اخبار داغ

گزارش خبری/

آفت هایی که به روضه های محلی نفوذ کرده است

آفت هایی که به روضه های محلی نفوذ کرده است
روضه های خانگی یا محلی زنانه یکی از بهترین راه ها برای تبلیغ دینی در جمعی دوستانه و صمیمی است که اگر از ظرفیت آن به درستی استفاده شود می تواند منشاء بسیاری از اقدامات پسندیده در سطح جامعه باشد، اما با تاسف باید گفت که عدم ساماندهی و نظارت بر این مجالس سبب شده تا این روزها شاهد ورود برخی از آفت ها و آسیب ها در این مجالس باشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  زن امروز یکی از مجالسی که در ماه محرم و ایام شهادت ائمه اطهار(علیهم السلام) شاهد آن هستیم مجالس روضه است که تکیه گاه بسیاری از روایات است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زن امروز,

 

,

روضه و روضه خوانی به معنای ذکر مصیبت حضرت سَیدالشهدا (علیه السلام) و مرثیه خوانی برای ائمه معصومین (علیهم السلام) است. که مورد تشویق امامان و یکی از عوامل زنده نگه داشتن نهضت حسینی و پیوند روحی و عاطفی شیعه با اولیاء دین است که می تواند تاثیر بسزایی در ترویج معروف ها داشته باشد.

,

 

,

در بعضی از منازلی که سالیان درازی مجالس روضه برپاست ، وقتی در آن پا گذاشته می شود حالت معنویت خاصی به انسان دست می دهد و احساس می کنیم که این فضا با فضاهای دیگر متفاوت است.

,

 

,

این مجالس سال ها است که در میان مردم رواج پیدا کرده و گسترش آن در میان زنان نیز دارای روند خوبی بوده است و به جرئت می توان گفت که در ایام شهادت ائمه و خصوصا ماه محرم و صفر شاهد برگزاری جلسات متعدد روضه هستیم.

,

 

,

از دیگر تاثیرات مجالس و روضه های خانگی افزایش صله رحم است که بر افزایش تعامل میان مسلمانان می افزاید و چه بسا همین مجالس باعث خیرهای زیادی در بین مردم می شود.

,

 

,

روضه های خانگی یکی از بهترین راه ها برای تبلیغ دینی در جمعی دوستانه و صمیمی است که اگر از ظرفیت آن به درستی استفاده شود می تواند منشاء بسیاری از اقدامات پسندیده در سطح جامعه باشد.

,

 

,

اما با تاسف باید گفت که عدم ساماندهی و نظارت بر این مجالس سبب شده تا این روزها شاهد ورود برخی از آفت ها و آسیب ها در این مجالس باشیم.

,

 

,

از جمله موضوعاتی که شاید تاکنون آن را مشاهده نیز کرده باشیم این است که بانوان حتی در یک کوچه و محله در تمام طول روز مشغول رفتن به روضه هستند و جالب این جا است که واعظ این مجالس نیز یک نفر است و تنها خانه ها و مکان های روضه عوض می شود.

,

 

,

 

,

برخی از مداحان اطلاعات زیادی ندارند فقط صدای خوبی دارند

,

 

,

خانم خسروی یکی از بانوان بیرجندی در خصوص رفتن خود به مجالس روضه به خبرنگار ما گفت: در ماه محرم و صفر تقریبا بیشتر اهالی محله روضه دارند و ممکن است در طول روز به سه یا چهار جلسه بروم.

,

 

,

وی با بیان اینکه دیدار همسایه ها از جمله برکات این مجالس است، گفت: ذکر مصیبت و گریه بر مظلومیت های ائمه بیشتر موضوعات مطرح شده در این جلسات است.

,

 

,

این شهروند افزود: همسایه ها معمولا از یک روضه خوان آشنا بهره می گیرند که همگی او را می شناسیم.

,

 

,

خسروی در پاسخ به این سوال که آیا مطالبی که در جلسات بیان می شود از روی مطالعه است یا نه؟، گفت: برخی از مداحان اطلاعات زیادی ندارند و حتی در دو جلسه پشت سر هم نیز مطالب تکراری را بیان می کنند و تنها با صوت زیبا و صدای خوبشان اشک مردم را در می آورند.

,

 

,

 افراد سعی در نمایش دادن خود و زندگی شان در جلسات روضه دارند و دچار تجملگرایی شده اند

,

 

,

خانم عرفانی بانوی بیرجندی نیز در مورد روضه های زنانه، اظهار داشت: تعداد روضه ها بسیار زیاد شده است و افراد زیادی پای این جلسات می نشینند که فرصت بسیار خوبی برای انتقال مسائل اجتماعی و دینی است.

,

 

,

وی با بیان اینکه برخی از افراد از این روضه ها به عنوان محلی برای فروش کالاهای خود استفاده می کنند، گفت: یکی از مسائل در این جلسات این است که افراد سعی در نمایش دادن خود و زندگی شان در جلسات روضه دارند و دچار تجملگرایی شده اند.

,

 

,

این شهروند افزود: در گذشته مجلس روضه بسیار ساده برگزار می شد اما اکنون پذیرایی های پرخرج و حتی پوشیدن لباس هایی که در شان یک مجلس روضه نیست در بین مجالس به وفور دیده می شود انگار هر فردی در روضه می خواهد داشته‌هایش را به رخ دیگری بکشد.

,

 

,

عرفانی ادامه داد: مطالبی که روضه خوان مطرح می کند ممکن است ایراد داشته باشد و افراد و مخاطبان چیزی نمی گویند که این مضوع ممکن است سبب تبدیل منکرها به معروف شود.

,

 

,

وی با اشاره به برگزاری جلسات در مسجد، گفت: اقدام خوبی که در محله خود انجام داده ایم این است که همه همسایه ها جلسه روضه خود را در مسجد برگزار می کنند و از یک کارشناس مذهبی برای روضه استفاده می کنیم که علاوه بر مقابله با برخی مسائل آسیب ها، با شرکت خانم ها در نماز جماعت، مسجد نیز رونق می گیرد.

,

 

,

عدم نظارت بر جلسات روضه ممکن است موجب سوء استفاده برخی افراد شود

,

 

,

حجه الاسلام احمدی کارشناس مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار زن امروز اظهار داشت: معنای روضه در اصل، باغ و بوستان است و این جلسات خانگی وقتی به شکلی صحیح و هماهنگ با معیارهای دینی برگزار می‌شود، جایگاه والای خود را داراست.

,

 

,

وی در ادامه به آسیب های مشاهده شده در روضه های امروزی اشاره کرد و گفت: گاهی در مجالس روضه مشاهده می شود که سخنران هیچگونه علمی برای روضه خوانی ندارد و با اطلاعات ناقص خود راهی را برای درآمدزایی یافته است و به واسطه اینکه با صدای خود توانایی خوبی در درآوردن اشک مردم دارد بانوان روضه های خود را به آنها می سپارند در حالی که از مهم ترین مسائلی که یک واعظ باید داشته باشد سواد علمی و دینی است که بتواند با اطلاعات درست در راه تبلیغ دین گام بردارد که با کمال تاسف باید گفت که این روزها هیچگونه نظارتی برای سخنرانان و مداحان مجالس روضه وجود ندارد.

,

 

,

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه هیچگونه نظارتی بر مداحی و مطالبی که در این جلسات بیان می شود وجود ندارد، ادامه داد: ممکن است در این میان فرصت خوبی برای افراد سودجو فراهم می شود تا به اهداف مختلفی ماننند انحراف در دین و یا فقط درآمدزایی بپردازند.

,

 

,

حجه الاسلام احمدی افزود: افرادی که هیچگونه تعهد و سوادی در امر دین ندارند در مجالسی که مخاطبان زیادی دارند به ایراد سخنانی ناپخته می پردازند که در ادامه این سخنرانی ها شاهد بروز خرافات و یا بدعت هایی در دین می شویم و ذهن مخاطبان پس از مدتی از مسائل و اهداف اصلی روضه منحرف می شود.

,

 

,

وی در پایان گفت: سخنرانان و مداحان نباید به ذکر مصیبت اکتفا کنند و بیان موضوعاتی همچون احکام دین، مسائل اجتماعی، ازدواج آسان، مهدویت، عفاف و حجاب و ازدواج آسان را مد نظر قرار دهند.

,

 

,

این روضه ها یکی از بهترین رسانه ها برای انتقال دین است

,

 

,

این روزها شاهد بروز خرافات، چشم و هم چشمی ها و تجمل گرایی هایی در مجالس روضه هستیم که سبب می شود که این جلسات از مسیر اصلی خود منحرف شود.

,

 

,

البته نمی توان از اهیمت و فواید این جلسات غافل شد چراکه این روضه ها یکی از بهترین رسانه ها برای انتقال دین است و می طلبد تا نهادهای مربوطه برای ساماندهی این جلسات اقدامی انجام دهند.

,

 

,

در آخر باید به این نکته اشاره کرد که اگر روضه های زنانه به خوبی برگزار شود و مشکلات و آسیب های کوچک آن را رفع شود  به خوبی می توان برکات  آن را در خانواده ها و جامعه مشاهده کرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه