اخبار داغ

281 هزار زایمان طبیعی رایگان در 7 ماه/علت گرایش برخی زنان به سزارین و عوارض آن

281 هزار زایمان طبیعی رایگان در 7 ماه/علت گرایش برخی زنان به سزارین و عوارض آن
با اجرای برنامه تحول سلامت 281 هزار زایمان طبیعی در 360 بیمارستان وابسته به وزارت‌ بهداشت طی هفت انجام شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سازمان بسیج جامعه پزشکی، مهم‌ترین برنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرایی کردن طرح تحول سلامت است که به منظور رضایتمندی مردم در بهره‌مندی از خدمات بهداشتی و درمانی با کیفیت و با بودجه دولتی در حال اجرایی شدن‌ است و ترویج «زایمان طبیعی و کاهش سزارین» یکی از برنامه‌های مهم این طرح بوده است که تاکنون به میزان 10 درصد به اجرا درآمده است.   

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سازمان بسیج جامعه پزشکی,

 

,

از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری، زایمان طبیعی در بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت رایگان و به منظور افزایش رضایتمندی مادران باردار و افزایش انگیزه پزشکان، ماماها و سایر عوامل فعال به گسترش زایمان طبیعی، تمهیداتی اندیشیده شد.

,

دکتر فرحناز ترکستانی، رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره می‌گوید: در برنامه زایمان طبیعی، برای ارایه دهندگان خدمت، افزایش تعرفه‌های حق‌الزحمه زایمان لحاظ و برای گیرندگان زایمان طبیعی نیز حذف فرانشیز زایمان طبیعی و تشکیل کلاس‌های آموزشی آمادگی زایمان به منظور کاهش و حذف سزارین صورت گرفت.

,

 

,

طبق آمار در کشورهای اروپایی تنها 10 تا 30 درصد زایمان‌ها به روش سزارین انجام می‌شود در حالی که این آمار در ایران، افزایش و رشد قابل ملاحظه‌‌ای نسبت به زایمان طبیعی داشته و در حال حاضر بیش از 50 درصد زایمان‌ها در کشور از نوع سزارین صورت می‌گیرد. رقمی که از آمار استاندارد جهانی بسیار بالاتر است.(1)

,


سید حسن هاشمی قاضی‌زاده، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در برنامه گفتگوی ویژه خبری در این خصوص چنین گفت: برای جلوگیری از زایمان‌های سزارین در بیمارستان‌های خصوصی، به آنها ابلاغ کرده‌ایم که این کاهش 10 درصدی را مورد توجه قرار دهند، زیرا این امتیاز در ارزشیابی آن‌ها لحاظ می‌شود و چنانچه بیمارستانی نتواند این کاهش را در میزان سزارین‌های خود داشته باشد، در ارزشیابی بیمارستان یک درجه نزول خواهد داشت.

,
,

وزیر بهداشت می‌افزاید: یکی از هدف‌گذاری‌های این طرح، تشویق مردم به انجام زایمان طبیعی، توجه و مراقبت از مادر و نوزاد است چرا که سزارین عوارضی دارد که زایمان طبیعی اگر به نحو صحیح انجام شود، فاقد آن است و در کل به سود نوزاد است که به روش طبیعی به دنیا بیاید.

,

 

,

پس از گذشت چند ماه از اجرای برنامه طرح تحول سلامت، دکتر محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از افزایش زایمان طبیعی در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت خبر داد. وی گفت: در هفت ماه اجرای برنامه تحول نظام سلامت بیش از 281 هزار زایمان طبیعی در  360 بیمارستان وابسته به وزارت بهداشت به صورت رایگان صورت گرفته است که حدود 306 هزار تومان بابت هر زایمان از محل یارانه‌ها پرداخت شده ‌است.

,

 

,

ترغیب به زایمان طبیعی به دلیل توجه به سلامت مادر و نوزاد، یکی از اهدافی است که مسئولان در این طرح دنبال می‌کنند. سزارین عوارض زیادی برای مادر و نوزاد به دنبال دارد و به همین منظور دولت اقدام به ارایه خدمات زایمان طبیعی به صورت رایگان در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی کرده است و تاکنون در راستای ترویج و فرهنگ‌سازی زایمان طبیعی همت گمارده ‌است.

,

 

,

علت گرایش زنان به سزارین و عوارض آن

, علت گرایش زنان به سزارین و عوارض آن, علت گرایش زنان به سزارین و عوارض آن,

دکتر نجمه فائز، متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان بسیج جامعه پزشکی در مورد عوارض زایمان به روش سزارین می‌گوید: اکثر مادران جوان به دلیل ترس و نگرانی از دردهای زایمان طبیعی و ناآگاهی آنان از انواع روش‌های زایمان ایمن، به سزارین روی می‌آورند. اگر زنان جوان از عوارض سزارین آگاه باشند هیچگاه این روش را به زایمان طبیعی ترجیح نمی‌دهند، زیرا در هر بار جراحی سزارین چسبندگی‌های داخل شکم افزایش می‌یابد که باعث دردهای مزمن طولانی در سال‌های بعد می‌شود و در عمل‌های بعدی احتمال آسیب به روده، مثانه و اندام‌هایی که در مسیر تولد نوزاد هستند را بیشتر می‌کند.

, سازمان بسیج جامعه پزشکی,

 

,

خونریزی ناشی از سزارین دو برابر زایمان طبیعی است

, خونریزی ناشی از سزارین دو برابر زایمان طبیعی است, خونریزی ناشی از سزارین دو برابر زایمان طبیعی است,

فائز معتقد است: در سزارین احتمال بروز عوارض دو برابر بیشتر از زایمان طبیعی است و مهم‌ترین عوارضی که رخ می‌دهد، عفونت‌های رحم و محل جراحی، باز شدن محل جراحی، خونریزی و لخته شدن خون در رگ‌ها است. خونریزی ناشی از سزارین دو برابر زایمان طبیعی است و همچنین مواد بیهوشی در سزارین عامل ایجاد عوارض در بدن مادر می‌شود. حتی استفاده از بی‌حس کننده در ناحیه کمر نیز بعدها منجر به ایجاد مشکلاتی در وی می‌شود. در سزارین احتمال ایجاد آمبولی و عفونت در مادر افزایش می‌یابد.

,

 

,

فائز می‌افزاید: باید در شرایط اضطراری که زایمان طبیعی برای مادر و جنین خطرساز است مانند نچرخیدن سر جنین، افت قند جنین به سزارین مبادرت کرد. پس از انجام زایمان طبیعی، درد و عفونت کمتر و در نتیجه برگشت مادر به حالت عادی سریع‌تر است؛ بنابراین مادر زودتر حرکت کرده و نوزاد خود را در آغوش می‌گیرد اما دردهای طولانی مدت سزارین این امکان را به مادر نمی‌دهد.  

,

پانوشت:

,

(1) خبرگزاری نسیم

,

گزارش از ملیحه مهرآمیز

,

انتهای پیام/خ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه