اخبار داغ

اعمال سفارش شده در شب و روز عاشورای امام حسین (ع)

اعمال سفارش شده در شب و روز عاشورای امام حسین (ع)
در منابع مختلف شیعه اعمال گوناگونی برای شب و روز عاشورا مطرح شده که در این زمینه میرزا جواد آقای تبریزی در المراقبات به احیای شب عاشورا، خواندن نماز مخصوص و... اشاره کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در روایات آمده است امام حسین (ع) و یاران باوفایش در شب عاشورا به عبادت، تلاوت قرآن و ذکر و مناجات پرداختند و در این خصوص احیای این شب عزیز بسیار سفارش شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
با توجه به سیره قرآنی امام حسین (ع) ایشان در شب عاشورا از دشمن مهلت گرفتند تا به نماز، دعا، ‌قرائت قرآن و استغفار بپردازد (ارشاد مفید، ج۲، ص۹۰) از این رو احیای این شب و تلاوت قرآن مورد سفارش و تأکید بزرگان قرار گرفته است.
,
 
,
در همین راستا بسیاری از اماکن مذهبی کشور از جمله حرم امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و بسیاری از مساجد و حسینی‌های کشور امشب برنامه‌های مختلفی از جمله کرسی تلاوت قرآن برای امشب درنظر گرفته‌اند.
,
 
,
در ادامه به برخی اعمال سفارش شده در شب و روز عاشورا براساس کتاب المراقبات میرزا جواد آقا تبریزی می‌پردازیم.
,
 
,
چند نماز برای  شب  عاشورا در روایات آمده است که یکی از آنها چنین است: چهار رکعت نماز که در هر رکعت بعد از سوره‌ حمد، ۵۰ بار سوره‌ توحید خوانده می‌شود. پس از پایان نماز، ۷۰ بار «سبحان الله والحمدالله و لا اله الاّ الله و الله اکبر و لا حول و لا قوه الاّ بالله العلیّ العظیم» خوانده شود.
,
 
,
احیای این شب عزیز در کنار قبر امام حسین علیه‌السلام در کربلای معلی سفارش شده است. همچنین دعا و نیایش از دیگر اعمال شب عاشورا است.
,
 
,
اعمال روز عاشورا
,
 
,
از اعمال روز عاشورا می‌توان به عزاداری بر امام حسین علیه‌السلام و شهدای کربلا اشاره کرد که در این مورد از امام رضا علیه‌السلام نقل شده است: هرکس کار و کوشش را در این روز رها کند، خداوند خواسته‌هایش را برآورد و هرکس این روز را با حزن و اندوه سپری کند، خداوند قیامت را روز خوشحالی او قرار دهد.
,
 
,
روزه گرفتن در این روز کراهت دارد؛ ولی بهتر است بدون قصد روزه تا بعد از نماز عصر از خوردن و آشامیدن خودداری شود. همچنین زیارت امام حسین علیه السلام از دیگر اعمال سفارش شده روز عاشورا است.
,
 
,
آب دادن به زائران امام حسین علیه‌السلام ، خواندن سوره توحید هزار مرتبه، خواندن زیارت عاشورا و گفتن هزار بار ذکر «اللّهم العن قتله الحسین(علیه السلام).»
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه