی از قبیل برق و آب به این بازارچه صورت گرفت.
,
 
,
نماینده مردم قاین وزیرکوه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان‌کرد: تا مدت‌های زیاد و دو دهه بعد از انقلاب اسلامی، این بازارچه به عنوان یکی از فعال‌ترین بازارچه‌های مرزی کشور شناخته شد.
,
 
,
فلاحتی افزود: در خصوص مراودات تجاری نیز این بازارچه، جزو بازارچه‌های بزرگ کشور بوده است به طوری که طبق آمار و ارقام، در حوزه صادرات و واردات این بازارچه نمونه شده است.
,
 
,
وی ضمن اشاره به این‌که متاسفانه در سال 93 این بازارچه فعال، تعطیل شد؛ خاطرنشان‌کرد: یک اشتباه تصمیم‌گیری وراهبردی از قبل اتخاذ شده بود که بازارچه ماهیرود هم ارز با این بازارچه ساخته شد وعملا به جای تقویت هر دو بازارچه، یک بازارچه تقویت و دیگری تعطیل شد.
,
 
,
این نماینده مردم در خانه ملت گفت: با همه این شرایط، باز هم می‌شد گمرک و بازارچه به موازات هم جلو بروند و یک راه توسعه و پیشرفت برای استان و کشور باشد.
,
 
,
فلاحتی ضمن بیان این‌که شرایط اقتصادی کشور اقتضای این را داشت تا با کشورهای همسایه ارتباط تجاری گسترده‌ای داشته باشیم و این ارتباط افزایش یابد، افزود: پیگیری‌های مختلفی صورت گرفت تا از امکاناتی که در این بازارچه وجود دارد بهره گرفته شود.
,
 
,
وی بیان‌کرد: پیگیری‌های متعددی را در زمان مسئولیتم به عنوان فرماندار و نماینده مردم انجام دادم که علت آن مشخص ورفع مشکل شود.
,
 
,
نماینده مردم قاین وزیرکوه در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: تجارت باید در اولویت برای همسایه‌های جمهوری اسلامی قرار گیرد و پیگیری‌های متعددی برای ارتباط با این کشوراز سوی وزارت کشور، امور خارجه، مسئولان گمرک و بخش اقتصادی صورت گرفت و نشست‌هایی نیز برگزار شد.
,
 
,
فلاحتی اضافه کرد: بهانه‌هایی مبنی بر این‌که کشور افغانستان توجه به بازارچه یزدان ندارد وجود داشت اما طی نشست‌هایی مختلف مشخص شد افغانستان کاملا متقاعد است که بازارچه مرزی یزدان تبدیل به گمرک شود.
,
 
,
وی بیان‌کرد: ایجاد گمرک در مرز یزدان، درشورای اقتصاد کشورافغانستان مصوب و تفاهم نامه ای با رئیس جمهور وقت افغانستان امضا شد اما پیگیری‌های جدی در آن بازه زمانی از سوی ایران صورت نگرفت.
,
 
,
نماینده مردم قاین وزیرکوه در مجلس شورای اسلامی ادامه‌داد: با مکاتبات، مرداوات و پیگیری‌هایی که داشتم وزارت خارجه در این زمینه جدی وارد عمل شد و پس از آمدن استاندار فعلی که مرز را به خوبی می شناخت، این پیگیری‌ها شدت بیشتری پیدا کرد.
,
 
,
فلاحتی بیان‌کرد: در نهایت کشورافغانستان در سه ماهه اول سال جاری اعلام کرد اگر شرایط این کشور در مرز فراهم باشد آنها نیز گمرک خود را مستقر می‌کنند.
,
 
,
وی گفت: شرایط افغانستان که مبتنی بر امکانات و زیرساخت‌ها بود در مرز به‌جز یک سری بهسازی‌ها برای ایجاد ساختمان، فراهم بود.
,
 
,
نماینده مردم قاین وزیرکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: ایجاد روابط بین دو کشور توسط وزارت خارجه پیگیری و بازدیدها انجام شد؛ کار به انجام رسیده و به زودی باید به امضای دو کشور برسد وبعد از آن ما شاهد استقرار گمرک درکشور افغانستان باشیم.
,
 
,
فلاحتی یادآورشد: در بازه زمانی یکی دو ماهه گذشته ما گمرک خود را در مرز مستقر کردیم و امکان صادرات و واردات از بازارچه گمرکی یزدان فراهم است.
,
 
,
وی ادامه داد: استان و کشورما، مجوزهای لازم را در زمینه صادر می‌کند اما هنوز گمرک کشور افغانستان مستقر نشده و منوط به صورت جلسه مرزی است.
,
 
,
نماینده مردم قاین وزیرکوه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بعد از استقرار گمرک کشور افغانستان، شرایط اقتصادی در شهرستان مرزی زیرکوه خیلی تغییر خواهد کرد و شاهد مراودات تجاری تجار بین دو کشور خواهیم بود.
,
 
,
وی گفت: به طور قانونی، صادرات و واردات از مرز یزدان انجام خواهد شد و میلیاردها تومان ارزآوری برای کشور ما خواهد داشت و منافع آن به کشور افغانستان هم خواهد رسید.
,
 
,
نماینده مردم قاین وزیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: با ایجاد گمرک در بازارچه یزدان، اقتصادمقاومتی در خراسان‌جنوبی محقق خواهدشد که شاهد ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در استان خواهیم بود.
,
 
,
فلاحتی بیان‌کرد: ظرفیت اقتصادی که بین دو کشور ایجاد می‌شود که علاوه بر اینکه  بیشترین منافع به استان و شهرستان می‌رسد برد ملی نیز دارد.
,
 
,
وی با بیان این‌که از طریق افغانستان می‌توان به بازارکشورهای هندوستان، پاکستان و چین دست یافت، تصریح‌کرد: کارخانه‌های سیمان، شمش فولاد، نساجی، کاشی، کویرتایر و ده‌ها عنوان که همه برندملی هستند بازار فروش دائمی خواهند داشت.
,
 
,
نماینده مردم قاین وزیرکوه در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر این‌که گمرک ماندگاری فروانی دارد، افزود: ایجاد گمرک، سرانه خانوار را به لحاظ اقتصادی تغییر خواهد داد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه