اخبار داغ

در گفت‌وگو با محقق جنگ نرم مطرح شد:

حاضرم با منتقدین اینترنت ملی مناظره کنم/از 138 میلیون سایت مستهجن فقط 5 میلیون آدرس در ایران فیلتر شده است

حاضرم با منتقدین اینترنت ملی مناظره کنم/از 138 میلیون سایت مستهجن فقط 5 میلیون آدرس در ایران فیلتر شده است
یک کارشناس و تحلیل‌گر فضای مجازی گفت: دلایلی که به شکل شفاهی در فضای عملیات رزمی برای توجیه برقرار ماندن روابط اینترنت ذکر می‌شود، این است که اینترنت یک منبع دانش و اطلاعات مفید بشری است در حالی که این طور نیست و اکثر اطلاعات موجود در اینترنت اساساً غلط و منحرف کننده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، ابوذر منتظرالقائم کارشناس مسائل رسانه و موافق اینترنت ملی در خصوص بکار بردن لفظ اینترنت ملی به خبرنگار طنین یاس گفت: اینکه ما در لفظ می‌گوییم اینترنت ملی، اینترنت پاک یا حلال این کلمات همه اشتباه است. زیرا مفهومی که در نظر ماست در قالب شبکه ملی اطلاعات متجلی است، اما در حال حاضر شبکه اینترنت در ایران از ابتدا بدون هیچ اقدام قانونی فقط به شکل یک پدیده به آرامی وارد جامعه شده است که مرکز اطلاعات فیزیک نظری ارتباط را برقرار کرد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, طنین یاس,

 

,

این کارشناس و تحلیل‌گر فضای مجازی افزود: اکنون به عنوان ارتباطات دانشگاهی گسترش پیدا کرده و بعد هم توسط مخابرات به شکل ارتباط موسوم به x25 راه اندازی شد و در نهایت خدمات‌دهندگان اینترنتی مانند ندا رایانه و امثال آن شروع به دریافت اینترنت به شکل ماهواره ای و توزیع آن از سوی تلفن عادی کشور کرده اند.

,

 

,

منتظر القائم گفت: هیچ مطالعه و طرح پژوهشی که ضرورت نیاز‌های ملی بومی ا نشان دهد، مطرح نشده است تا دسترسی به این شبکه ها ایجاد شود و یا مشکلات و موانع بر سر راه را بررسی کرده باشد.

,

 

,

وی همچنین تصریح کرد: در این زمینه یک تصمیم مدیریتی و کارشناسی در سطح عالی وجود نداشت که بررسی همه جانبه صورت داده باشد و یا این شبکه را به خوبی بشناسد و بتواند با دانش و آگاهی مشکلات و نقاط ضعف آنرا بیان کند و کلا هیچ مطالعه و پژوهشی انجام نگرفت و اینترنتی که الان در اختیار داریم به صورت راه بینداز و جا بینداز وارد ایران شده است.

,

 

,

این کارشناس رسانه گفت: این موضوع تبعات فراوان و گسترده ای را در پی دارد که ما هر روز شاهد آن هستیم البته اینترنت کلمه ای است که دو معنا دارد؛ اسم خاص و اسم عام که اسم خاص همین شبکه ای است که در جامعه جا افتاده است و اسم عام نیز به معنای نوعی از معماری شبکه ای است.

,

 

,

منتظرالقائم افزود: در این معماری مجموعه متنوعی از شبکه های کامپیوتر را که الزاماً از طرف سیستم های نرم افزار و سخت افزاری مانند سیستم های عامل نمی توانند اطلاعات داده ای داشته باشند و بر اساس پروتکل های مشخص و قرارداد های یارانه ای مشخص با هم متصل می کنند.

,

 

,

وی ادامه داد: اینترنت به اسم خاص تبعات مختلفی ایجاد کرده است از جمله بحث های مختلف از توسعه و پیشرفت کشور را به وجود آورده است که استفاده درست و فناوری اطلاعات و ارتباطات را به اسم عام می توانیم گسترش دهیم مانند؛ دولت الکترونیکی، آموزش از راه دور و حتی پزشکی از راه دور و موضوعات دیگر در بسته های اینترنت تفهیم می شود و می تواند باعث کاهش هزینه های عمومی و خصوصی شود.

,

 

,

این کارشناس رسانه تاکید کرد: متاسفانه ما در کشور به دنبال استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات نرفته‌ایم بلکه یک شبکه مخصوص به اسم شبکه جهانی اینترنت را بدون آنکه در آن اجازه دخل و تصرف و اعمال مدیریت داشته باشیم، وارد کشور کردیم.

,

 

,

منتظرالقائم افزود: سال‌هاست شبکه اینترنت از سوی شرکت های خدمات اینترنت isp وicp  به شکل پالایش نشده در داخل کشور توزیع می شود و هیچ گونه قانون و صنعت نظارتی بر آن وجود نداشته است.

,

 

,

وی ادامه داد: اوایل سال1380 رهبرانقلاب مجمع تشخیص مصلحت نظام را به برگزاری جلسات کارشناسی فشرده سیاست های کلی نظام در زمینه شبکه های اطلاع رسانی مکلف کردند تا برای برقرار ماندن اینترنت و ماموریت اینترنت در ایران بررسی های کلی انجام گیرد.

,

 

,

این کارشناس رسانه گفت: دلایلی که به شکل شفاهی در فضای عملیات رزمی برای توجیه برقرار ماندن روابط اینترنت ذکر می شد این است که اینترنت یک منبع دانش و اطلاعات فید بشری است در حالی که این طور نیست و اکثر اطلاعات موجود در اینترنت اساساً غلط و منحرف کننده است.

,

 

,

منتظرالقائم افزود: حتی این اشکالات در اطلاعات فنی و تخصصی هم وجود دارد که غلط و منحرف کننده ذهن است و غیر علمی نیز هست پس وای به حال موضوعات سیاسی، تبلیغاتی و فرهنگی که در اینترنت وجود دارد.

,

 

,

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی دیگر از نقص های اینترنت جهانی مربوط به آدرس های اینترنتی زیادی است که به فیلتر شکن‌ها و پایگاه‌های مستهجن مربوط می شود.

,

 

,

این کارشناس رسانه اظهار کرد: بیشتر از 138 میلیون آدرس از پایگاه‌های مستهجن در دسترس است در حالی که کل باند فیلترینگ جمهوری اسلامی ایران 5 میلیون آدرس است و این نشان می دهد که ما چقدر داده را در اختیار کاربران خود قرار داده ایم که الگویی بسیار غلط است که ما باید با راه اندازی شبکه اطلاعاتی درست، این الگو را اصلاح کنیم. در اینترنت تخصصی باید تکلیف آی‌پی که در دنیا شناسه هویتی فعالیت کاربران است معلوم شود، با آی‌پی کاربر است، هویت افراد تعیین می شود.

,

 

,

وی همچنین عنوان کرد: از این طریق مکان قرار گرفتن کاربر در اینترنت کاملا مشخص می شود که چه کسی است، در چه رده ای است و چه نیاز هایی دارد.

,

 

,

این کارشناس و تحلیل‌گر فضای مجازی تاکید کرد: همانطور که الان در کشور کره شمالی شاهد هستیم که این کشور هم‌اکنون صاحب سریع‌ترین اینترنت جهان است. متوسط سرعت اینترنت در این کشور بر اساس گزارش شرکت آکامای، 1 گیگابیت بر ثانیه است که در جهان بی‌نظیر است که به این حد هم قناعت نکرده و تصمیم دارد سرعت اینترنت خود را افزایش دهد.

,

 

,

منتظرالقائم تصریح کرد: من حاضرم با منتقدین اینترنت داخلی مذاکره کنم و به آنان ثابت کنم که کشور کره تا چه حد در این امر موفق بوده است و حاصل موفقیت و پیشرفت‌های خود را در این اینترنت روز به روز شاهد است.

,

 

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ما نیز بتوانیم این فناوری را در کشور خود پیاده کنیم و آن را به عموم مردم بشناسانیم شاهد پیشرفت ارتباطات و تبادل صحیح اطلاعات خواهیم بود که این امر بر توسعه و رشد کشورمان تاثیر به سزایی خواهد داشت.

,

 

,

انتهای پیام/خ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه