اخبار داغ

اشتغال کردستان در سراشیبی سقوط!

اشتغال کردستان در سراشیبی سقوط!
با وجود همه آمارهای درست و نادرست دولت در زمینه ایجاد اشتغال، کردستان نه تنها از آن سهمی نداشته بلکه داشته‌های اشتغال آن نیز در سراشیبی سقوط قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، بنا به اخبار منتشره و به اذعان نمایندگان مردم در کردستان، با گذشت ماه‌ها از بسته شدن معابر مرزی کردستان، نزدیک 75 هزار کولبر که امرار معاش آنها از طریق کولبری و معابر مرزی تأمین می‌شود بیکار شده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

به گفته خود نمایندگان مناطق کردنشین، 7 میلیون کسبه و اصناف نیز از بسته شدن مرزها و بیکاری کولبران تأثیر می‌پذیرند. این در حالی است که، رئیس جمهور، سال 1397 را با شعار ایجاد اشتغال برای 750 تا 950 هزار نفر آغاز کرده بود، اما با توجه به معضلات و مشکلات موجود در مناطق مرزی و معابر آن، بسیار بعید به نظر می‌رسد که این شعار به واقعیت تبدیل شود. هرچند بسیاری از مسؤولان نظام امنیت مرزی کشور را در گرو معیشت کولبران و مرزنشینان می‌دانند، اما دولت با بی‌تدبیری و ناکار آمدی خود نشان داده است که توان حل مشکلات مرزنشینان کردستان را ندارد.

,

 

,

محمدباقر نوبخت عضو کمیسیون تلفیق بودجه هم سال گذشته در یکی از جلسات مجلس عنوان کرده بود که ما بنا داریم تا در سال 97 یک میلیون و 50 هزار شغل را ایجاد کنیم و 73 میلیارد تومان به این حوزه اختصاص داده شده است اما گویا این آمارها در استان کردستان و دیگر مناطق کُردنشین متناقض است و در این مدت نه تنها شغلی ایجاد نشده بلکه بسیاری از کولبران به سبب بسته شدن مرزها شغل های خود را نیز از دست داده‌اند.

,

 

,

محمود واعظی وزیر ارتباطات دولت یازدهم نیز در سال 96 عنوان کرده بود که دولت تدبیر و امید برای ایجاد ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در حوزه فناوری‌های نوین ارتباطی در امسال و ۱۲۰ هزار شغل در سال 97 خیز برداشته است! البته آقای روحانی در سال 92 هم وعده ایجاد اشتغال برای 4 میلیون نفر را داده بود و هر چه جلوتر آمد از میزان خیال‌پردازی‌های وی کاسته شد و در ارائه آمارهای اشتغال خود دقت نظر بیشتری به خرج داد و گویا امسال قرار است برای 650 هزار نفر شغل ایجاد کند!

,

 

,

اما با وجود همه این آمارهای درست و نادرست، کردستان نه تنها از آن سهمی نداشته بلکه داشته‌های اشتغال آن نیز در سراشیبی سقوط قرار گرفته است تا جایی که علوی نماینده استان در مجلس آمار بیکاری استان را 50 درصد، فرشادان این آمار را 45 درصد و مرادی دیگر نماینده استان هم آن را 48 درصد عنوان کرده است و قطعا جدای از واقعی یا غیر واقعی بود این آمارها آنچه مهم است آسیب‌های اجتماعی‌ای نظیر فقر، طلاق، اعتیار و ... است که در ورای این معضل (بیکاری) پدیدار می‌شود و لازم مسؤولان این موضوع را جدی بگیرند و به داد کردستان برسند.

,

 

,

شایان ذکر است که، طی روزهای اخیر، به سبب افزایش تعرفه گمرکی و انسداد مرزها در کردستان، کسبه و بازاریان در شهرهای کردستان از جمله بانه، جوانرود، سردشت، پیرانشهر، سقز، مریوان و دیگر نقاط استان، به نشانه اعتراض، اقدام به تعطیلی محل کسب و کار خود کردند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه