اخبار داغ

زنان پوکی استخوان را جدی‌تر بگیرند/ شیر بهترین داروی پوکی استخوان

زنان پوکی استخوان را جدی‌تر بگیرند/ شیر بهترین داروی پوکی استخوان
یک کارشناس سلامت گفت: نمک عاملی است که مانع از جذب کلسیم می شود پس استفاده از دوغ های آماده در بازار که مملو از نمک است جذب کلسیم را دچار اختلال می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، آزاده علیزاده، کارشناس سلامت در گفتگو با خبرنگار شاخه طوبی، پوکی استخوان را بیماری خاموش عنوان کرد و گفت: این بیماری بدون هیچ علامتی کم کم به وجود می آید و معمولا فرد مبتلا له پوکی استخوان از بیمای خود اطلاعای ندارد

, شبکه اطلاع رسانی دانا, شاخه طوبی,

علیزاده با بیان اینکه بعد از یائسگی به دلیل تاثیر کاهش هورمون استروژن بر بافتهای استخوان، قلب، مثانه، واژن احتمال ابتلاء به بعضی از بیماری ها از قبیل پوکی استخوان، بیماری های قلبی عروقی، اختلال دستگاه ادراری –تناسلی افزایش می یابد، افزود: هم چنین هم زمان با این دوره برخی بیماری ها نیز مانند فشارخون بالا، دیابت، چاقی و سرطانها شایع ترند.

,

این کارشناس سلامت با اشاره به اینکه کلسیم ماده اصلی سختی و شکل استخوان است، بیان کرد: ذخیره شدن کلسیم در استخوان، قبل از تولد آغاز می شود و تا سن 30 سالگی ادامه می یابد.

,

وی با توجه به اینکه در 30 سالگی استخوانهای یک فرد سالم به بیشترین سختی خود می رسد، اظهار کرد: اگر فعالیتهای بدنی وجود نداشته باشد یا غذای مصرفی کلسیم کافی نداشته باشد و یا در اثر مصرف برخی داروها، به تدریج کلسیم استخوانها کم شده و استخوان شکننده می شوند.

,

علیزاده در ادامه تصریح کرد: با افزایش سن و کاهش هورمونهای زنانه احتمال ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می شود؛ برای آگاهی از سلامت استخوان های خود باید به پزشک مراجعه کنید.

,

این کارشناس سلامت، مشکل اصلی در یائسگی، را از دست رفتن مواد معدنی استخوان ( عمدتا کلسیم) دانست و بیان کرد: در این حالت فعالیت استخوان سازی در بدن کاهش یافته و این امر می تواند خطر بروز پوکی استخوان و شکستگی را در سنین بعد از یائسگی در زنان افزایش دهد.

,

وی؛ به خانمهای یائسه توصیه کرد: زنان یائسه هر روز مقدار 1200-800 میلی گرم کلسیم دریافت نمایند.

,

خانم ها نباید دوغ بخورند

,

علیزاده با بیان اینکه نمک عاملی است که مانع از جذب کلسیم می شود، افزود: استفاده از دوغ های آماده در بازار که مملو از نمک است جذب کلسیم را دچار اختلال می کند، بنابراین از دوغ بدون نمک که در منزل تهیه می شود استفاده کنید.

,

این کارشناس سلامت، با اشاره به اینکه برای جلوگیری از پیشرفت پوکی استخوان بطور منظم ورزش کنید، گفت: ورزش های متحمل وزن از جمله پیاده روی و دویدن ورزش های مناسبی هستند.

,

وی، ورزش را یکی از عوامل مهم برای قرار گرفتن کلسیم در داخل استخوان و محکم شدن آن عنوان کرد و افزود: در نظر داشته باشید که قبل از آغاز هر گونه تمرین ورزشی برای آگاهی از وضعیت اسخوانهای خود با پزشک مشورت کنید.

,

علیزاده، شیر را منبع خوبی برای کلسیم برشمرد و بیان کرد: اضافه کردن چای ، پودر نسکافه ، پودر کاکائو و قهوه به شیر از جذب کلسیم آن جلوگیری می کند.

,

این کارشناس سلامت در پایان گفت: نوشابه های گازدار جلوی جذب کلسیم غذا را می گیرند تا حد امکان نوشابه های گازدار مصرف نکنید.

,

انتهای پیام/ف

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه