اخبار داغ

در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی؛

2246 زنبورستان فعال در استان زنجان وجود دارد/ توسعه زنبورداری راهکاری برای مقابله با بیکاری در زنجان+تصاویر

2246 زنبورستان فعال در استان زنجان وجود دارد/ توسعه زنبورداری راهکاری برای مقابله با بیکاری در زنجان+تصاویر
توسعه زنبورداری یکی از راهکار مقابله با بیکاری در جامعه می‌تواند نقش در کاهش آمار بیکاری در جامعه موثر باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا, در استان زنجان 130 نفر به صورت مستقیم که شغل اصلی این افراد بوده فعالیت می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

با توجه به وجود بیکاری جوانان زنبورداری و توسعه این شغل و حمایت از افراد فعال در این حوره می‌تواند زمینه‌ای برای کاهش بیکاری در جامعه باشد چرا که استان زنجان زمینه توسعه این شغل را دارد و به لحاظ آب و هوایی برای زنبورداری مناسب است.

,

عسل حاوی بیش از هفتاد ماده مفید برای بدن انسان است اساسا از گلوکز فروکتوز و منوساکاریدها ساخته شده است همچنین عسل دارای آنزیمهای مفیدی از جمله آمیلاز کاتالاز پراکسیداز و لیپاز بوده و در رده بندی غذاهای سرشار از آنزیمها مقام نخست را به خود اختصاص داده است. ضمن اینکه مواد معدنی مختلفی مانند کلسیم سدیم پتاسیم منیزیم آهن کلر فسفر گوگرد ید نیز در عسل یافت می‌شود.

,

عسل در زنجان

, عسل در زنجان,

عسل به عنوان یک ماده کامل غذایی همچنین دارای انواع ویتامین‌ها اسیدهای آلی و پروتئین‌ها بوده و می‌تواند 315 تا 335 کیلو کالری انرژی به ازای هر یکصد گرم تولید نماید. عسل دارای خواص درمانی ضدعفونی کنندگی و حفاظت از مواد آلی در مقابل تجزیه و فساد است.

,

از این رو پرورش زنبور عسل یکی از رشته‌های دامپروری بوده که در اکثر نقاط کشورمان تعدادی از مردم از آن راه کسب درآمد می‌کنند و محصولات تولیدی آن از با ارزش ترین محصولات دامی می‌باشد. در وصف آن همین بس که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید عسل یکی از غذاهایی است که شفا دهنده برای مردم است.

,

استان زنجان یکی از مناطقی است که دارای دو نوع آب و هوا است، یکی منطقه طارم که دارای آب و هوای گرم و معتدل است و برای زمستان گذرانی استفاده می‌شود و مابقی مناطق استان که برای پرورش زنبور و تولید عسل در طول سال از آن استفاده می‌شود.

,

تولید عسل در زنجان

, تولید عسل در زنجان,

رحمان رستمخانی، مدیر بهبود دامی جهاد کشاورزی استان زنجان تعداد زنبورستان فعال در استان زنجان را 2 هزار و 248 مورد عنوان کرد و افزود: 130 نفر به صورت مستقیم که شغل اصلی این افراد بوده در پرورش زنبور و تولید عسل فعالیت دارند.

,

وی با اشاره به اینکه افرادی زیادی در این شغل فعالیت دارند که شغل اصلیشان نیست، ابراز کرد: یک هزار و 843 نفر در استان در پرورش زنبور فعالیت می‌کنند که نسبت به سال گذشته یک هزار و 231 نفر بودند 49 درصد افزایش یافته‌اند.

,

مدیر بهبود دامی جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه امسال در استان زنجان در مجموع 652 هزار 665 کیلوگرم تولید شده است، افزود: امسال تولید عسل نسبت به سال گذشته بیش از 15 درصد افزایش داشته است.

,

وی علت اصلی افزایش تولیدات زنبور عسل در سال 94 در مقایسه با سال گذشته آن زمستان گذرانی مناسب زنبورداران و تلفات کمتر آنها در زمستان سال گذشته، افزایش تعداد کلنی‌های زنبورداری، تبدیل کلنی‌های بومی به مدرن عنوان کرد و افزود: همچنین شرایط مساعد جوی در زمان شهد آوری و گرده آوری گلها و درختان بوده است.

,

رستمخانی با اشاره به حمایت‌های جهاد کشاورزی از زنبورداران استان زنجان اشاره کرد و افزود: تهیه رایگان طرح توجیهی‌ (‌در ظرفیت‌های 100، 150 و 200 کلنی ) از اقدامات حمایتی جهاد کشاورزی بوده است.

,

وی با اشاره به اینکه حداقل ظرفیت اقتصادی برای پرورش زنبور عسل 100 کلنی و حداقل تعداد کلنی برای اخذ دفترچه ( مجوز) زنبورداری 40 کلنی است، بیان کرد: نظارت بر خرید تجهیزات واحد، تامین تسهیلات سرمایه درگردش و تامین تسهیلات برای خرید تجهیزات از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی در توسعه زنبورداری در استان زنجان است.

,

مدیر بهبود دامی جهاد کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: حمایت از تشکیل و تقویت تشکل های زنبورداری خصوصاً زنجیره های تولید عسل یکی از اولویت های این معاونت بوده و تلاش می‌شود در شهرستان‌های مختلف استان این زنجیره‌ها تشکیل شود که در این راستا تا‌کنون مجوز فعالیت برای 5 پشتیبان در شهرستانهای زنجان، سلطانیه، ایجرود، خدابنده و ماهنشان صادر شده است.

,

نژاد عمده ای که در استان استفاده می‌شود نژاد  مدا « Meda »  و نژادهای بومی بوده و در سالهای اخیر نژادهای اصلاح شده مثل کارنیولا و کارنیکا مورد استفاده قرار گرفته اند.

,

تولید عسل در زنجان

, تولید عسل در زنجان,

تکثیر و اصلاح نژاد ملکه زنبور عسل در استان زنجان

,

همچنین در سال 94 فاز اول ایستگاه تکثیر و اصلاح نژاد ( تلقیح مصنوعی) ملکه زنبور عسل استان در شهرستان ماهنشان به بهره برداری رسید.

,

این طرح در صورت تکمیل قادر خواهد بود بیش از سه هزار فروند ملکه اصلاح شده در سال تولید می‌شود.

,

زنبورداران استان هم دارای تخصص در زمینه پرورش زنبور عسل هستند و هم دارای تجربه به طوری که 142 نفر از زنبورداران استان دارای تحصیلات فوق دیپلم و بالاتر هستند و مابقی زنبورداران نیز علاوه بر داشتن تجربه عملی در مراکز ترویجی جهاد کشاورزی و فنی حرفه ای آموزش‌های لازم را کسب می‌کنند‌.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه