اخبار داغ

نگاهی به دست‌اندازی‌های نمایندگان جنوب آذربایجان غربی به امور دستگاه‌های اجرایی/دخالت یا نظارت؟

نگاهی به دست‌اندازی‌های نمایندگان جنوب آذربایجان غربی به امور دستگاه‌های اجرایی/دخالت یا نظارت؟
کارنامه نمایندگان مردم جنوب استان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی پر است از دخالت ها که برخی اوقات بر خروجی رسانه های این منطقه قرار می گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، نظارت بر شیوه اجرای قوانین، وظیفه‌ای که نمایندگان مردم در کنار قانون گذاری صحیح، باید آن را به ثمر برسانند. مجلس برای اعمال نظارت خود از ابزارهای مختلفی بهره می‌برد. از تحقیق و تفحص و سوال  از وزراءگرفته تا حضور نمایندگان مجلس به عنوان ناظر در سازمان‌ها و شوراها. ابزارهایی که هر یک به شکلی امکان حرکت بازوی نظارتی مجلس در ابعاد مختلف را مهیا می‌کنند. اما در این میان همیشه تلاش نمایندگان خروجی مناسبی نداشته است، چه آنکه بوده‌اند سوال‌ها و گزارش‌هایی که به دلیل رنگ و بوی جناحی و حتی شخصی از رسیدن به مقصود بازمانده‌اند یا اگر به سرانجام رسیده‌اند با حواشی و انتقاداتی همراه بوده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

عدم تفوق نمایندگان مجلس به وظیفه نظارتی خود گاهاً با دخالت و لابی و فشار برای عزل و نصب مدیران محلی در حوزه های انتخابیه شان پر رنگ تر می شود، تا جایی که وظیفه نظارتی نمایندگان جای خود را به دخالت آنها در امور دستگاههای اجرای عوض می کند.

,

کارنامه نمایندگان مردم جنوب استان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی پر است از این دست دخالت ها که برخی اوقات بر خروجی رسانه های این منطقه قرار می گیرد.

,

اخیراً خبر استعفای رئیس بیمارستان پیرانشهر به دلیل فشار نماینده این شهرستان در رسانه های پیرانشهری منتشر شده است.

,

به نقل از این رسانه ها؛ “دکتر کاسیان‌زاده” که چند سالی است در پیرانشهر به عنوان متخصص قلب مشغول به فعالیت است و یک دوره سرپرست شبکه بهداشت و درمان این شهرستان را نیز در کارنامه دارد ؛ دلیل استعفای خود را فشار نماینده پیرانشهر و سردشت عنوان کرده است.

,

این چندمین استعفای مدیران در سردشت و پیرانشهر به دلیل فشارها و مداخلات “رسول خضری” نمایندەی این شهرستان در مجلس شورای اسلامی محسوب می شود. پیش از این نیز درگیری های لفظی “خضری” و اختلافات شدید وی با فرماندار پیرانشهر منجر به تغییر شیخ الرئیس این شهرستان شده بود. این کشمکش ها تنها به پیرانشهر محدود نشده و قبل از این نیز تنی چند از مدیران ادرات مختلف ازجمله رییس جهاد کشاورزی در کنار امام جمعەی سردشت به شدت به نگاه دوگانه و تبعیض آمیز “خضری” تاختە بودند.

,

در همین باره بهمن ماه سال گذشته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد که یکی از مدیران نمونه استانی محسوب می شد به دلیل عدم تبعیت از خواسته ها و فشار نماینده این شهرستان برای انتصاب اقوام و اقاربش در مراکز جهاد کشاورزی از سمت خود استعفا داد.

,

بر اساس گزارش رسیده به موکریان پافشاری نماینده مهاباد در انتصاب یکی از اقوامش با سابقه کاری یک ساله در این اداره به جای یکی از کارمندان باسابقه و کاربلد و انتصاب سرایدار قبلی این اداره که از فعالان ستاد انتخاباتی “محمودزاده” بوده، به عنوان مدیر یکی از مراکز پنجگانه جهاد کشاورزی در دهستان های این شهرستان موجب شد، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد از ادامه کار در این سمت استعفا بدهد.

,

هم اکنون یکی از افراد نزدیک به محمودزاده عهده دار مدیریت جهاد کشاورزی مهاباد است.

,

این دخالت ها تنها به عزل و نصب مدیران غیر همسو با نمایندگان محصور نمانده و به جابجایی فرمانداران شهرهای های مختلف استان خصوصاً بوکان هم سرایت کرده است. تاجایی که “قسیم عثمانی” نماینده این شهرستان یکسال پس از پیروزی روحانی در اولین دوره ریاست جمهوری اش، همزمان با اتهام زنی به “حسن عباسی”،فرماندار اسبق بوکان، انتصاب “خسروی” (فرماندار سابق بوکان) را نتیجه پیگیری ها و درخواست های متعددش برای برکناری “عباسی” دانسته و مدعی شد که خود وی “خسروی را به استانداری معرفی و حمایت کرده است.

,

هرچند این ادعای “عثمانی” به صورت تلویحی از سوی خسروی تکذیب شد، اما حدس و گمان ها در خصوص نقش آفرینی “عثمانی” در انتخاب “خسروی” زمانی به یقین تبدیل شد که “قربانعلی سعادت”، استاندار سابق آذربایجان غربی، تنها چند هفته مانده به برکناری اش ،ادعای “عثمانی” را تصدیق کرده و گفته بود: « با پیشنهاد اقای عثمانی فردی را بر فرمانداری بوکان منصوب کردیم که تجربه مدیریتی در فرمانداری و بخشداری را نداشت و با یک سری آموزش وی را آماده کردیم».

,

تفاخر “عثمانی” در خصوص نقش آفرینی کلیدی در انتخاب و انتصاب “خسروی” بارها مورد تاکید این نماینده مجلس قرار گرفته است؛ تا جایی که در جلسه ای تحت عنوان پرسش و پاسخ با دانشجویان بوکانی که در آذرماه ۹۷ توسط این نماینده مجلس در فرمانداری این شهرستان ترتیب داده شده بود؛ “عثمانی” بار دیگر ضمن اعلام عدم حضور در انتخابات اسفند ماه ۹۸ با بیان اینکه در انتصاب خسروی به عنوان فرماندار بوکان به صورت صد درصدی نقش داشته به صورت ضمنی مدیون بودن جایگاه فرمانداری “خسروی” را به او گوشزد کرده بود.

,

باید به این نکته اشاره کرد که هم اکنون یکی از بستگان “عثمانی”، سرپرستی فرمانداری بوکان را برعهده دارد که خبرهای رسیده به موکریان از تلاش “عثمانی” برای دریافت حکم فرمانداری این فرد حکایت دارد.

,

به نظر می رسد هرچه به ایام انتخابات نزدیکتر می شویم، نقش نمایندگان مجلس در نوعی مهندسی مدیران در راستای مطامع انتخاباتیشان پر رنگ تر می شود، که این موضوع می طلبد؛ دستگاههای نظارتی خصوصاً شورای محترم نگهبان قانون اساسی که وظیفه اصلی احراز صلاحیت کاندیداهای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی را برعهده دارند؛ با نگاه ویژه ای به اینگونه دست اندازی ها زمینه های بروز احتمالی هرگونه ناعدالتی های انتخاباتی را بخشکانند.

,

گزارش از رسول گلباخی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه