اخبار داغ

گزارش اختصاصی دانا/

پشت پرده عدم تمایل کشورهای آسیایی نسبت به تحریم کردن روسیه

پشت پرده عدم تمایل کشورهای آسیایی نسبت به تحریم کردن روسیه
تاکنون کشورهای آسیایی چندان رقبتی به اعمال تحریم های بیشتر بر روسیه نشان نداده‌اند و فقط ژاپن و استرالیا تحریم­هایی بر علیه کرملین اعمال کرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا؛امریکا و متحدان اروپایی­اش در حال فشار بر کشورهای آسیای برای همراهی با تحریم­های وضع شده بر روسیه در ماجرای سقوط هواپیمای MH17 هستند. پیتر هارل معاون تحریم­های وزارت خارجه آمریکا در راستای متقاعد کردن کشورهای آسیایی برای پیوستن به تحریم های امریکا و اتحادیه اروپا بر علیه روسیه در هفته گذشته به کشورهای چین، سنگاپور، کره جنوبی و ژاپن سفر کرد و علاوه بر ملاقات با مقام­های رسمی با مدیران بخش­های خصوصی در این کشورها دیدار و گفتگو کرد. پیشتر امریکا و اتحادیه اروپا تحریم جدیدی بر علیه بخشهای مالی و بانکداری و انرژی روسیه اعلام وصول کرده بودند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, ­, ­, MH17, ­,

این مقام رسمی اظهار امیدواری کرد کشورهای فوق الذکر که در زمینه مالی و تجاری از اهمیت زیادی برخوردار هستند به آمریکا برای اعمال فشار بیشتر بر روسیه بپیوندند همچنین این مقام ارشد تاکید کرده بود  که در این دیدارها درباره اقدامات  گذشته و برنامه آتی آمریکا در زمینه اعمال تحریم آمریکا توضیحات مبسوطی به مقامات این کشورها داده است.

,

اما تاکنون کشورهای آسیایی چندان رقبتی به اعمال تحریم های بیشتر بر روسیه نشان نداده‌اند و فقط ژاپن و استرالیا تحریم­هایی بر علیه کرملین اعمال کرده اند. البته استرالیا از زمان شروع  اعمال تحریم­ها بر علیه روسیه  به دلیل دخالت در امور داخلی اوکراین  و قبل از سقوط هواپیمای خطوط هوایی مالزی تحریم­­ها را تا ماه ژوئن به تاخیر انداخت  اما ژاپن از همان ابتدا به صورت سریع واکنش نشان داد و گفتگو در زمینه صدور روادید به مقامات کرملین را به حالت تعلیق درآورد و سپس در ماه آوریل ممنوعیت صدور روادید برای 23 شخصیت روسیه را تصویب کرد. همچنین ژاپن از اعمال تحریم­های بیشتر بر علیه اشخاص و گروه‌هایی  مرتبط با کرملین خبر دارد و از  عدم سرمایه گذاری در پروژه‌های اتی روسیه خبر داد. با این وجود تحریم های ژاپن بر علیه روسیه  نسبت به کشورهای اروپایی شیب ملایم تری داشته است.

,

با وجود عدم استقبال کشورهای آسیایی از تحریم روسیه، مقامات آمریکایی امیدوار بودند سقوط هواپیمایی MH17 منجر به اقدام موثری از جانب کشورهای آسیایی شود اما بر خلاف پیش بینی­های مقامات کاخ سفید تحریم  موثری اعمال نشد و بر خلاف انتظارات آنان بود. به طوریکه  بیشتر تحریم های اعمالی نماد سمبلیک داشته است و از هیچ ضمانت اجرایی بر خوردار نبوده است.

, MH17,

تقویت روابط با روسیه الویت سیاست خارجی چین

, تقویت روابط با روسیه الویت سیاست خارجی چین, تقویت روابط با روسیه الویت سیاست خارجی چین,

چین به دلایل متعددی بعید به نظر می‌رسد که حداقل تحریم­هایی برای علیه روسیه بر سر موضوع سقوط هواپیمای خطوط هوایی مالزی اعمال کند به طوری­که رییس جمهور چین همواره تقویت روابط با روسیه را اولویت سیاست خارجی چین عنوان کرده اند و در ماجرای سقوط هواپیمای مالزیایی بیشتر از روسیه خواهان پاسخگویی غرب در  این زمینه بوده­اند

,

در ضمن پکن مناقع اقتصادی مستحکمی با روسیه دارد که تقریبا بیشتر از هر مسئله و چالش جهانی اولویت دارد. هند نیز تقریبا به مانند چین بعید به نظر میرند که بر علیه روسیه تحریم هایی  اعمال کند. روسیه و هند روابط متسحکمی در بسیاری زمینه ها دارند و هند تنها کشوری بود که در ماه مارس گذشته به طور آشکارا  از مواظع کرملین دراوکراین حمایت کرد و مایل نیست که به خاطر مسائل جهانی روابط خویش را با روسیه تیره و تار کند و شاهد روابط نزدیکتر روسیه با چین باشد.

,

سنگاپور نیزبه طور خاص فقط ار تحریم هایی که در شورای امنیت به تصویب برسد حمایت میکند و مایل است بتواند با  دور زدن تحریم های غرب بر علیه روسیه امکان دسترسی روسیه به بازارهای مالی لندن با کمک هنگ کنگ فراهم کند و از یان طریق   سود ببرد.

,

کره جنوبی نیز بعید است که تحریم موثری بر علیه روسیه به تصویب برساند. همچنانکه اظهارات سفیر کره جنوبی در روسیه وی سونگ که گفته بود کره جنوبی برنامه خاصی برای  پیروی از امریکا و اروپا برای اعمال تحریم بر علیه روسیه در دستور کار ندارد. و نیز سخنگوی وزارت خارجه کره جنوی  بعد از ملاقات با مقامات امریکا مجددا تایید کرد که کره جنوبی هیچ گونه تعهدی به اعمال تحریم بر علیه روسیه ندارد.  

,

منافع مستحکم اقتصادی و سیاسی کره جنوبی با روسیه

, منافع مستحکم اقتصادی و سیاسی کره جنوبی با روسیه, منافع مستحکم اقتصادی و سیاسی کره جنوبی با روسیه,

به علاوه کره جنوبی منافع اقتصادی و سیاسی بسیار مستحکمی با روسیه دارد . حجم تجارت خارجی کره و روسیه به 17.5 میلیارد دلار بالغ می‌شود و دردیدار پاییز گذشته بین رییس جمهور کره و روسیه دو طرف بر حجم تجارت خارجی به میزان سه برابر در دو سال آینده  تاکید کردند.

,

همچنین کره جنوبی یه خوبی اگاه است که روسیه میتواند از روابط خویش با کره شمالی برای انجام اقدامات بر علیه کره جنوبی سود برد و بنابراین قضیه اوکراین از  روسیه حامی کره شمالی  برای مقامات کره جنوبی مهم تر نمی­باشد.

,

درمیان این کشورها به نظر میرسد که استرالیا کاندیدای اعمال تحریم های بیشتر بر علیه روسیه است  همانطور که قبلا نیز تحریم هایی اعمال کرده بود. به ویژه اینکه 38 مسافر هواپیمای سقوط کرده استرالیایی بوده اند و نخست وزیر استرالیا از نظر افکار عمومی بیشترین فشار برای محکوم کردن روسیه دراین ماجرا داشته است.

,

استرالیا به دنبا سیاست تعاملی با روسیه

, استرالیا به دنبا سیاست تعاملی با روسیه, استرالیا به دنبا سیاست تعاملی با روسیه,

با این وجود نخست وزیر استرالیا به دنیال یک استراتژی تعاملی با روسیه است و از همان لحظات اولیه سقوط این هواپیما در تلاش بود که با این استراتژی، مسکو را وادار به اعمال فشار به شورشیان برای  اجازه خروج اجساد قربانیان از کشور اوکران کند. همچنین مقامات استرالیایی  در تلاش  هستند با همین استراتژی  کمک روسیه برای تحقیقات کامل در خصوص سقوط هواپیمایی مالزیایی را بدست آروند.

,

در  همین راستا نخست وزیر استرالیا تونی ابوت همزمان با تصویب اعمال تحریم بر علیه  روسیه، در  جمع خبرنگاران درباره اینکه ایا استرالیا از تحریم هایی جدید امریکا و اروپا بر علیه روسیه پیروی میکند اظهار داشت: " من میدانم که مولفه های بسیاری در اعمال تحریم­های اروپا بر علیه روسیه وجود دارد که به خود کشورهای اروپایی مربوط می­شود اما ما تنها به دنبال امکان دسترسی به محل سقوط هواپیما و بیرون آوردن اجساد از این منطقه هستیم." 

,

وی همچنین در ادامه گفته بود:"ما قبلا یکسری تحریم برعلیه روسیه اعمال کرده بودیم اما در هر حال حاضرنمی‌توانم بگویم که تحریم  بیشتری اعمال خواهیم کردیم". اما همچنان که زمان در حال سپری شده است و اجساد قربیان  استرالیایی باز گشته اند اعمال تحریم های بیشتر نیز کمرنگ می‌شود. اما از میان کشورهای آسیایی ژاپن به احتمال زیاد تحریم های بیشتری بر علیه روسیه اعمال خواهد کرد و دلیل آن به  وابستگی و نیاز این کشور به حمایت کشورهای گروه G7  و به ویژه امریکا بر می­گردد اما همجنانکه در سخنان و تحلیل های روزنامه ژاپنی بر میاید نخست وزیر ژاپن هچنان نگران روابط نزدیکش با روسیه  میباشد. به طوریکه آبه همچنان خواستار ملاقات پوتین از توکیو در پاییز امسال است و حتی پیشنهاد داده است که ژاپن تلاش میکند که روسیه را مجددا به گروهG8 باز گرداند و تاکنون تحریم­های ژاپن به گونه ای بوده است که پتانسیل نزدیکی دوباره با مسکو در اینده را کند نکند اما روسیه که به خوبی از تمایل ژاپن به بهبود روابط دو جانبه با خویش اگاه است تلاش دارد که با هشدار در باره پیامدهای احتمالی که ممکن در روابط دو جانبه  حاصل اید ژاپن را از اعمال تحریم های بیشتر بر حذر میدارد به طوریکه بعد از اینکه ژاپن از تصمیم اخیرش در  اعمال تحریم های بیشتر بر علیه روسیه خبر داد سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه هشدار امیز اعلا کرد که این تحریم تهدید برای روبط دو کشور در همه زمینه ها و بازگشت به عقب  خواهد بود. به هر صورت ژاپن تنها به تحریم های که رضایت امریکا را جلب کند اکتفا خواهد کرد. ژاپن همچنین در تلاش است که با کارت  امتیاز تحریم علیه ایران برای خودداری از تحریم بیشتر بر علیه روسیه استفاده کند و به نظر می­رسد که حتی اگر ژاپن تحریم بیشتری بر علیه مسکو اعمال کند بیشتر حالت نمادین خواهد داشت و چندان تاثیر گذار نخواهد بود.

, G7 , G8,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه