اخبار داغ

یادداشت:

آگاهی عمومی رسالت روز جهانی بهداشت

آگاهی عمومی رسالت روز جهانی بهداشت
روز جهانی بهداشت برای بالا بردن آگاهی عموم مردم جهان ، درباره موضوع خاص بهداشتی است که سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) آن را در رأس اولویت های بهداشتی سال قرار داده است . این روز به عنوان نقطه شروع اجرای برنامه های بهداشتی بلند مدتی است که می بایست مدت ها قبل از 7 آوریل ، فعالیت های آن انجام شده و منابع آن فراهم گردد .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ روز جهانی بهداشت هر سال روز 18 فروردین(7 آوریل) به عنوان روز جهانی بهداشت در کشور های مختلف جهان گرامی داشته می شود .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

 

,

در چنین روزی در سال 1948 میلادی در نیویورک، نخستین اساسنامه ی کنفرانس بین المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی تدوین گردید.همچنین در ژوئن همان سال نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان بیش از شصت و یک کشور جهان تشکیل شد . از آن سال به بعد همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی بهداشت در  کشورهای مختلف گرامی داشته می شود .

,

 

,

در سال ۱۹۴۸، سازمان بهداشت جهانی اولین مجمع جهانی بهداشت را برگزار کرد، مجمع تصمیم گرفت که از سال ۱۹۵۰ به بعد، هفتم آوریل هر سال به عنوان روز جهانی بهداشت نامگذاری و تعیین شود.

,

 

,

سازمان بهداشت جهانی که در شهر ژنو پایتخت سویس قرار دارد از موسسات وابسته به سازمان ملل است.

,

 

,


 در کنفرانس سانفرانسیسکو در سال 1946 تصمیم به تشکیل یک کنفرانس بین المللی بهداشت گرفته شد که اساسنامه آن در هفتم آوریل سال 1948 ، در نیویورک تنظیم و تصویب شد و اولین انجمن بهداشت جهانی اقدام به انتخاب روزی از سال به نام " روز جهانی بهداشت " نمود . در ژوئن همان سال اولین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان 61 کشور جهان تشکیل شد .

,
,

 

,

از سال 1950 ، 7 آوریل ( 7 April ) هر سال ، با نام روز جهانی بهداشت در سراسر دنیا جشن گرفته می‌ شود . هفتم آوریل ، روز جهانی بهداشت و همچنین سالگرد تاسیس سازمان جهانی بهداشت است.

,

 

,


رسالت روز جهانی بهداشت بالا بردن آگاهی عموم مردم جهان ، درباره موضوع خاص بهداشتی است که سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) آن را در رأس اولویت های بهداشتی سال قرار داده است . این روز به عنوان نقطه شروع اجرای برنامه های بهداشتی بلند مدتی است که می بایست مدت ها قبل از 7 آوریل ، فعالیت های آن انجام شده و منابع آن فراهم گردد .

,
,

 

,

یکی از موانع بزرگ در بهبود وضع بهداشت در دنیا کمبود اشخاص متخصص می باشد . سازمان بهداشت جهانی برای رفع این مشکل ، دوره های مطالعاتی و کارآموزی و تعلیم و تکمیلی در سرتاسر جهان تشکیل داده است .

,

 

,

هدف این سازمان ، فراهم کردن حداکثر امکانات بهداشتی و سلامتی برای کلیه انسان های روی زمین است ، به دنبال این هدف ، سازمان ، برنامه های زیادی را به مرحله اجرا می گذارد تا زمینه مساعدت کشور ها را برای تقویت بهداشت عمومی خود فراهم کند .

,

 

,


بیشترین توجه سازمان مداوای تب های مناطق حارّه ، سل ، جذام ، وبا ، طاعون ، آبله ، بهداشت مادران و کودکان و تغذیه متمرکز می باشد و از جمله برنامه های عمده آن ریشه کنی مالاریا و آبله است . ایران در 23 نوامبر 1946 ، به عضویت این سازمان درآمد و همه ساله در اجلاس سالیانه آن و در کمیته منطقه ای در گروه مدیترانه شرقی شرکت داشته است.

,
,

 

,


هر سال این روز در سراسر جهان جشن گرفته می شود و با توجه به اولویت ها و نگرانی های بهداشت عمومی جهان ، یک موضوع  یا شعار خاص برای آن انتخاب می شود.

,
,



ناقلین موجودات زنده کوچکی مانند پشه ها، ساس ها و شپش ها، کنه ها و حلزون های آب شیرین می باشند، که می تواند یک بیماری را از فرد به فرد و جایی به جای دیگر منتقل نمایند. آنها می توانند سلامت ما را در خانه و در زمان سفر در معرض خطر قرار دهند. مبارزه جهانی ما در روز جهانی بهداشت سال 2014 ، برروی برخی از ناقلین اصلی و بیماری هایی که آنها ایجاد می نمایند و آنچه که ما می توانیم برای محافظت از خودمان انجام دهیم ، تمرکز دارد .

,
,
,

 

,

.                                                       
بهداشت در واقع زیر بنای فعالیت های اقتصادی و پیشرفت های اجتماعی یک ملت است و سلامت جامعه در گرو رعایت اصول بهداشتی می باشد و جامعه سالم و تندرست می تواند از منافع خود دفاع و حقوق خود را کسب کند .

,
,

 

,

بنابراین هر فردی در این کار سهمی دارد ؛ انسانها باید کوشش کنند تا از آلوده ساختن محیط زیست خود مانند هوا، آب ، زمین و... جلوگیری نمایند و از گسترش بیماریهای واگیردار با رعایت اصول بهداشتی جلوگیری به عمل آورند.

,

 

,

تمرکز سازمان جهانی بهداشت بر روی مقاومت به داروهای ضد میکروبی است که باعث از بین رفتن اثربخشی بسیاری از داروهایی است که در حال حاضر در درمان بیماری های زیادی موثر است .
استفاده نامناسب از دارو، عدم مصرف داروی تجویز شده تا انتها، کیفیت پایین دارو، نسخه اشتباه از عوامل ایجاد مقاومت به دارو هستند.
 

,
,
,

 

,

بهداشت عبارت است از علم و هنر پیشگیری از بیماری ها ، طولانی کردن عمر و بالا بردن سطح سلامت و توانایی بشر که اگر تک تک افراد جامعه سالم باشند ، می توان در مجموع ، یک جامعه سالم و توانا به وجود آورد و در قانون اساسی بر مسأله بهداشت تاکید زیادی شده است . در اصول سوم ، بیست و نهم و چهل و سوم قانون اساسی بر ضرورت تأمین بهداشت و فراهم نمودن امکانات بهداشتی و درمان بیماری ها ، و گسترش خدمات درمانی تأکید شده است .

,


از جمله ویژگی های فطری تمامی موجودات جهان غریزه پاکیزگی و میل به نظافت می باشد و انسان نیز به عنوان اشرف مخلوقات به طور ذاتی به سلامتی و تامین تندرستی خود علاقه مند است و دین مبین اسلام ، اهمیت زیادی برای انسان ها قائل است و با وضع قوانین بهداشتی ، نسبت به حفظ سلامت افراد ، برنامه ریزی کرده است .

,
,

 

,

مسائل بهداشتی وسیع و گسترده است و با توجه به پیشرفت سریع علم، هر روز نکات بهداشتی ریزتر و دقیق تر و اهداف بهداشتی، گسترده تر می شوند .

,

 

,

عوامل ایجاد کننده مقاومت دارویی نتیجه استفاده نادرست و نابجا از داروهای ضد میکروبی است و هنگامی که میکروارگانیسمی جهش یافته یا ژن مقاومی را کسب می‌کند بوجود می‌آید؛ بطور مثال: زمانی که بیماری دوره درمان با داروی ضد میکروبی تجویز شده را کامل نمی‌کند یا داروهای نامرغوب استفاده می‌کند،میکروارگانیسمهای مقاوم پدید آمده و منتشر می‌شوند و اگر افراد جامعه نکات بهداشتی را رعایت کنند ، بهداشت جامعه نیز تامین خواهد شد .

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه