اخبار داغ

در راستای بهبود و اصلاح مراتع هرمزگان

پروژه ذخیره نزولات آسمانی در سالجاری درسطح ۵۰ هکتار اجرا شده است

پروژه ذخیره نزولات آسمانی در سالجاری درسطح ۵۰ هکتار اجرا شده است
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: مهمترین اهداف پروژه ذخیره نزولات آسمانی را کنترل هرزاب،کنترل سیلابها،جلوگیری از فرسایش خاک،کاهش خطرات سیلاب،اطلاح مراتع،افزایش رطوبت خاک و تغذیه آبهای زیرزمینی است .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی،پژوهش و فناوری؛ معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت :در راستای طرح بهبود و اصلاح مراتع استان از ابتدای سال تاکنون  پروژه ذخیره نزولات آسمانی در سطح ۵۰ هکتار از مراتع اجرا شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

(کلیه عملیاتی که در عرصه های مرتعی با ایجاد چاله یا کنتورفارو بوسیله ماشین آلات جهت کنترل و مهار رواناب ها و سیلابهای حاصل از بارندگی ها انجام می شود ذخیره نزولات آسمانی می گویند)

,

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی پژوهشی وفناوری از هرمزگان؛مجید پوربلیغی افزود: این پروژه تاکنون در شهرستان حاجی آباد  با اعتبار ۵۰ میلیون تومان به منظور جمع آوری نزولات آُسمانی و نفوذ آب به خاک و افزایش پوشش گیاهی در مناطق خشک و نیمه خشک اجرا شده است.

,

وی افزود  : در هر هکتار از این پروژه ۷۰ هلالی ابگیر احداث شده که در مجموع ۳ هزار و ۵۰۰ هلالی ابگیر ایجاد شده که در هر بارندگی ظرفیت استحصال ۳۵۰تا ۴۰۰ متر مکعب آّب را در هر هکتار   دارا می باشد.

,

در سال گذشته در این راستا پروژه ذخیره نزولات آسمانی در سطح ۱۰۰ هکتار از مراتع استان با ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار اجرا شد.

,

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: مهمترین اهداف پروژه ذخیره نزولات آسمانی را  کنترل هرزاب،کنترل سیلابها،جلوگیری از فرسایش خاک،کاهش خطرات سیلاب،اطلاح مراتع،افزایش رطوبت خاک و تغذیه آبهای زیرزمینی است .

,

پور بلیغی افزود: تا پایان سال در صورت تخصیص اعتبار این پروژه درسطح  ۵۰ هکتار دیگر از مراتع استان اجرا می شود

,

وی گفت: عملیات بذرکاری بادام کوهی ،کنار و قیچ در سطح ۲۰۰ هکتار از پروژه ذخیره نزولات آُسمانی احداث شده در سنوات گذشته وسال جاری انجام شده است .

,

از دهه ۷۰ تاکنون ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار  پروژه ذخیره نزولات آُسمانی در هرمزگان اجرا شده است.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه