کارشناس مذهبی گفت: عزتخواهی و ظلمستیزی و در یک کلام «هیهات من الذله» که محور قیام امام حسین علیهالسلام و عاشورا است، امروز به فرهنگ نهادینه شده ما تبدیل شده است و این چیزی است که از کربلا آموختهایم.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، حجتالاسلام غلامرضا پرهیزکار در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: بدیهی است که عاشورا صرفا صحنه یک کارزار نظامی نیست که صبح تا عصری فقط درگیری و جنگی رخ داده باشد و تمام، بلکه معنا و روحی دارد که این معنا و روح است که ما را از آن خودش کرده و نمیتوانیم آن را رها کنیم.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا ,وی با بیان اینکه صحنه عاشورا میدان معرفی امام است که امام و رابطه امام و امت را به طور عیان به همه نشان میدهد، اظهار داشت: امام کسی نیست که دنبال مسائل شخصی خودش باشد بلکه او دغدغه دین دارد و میخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند و جامعه را اصلاح کند و هر کاری میکند برای رضای خدا است.
راهپیمایی عظیم اربعین صحنه همدلی اقوام و ملتهای مختلف
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: امام حسین علیهالسلام و عزاداری برای امام، موجب انسجام و همدلی بین مردم و جامعه میشود و آنها را کنار یکدیگر قرار می دهد و نوعی انسجام اجتماعی در جامعه به وجود میآورد.
پرهیزکار تصریح کرد: در دستگاه امام حسین(ع) علقههای قومی و نژادی کمرنگ میشود و خیلی موضوعیت ندارد و افراد از اقوام و نژادهای مختلف با محوریت امام در کنار یکدیگر قرار میگیرند.
وی یادآور شد: در راهپیمایی عظیم اربعین ما شاهد این انسجام و همدلی افراد هستیم و مردم از ملتهای مختلف در کنار هم قرار میگیرند؛ به عنوان مثال مردم ایران و عراق در شرایطی که قبلا دو کشور هشت سال با هم در جنگ بودند، در اربیعن کنار هم قرار میگیرند و ایرانیها از سوی عراقیها به گرمی پذیرایی میشوند و در واقع با محوریت امام حسین (ع) است که زائران و خادمان امام در کنار یکدیگر قرار میگیرند.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: یکی از آثار حضور در عزای امام حسین(ع) نمایش مشارکت و همکاری بین مردم است، به طوری که هر کسی به طور خودجوش تلاش میکند در راه امام حسین(ع) قدمی بردارد و کاری انجام دهد و این عاشورا است که به ما مشارکت و کار جمعی را یاد میدهد.
عزتخواهی و ظلمستیزی در مردم نهادینه شده است
پرهیزکار تأکید کرد: عزتخواهی و ظلمستیزی و در یک کلام «هیهات من الذله» که محور قیام امام حسین علیهالسلام و عاشورا است، امروز به فرهنگ نهادینه شده ما تبدیل شده است و این چیزی است که از کربلا آموختهایم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر شکار پهباد آمریکا و یا توقیف نفتکش انگلیس توسط نیروهای ایرانی موجب غرور مردم میشود و آنها از این اقدامات احساس شادی و شیرینی میکنند، این به خاطر عزتخواهی مردم است و بخاطر این است که آنها نمیخواهند زیر بار زور کسی بروند که اینها ناشی از فرهنگ عاشورا است.
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عنوان کرد: توجه به حادثه عاشورا موجب میشود تا ظرفیت ما در برابر مشکلات بالا برود و نوعی افزایش بردباری را در ما ایجاد میکند که این بردباری و تحمل مقابله با مشکلات هم در سطح زندگی فردی و هم در سطح زندگی اجتماعی وجود دارد.
پرهیزکار اضافه کرد: به عنوان مثال این میزان توطئه و خصومتی که نسبت به مردم و کشور ما صورت میگیرد شاید اگر نسبت هر کشوری دیگری انجام میشد به این راحتی برایشان قابل تحمل نبود.
وی گفت: به طور طبیعی بین نسلهای مختلف گسست وجود دارد و تفاوتها در این زمینه برخی مواقع موجبات مشکلاتی نیز میشود اما عاشورا و کربلا محوری است که حتی این تفاوت نسلها را نیز کاهش داده و موجب نوعی همگرایی و همدلی در این زمینه نیز شده است.
انتهای پیام/
وی با بیان اینکه صحنه عاشورا میدان معرفی امام است که امام و رابطه امام و امت را به طور عیان به همه نشان میدهد، اظهار داشت: امام کسی نیست که دنبال مسائل شخصی خودش باشد بلکه او دغدغه دین دارد و میخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند و جامعه را اصلاح کند و هر کاری میکند برای رضای خدا است.
,راهپیمایی عظیم اربعین صحنه همدلی اقوام و ملتهای مختلف
, راهپیمایی عظیم اربعین صحنه همدلی اقوام و ملتهای مختلف,عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: امام حسین علیهالسلام و عزاداری برای امام، موجب انسجام و همدلی بین مردم و جامعه میشود و آنها را کنار یکدیگر قرار می دهد و نوعی انسجام اجتماعی در جامعه به وجود میآورد.
,پرهیزکار تصریح کرد: در دستگاه امام حسین(ع) علقههای قومی و نژادی کمرنگ میشود و خیلی موضوعیت ندارد و افراد از اقوام و نژادهای مختلف با محوریت امام در کنار یکدیگر قرار میگیرند.
,وی یادآور شد: در راهپیمایی عظیم اربعین ما شاهد این انسجام و همدلی افراد هستیم و مردم از ملتهای مختلف در کنار هم قرار میگیرند؛ به عنوان مثال مردم ایران و عراق در شرایطی که قبلا دو کشور هشت سال با هم در جنگ بودند، در اربیعن کنار هم قرار میگیرند و ایرانیها از سوی عراقیها به گرمی پذیرایی میشوند و در واقع با محوریت امام حسین (ع) است که زائران و خادمان امام در کنار یکدیگر قرار میگیرند.
,این کارشناس مذهبی اضافه کرد: یکی از آثار حضور در عزای امام حسین(ع) نمایش مشارکت و همکاری بین مردم است، به طوری که هر کسی به طور خودجوش تلاش میکند در راه امام حسین(ع) قدمی بردارد و کاری انجام دهد و این عاشورا است که به ما مشارکت و کار جمعی را یاد میدهد.
,عزتخواهی و ظلمستیزی در مردم نهادینه شده است
, عزتخواهی و ظلمستیزی در مردم نهادینه شده است,پرهیزکار تأکید کرد: عزتخواهی و ظلمستیزی و در یک کلام «هیهات من الذله» که محور قیام امام حسین علیهالسلام و عاشورا است، امروز به فرهنگ نهادینه شده ما تبدیل شده است و این چیزی است که از کربلا آموختهایم.
,وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر شکار پهباد آمریکا و یا توقیف نفتکش انگلیس توسط نیروهای ایرانی موجب غرور مردم میشود و آنها از این اقدامات احساس شادی و شیرینی میکنند، این به خاطر عزتخواهی مردم است و بخاطر این است که آنها نمیخواهند زیر بار زور کسی بروند که اینها ناشی از فرهنگ عاشورا است.
,عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عنوان کرد: توجه به حادثه عاشورا موجب میشود تا ظرفیت ما در برابر مشکلات بالا برود و نوعی افزایش بردباری را در ما ایجاد میکند که این بردباری و تحمل مقابله با مشکلات هم در سطح زندگی فردی و هم در سطح زندگی اجتماعی وجود دارد.
,پرهیزکار اضافه کرد: به عنوان مثال این میزان توطئه و خصومتی که نسبت به مردم و کشور ما صورت میگیرد شاید اگر نسبت هر کشوری دیگری انجام میشد به این راحتی برایشان قابل تحمل نبود.
,وی گفت: به طور طبیعی بین نسلهای مختلف گسست وجود دارد و تفاوتها در این زمینه برخی مواقع موجبات مشکلاتی نیز میشود اما عاشورا و کربلا محوری است که حتی این تفاوت نسلها را نیز کاهش داده و موجب نوعی همگرایی و همدلی در این زمینه نیز شده است.
,انتهای پیام/
,]
ارسال دیدگاه