اخبار داغ

بررسی بیماری ها مربوط به پلاکت خون/ پلاکت جزء مهمی از خون هر فرد

بررسی بیماری ها مربوط به پلاکت خون/ پلاکت جزء مهمی از خون هر فرد
پلاکت یکی از جزء های مهم خون می باشد که در صورت کم شدن و یا زیاد شدن از حد نرمال خود فرد را دچار بیماری می کند که حتما باید آن را درمان کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زنان قم، طبق تحقیقات و تلاش دانشمندان در سا ل1996 مشخص شد که خون از دو قسمت تشکیل شده است که این دو قسمت عبارتند از سلول ها و نیز مایعی که به طور منظم و یک طرفه در سیستم چرخشی بسته ای در جریان است و توسط انقباضات ریتمیک قلب به جلو رانده می شود. پس می توان این دو قسمت را سلول های خونی و پلاسما نامید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  زنان قم,

در تعریف پلاسما باید گفت پلاسما مایع شفاف متمایل به زرد و نسبتاً چسبناکی است که هنگام سانتریفوژ خون، در سطح قرار می گیرد (سانتریفوژ دستگاهی است که با سرعت می چرخد و باعث جدا شدن اجزای خون می شود). پلاسما بخش آبکی خون است و حاوی بیش از 90 درصد آب است. 10 درصد دیگر پلاسما را مواد محلول تشکیل می دهد که شامل پروتئین های پلاسما (7درصد)، نمک های غیر آلی و چندین ترکیب آلی مانند اسید های آمینه، ویتامین ها، هورمون ها و لیپوپروتئین ها (لیپید+پروتئین) است.

,

نسبت به همین تعریف سلول های خونی را هم باید گفت حدود 45 تا 55 درصد حجم کل خون را سلول های خونی تشکیل می دهند. سلول های خونی شامل گلبول های قرمز (اریتروسیت ها)، گلبول های سفید (لکوسیت ها) و پلاکت ها است.

,

برخی از علائم مانند کبودی، خونریزی در دهان، خونریزی بینی، خون در ادرار، قاعدگی های طولانی مدت و... از کمبود پلاکت در خون می باشد که بسیار خطرناک است اما در ابتدا تعریفی از پلاکت می کنیم که بدانیم پلاکت چیست و به چه استفاده ای می آید.

,

"پلاکت های رسیده" یا "ترومبوسیت" ها، قطعات سلولی فعالی هستند که نقش مهمی را در انعقاد خون بر عهده دارند.

,

این سلول ها هسته ندارند و از سلول هایی به نام "مگاکاریوسیت" (که در مغز استخوان وجود دارند) منشاء گرفته و در محیط خون گردش می کنند.

,

قطر پلاکت ها دو تا چهار میکرومتر است و سیتوپلاسم آن ها به رنگ آبی روشن با گرانول (دانه) های ریز ارغوانی است.

,

به طور متوسط از هر سلول مگاکاریوسیت 1000 تا2000 پلاکت تشکیل می شود. ظاهراً پلاکت ها در مرحله اول وارد طحال می شوند و دست کم دو روز در آن جا باقی می مانند تا کاملاً رسیده شوند. بعد از این مدت وارد دستگاه گردش خون شده یا در ذخیره پلاکتی طحال به طور فعال باقی می مانند.

,

تقریباً دو سوم کل پلاکت های بدن در دستگاه گردش خون هستند و یک سوم بقیه در طحال به طور ذخیره باقی می مانند.

,

تعداد طبیعی پلاکت ها در دستگاه گردش خون بین 150 تا 450 هزار در هر میکرولیتر خون است. طول عمر طبیعی پلاکت بین هشت تا 10 روز است و در آخر این دوره، پلاک ها در کبد و طحال از بین می روند.

,

و اما در کل باید گفت که پلاکت های خون سلولهایی هستند که درخون ما وجود دارند و زمانیکه تشخیص می دهند، جایی از رگهای خونی آسیب دیده، به هم می پیچند، تا جلوی خونریزی را بگیرند.

,

به بیان بهتر زمانی که جایی از بدن شما زخم می شود، پلاکت ها به قسمت آسیب دیده زخم می چسبند و باعث بوجود آمدن لخته خون می شوند و این عمل پلاکت ها منجر به بند آمدن خونریزی می شود.

,

این در حالی است که تعداد پلاکت نرمال در خون می بایست بین ۱۵۰۰۰۰تا ۴۵۰۰۰۰ در هر میکرومیلیلیتر باشد و پلاکت بالای ۴۵۰۰۰۰ را بیماری ترومبوسیتوز و پلاکت های کم تر از ۱۵۰۰۰۰ را بیماری ترومبوسیتوپنی می نامند که برای اطلاع از تعداد پلاکت های خون باید آزمایش کامل خون(CBC) انجام گیرد.

,

اگر میزان پلاکت خون شما زیاد باشد، می تواند ریسک لخته شدن خون را افزایش داده و منجر به خطرات مهم تر مانند سکته قلبی شود.

,

اما بعضی از مواقع حتی با اینکه شما میزان نرمالی پلاکت در خونتان دارید، ممکن است بعلت چسبندگی بیش از حد آنها به هم خطر سکته و حمله قلبی را افزایش می دهد.

,

تعداد پلاکت کم یا زیاد در خون و همچنین پلاکت هایی که به درستی عمل نمی کنند و می توانند باعث لخته خون، سکته و یا حمله قلبی شوند، بعضی اوقات بدلیل بیماریهای ارثی هستند.

,

دکتر علی رضامند فوق تخصص هماتولوژی دلایل کاهش  و یا عدم تولید پلاکت را به دو نوع اکتسابی و وراثتی تفکیک کرده و می‌گوید: عمدتاً بیماران به دلایل اکتسابی دچار کاهش پلاکت می‌شوند که شایع‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از لوسمی یا سرطان خون، ترومبوسیتوپنی، انعقاد منتشر خون در داخل رگ‌ها، شیمی‌درمانی بعد از سرطان، عفونت و نارسایی مغز استخوان.

,

به گفته‌ی او بیماران سرطانی که تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند اصلی‌ترین گروه نیازمند دریافت مستمر پلاکت هستند به‌طوری‌که سالانه به دریافت ۳۰ الی ۵۰ واحد پلاکت نیاز دارند.

,

مردان و مخصوصا زنان باید مراقب پلاکت خون خود باشند که این امر با انجام آزمایش هایی در طول سال امکان پذیر می باشد چرا که پلاکت خون مهمترین جزئ خون می باشد که باید حدنصاب نرمال داشته باشد همچنین پایین با بالا بودن این موضوع در زنان باردار بسیار خطرناک می باشد که افراد دچار این بیماری با رعایت نکات و مراجعه به پزشک آن را کنترل کنند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه