اخبار داغ

در گفتگوی تفصیلی با امیر سرتیپ آذریان مطرح شد؛

ناگفته‌هایی از رشادت‌های «شهید صیاد شیرازی» در فتح خرمشهر/ هیچ کشوری حق تصمیم‌گیری درباره آزمایش‌های موشکی ایران را ندارد

ناگفته‌هایی از رشادت‌های «شهید صیاد شیرازی» در فتح خرمشهر/ هیچ کشوری حق تصمیم‌گیری درباره آزمایش‌های موشکی ایران را ندارد
فرمانده لشکر 77 پیروز ثامن الائمه گفت: هیچ کشوری حق تصمیم‌گیری برای برگزاری رزمایش اصفهان و آزمایش سامانه‌های موشکی نیروی زمینی ارتش را ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، امیر سرتیپ دوم رضا آذریان، فرمانده لشکر ۷۷ پیروز ثامن الائمه به مناسبت فتح خرمشهر و روز دزفول و پایداری در حاشیه بازدید از دفتر تحریریه با حضور در جمع خبرنگاران این مجموعه به بیان خاطراتی از انجام عملیات فتح خرمشهر، دستاورد‌های آن عملیات و وضعیت مرز‌های ایران پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

امیر سرتیپ آذریان با اشاره به اینکه اهمیت فضای سایبری بسیار زیاد است، دشمن بر آن شده تا به واسطه جنگ نرم شرایط ویژه‌ای را برای کشور فراهم آورد، ولی فعالان حوزه سایبری توانسته‌اند با انجام اقداماتی بر آن‌ها غلبه پیدا کنند؛ همانطور که رهبری فرمودند، دشمن به جهت اینکه نتوانسته در در جنگ نرم موفقیتی حاصل آورد، اقدام به دست اندازی در سایر امور می‌کند.

,

indexلیا

, indexلیا,

نقش ارتش و لشگر خراسان در عملیات فتح خرمشهر را بیان کنید.

,

امیر سرتیپ دوم آذریان: تمامی نیرو‌های مسلح در عملیات فتح خرمشهر و عملیات بیت المقدس نفش مهمی ایفا کردند، در این باب نقش حضرت امام خمینی(ره) و رهبری در مدیریت نیرو‌های مسلح، وحدت میان آن‌ها و فرماندهی مخلصانه و مومنانه فرماندهان ارتش و سپاه بی بدیل بود.

,

یگان‌های خراسان، لشگر ۷۷، نیرو‌های پشتیبان، نیرو‌های سپاه خراسان و جهاد سازندگی نیز در این عملیات حضور داشتند؛ ۶ لشگر از نیرو‌های زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، چهار تیپ مستقیم، یک گروه توپخانه، پنج گردان مهندسی، یک گردان پل گذار، نیرو‌های هوا نیروز و نیرو‌های هوایی جمهوری اسلامی ایران بخشی از نیرو‌های فعال در این عملیات بودند.

,

هر عملیاتی که انجام می‌شد با هدف خاصی صورت می‌گرفت، هدف ما از عملیات فتح خرمشهر کسب دستاورد‌ها بود؛ در هشت سال دفاع مقدس شاهد سه دفاع بودیم که شامل متوقف کردن دشمن در حمله به ایران، دفع تجاوز و رفع تجاوز در عملیات‌های برون مرزی بود.

,

سیاست‌های بنی صدر در آن زمان این بود که از اجرای عملیات مشترک نیرو‌های سپاه و ارتش جلوگیری کند ولی پس از عزل بنی صدر توانستیم به پنج موفقیت نائل آییم؛ با قرار گرفتن امام خمینی(ره) در سمت فرماندهی کل قوا، روحیه و نشاط شهادت طلبی در رزمنده‌ها قوت گرفت، این در حالی است که زمان حضور بنی صدر، وی قائل به تفکر کلاسیک نبود و هرچه طراحان جنگ می‌گفتند انکار می‌کرد ولی پس از حذف بنی صدر به عملیات‌های منظم و کلاسیک در مواجهه با ارتش عراق روی آوردیم.

,

وحدت ارتش و سپاه؛ بزرگترین سرمایه دوران دفاع مقدس

, وحدت ارتش و سپاه؛ بزرگترین سرمایه دوران دفاع مقدس,

به کارگیری نیرو‌های بسیج در سازماندهی، وحدت ارتش و سپاه و رسیدن به خود باوری و اراده که جزو بزرگترین سرمایه‌های دوران دفاع مقدس است، از جمله دستاورد‌های ایران پس از عزل بنی صدر به شمار می‌آید.

,

پس از انجام چند عملیات، تمام خاک ایران بجز منطقه خرمشهر از نیرو‌های بعثی پاک شد، این در شرایطی است که عراق و صدام در منطقه خرمشهر هزینه‌های بسیاری را متقبل شده بودند و آن را برگ برنده‌ای در اختیار خود می‌دانستند.

,

پیش از عملیات فتح خرمشهر، صدام خبرنگاران و مستشاران را به منطقه خرمشهر آورد و در خطاب به آن‌ها گفت: آیا می‌شود که ایران این منطقه را از عراق بگیرد یا نه، همگان اذعان داشتند که این بازپس گیری امکان پذیر نیست.

,

صدام سه رده پدافندی در آن منطقه تعبیه کرده بود و از موانع و اصطکاک بسیاری استفاده کرده بود، این در حالی است که نیرو‌های ما برای گرفتن خرمشهر باید از سه رودخانه کرخه، کارون و اروند رود عبور می‌کردند، عبور آن‌ها سخت و تنها به واسطه اقدامات پنج گردان مهندسی و پل گذار میسر می‌شد.

,

روایتی از دلاوری‌های شهید صیاد شیرازی

, روایتی از دلاوری‌های شهید صیاد شیرازی,

۶ هزار کیلومتر وسعت عملیات فتح خرمشهر بود و برای غلبه بر ارتش عراق، بایستی نیرو‌های ما بیشتر از عراقی‌ها می‌بود؛ شهید صیاد شیرازی زمانی که فرمانده نیرو‌های زمینی شد، در عملیات طریق القدس گفت، جنگ باید به سمت وحدت میان نیرو‌ها برود، عملیات‌ها پشت سر هم انجام شود تا دشمن نتواند فرصت سازندگی پیدا کند و عملیات‌ها تنها در یک جبهه نباشد و جبهه جنوب، میانی و غرب را شامل شود.

,

هماهنگی و وحدت نیرو‌های ارتش و سپاه بسیار خوب بود و اجازه نقوذ دشمن را نمی‌داد؛ در عملیات آزاد سازی خرمشهربه علت گسترده بود محوطه عملیاتی، آزاد سازی خرمشهر در چهار مرحله انجام شد، نیرو‌های لشگر ۷۷ پس از عملیات فتح المبین به منطقه خرمشهر آمدند تا اقدام به آزاد سازی خرمشهر کنند.

,

هیچ یک از نیرو‌های لشگر ۷۷ از ۱۰ اسفند سال ۶۰ تا چهارم خرداد سال ۶۱ به مرخصی نرفتند و آماده فتح کامل مرز‌های ایران بودند؛ در آن شرایط سخت شهید صیاد شیرازی می‌گفت، همه می‌گویند فتح خرمشهر نمی‌شود من نیز می‌گویم نمی‌شود ولی شهید خرازی در پاسخ به این گفته‌ها اذعان داشت که فتح خرمشهر باید انجام شود.

,

شهید خرازی در خاطرات خود بیان داشته است که پیش از فتح خرمشهر در خواب دیدم که آقایی با لباس سبز به بالای سرم آمد و گفت من کارم را انجام داده‌ام، بقیه‌اش با شما است.

,

در سوم خرداد پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز مسجد جامع خرمشهر نصب شد و نماز ظهر و عصر و شکر در آن مسجد جامع با حضور نیرو‌های رزمنده برپا گردید.

,

indexjkhfwege

, indexjkhfwege,

صبح توس: دستاورد‌های عملیات فتح خرمشهر چه بود؟

,

امیر سرتیپ دوم آذریان: دستاورد این عملیات برای ما این بود که همه کسانی که در زمان جنگ از صدام پشتیبانی می‌کردند، اذعان داشتند که نیرو‌های حضرت امام خمینی(ره) پس از ۲۲ ماه، جنگ را به نفع خود تغییر دادند.

,

بنا به فرمایش امام خمینی(ره) خرمشهر را خدا آزا کرد، سختی این عملیات به واسطه پیشروی‌های ارتش صدام و ایجاد موانع سخت بود؛ پیروزی رزمندگان در عملیات بیت المقدس نشانگر اراده سیاسی ملت ایران و اقدامات نیرو‌های مسلح نسبت به ارتش عراق بود، با توجه به اقدامات ارتش تمامی تجزیه و تحلیل کارشناسان اذعان به برتری نظامی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران بود.

,

صبح توس: آیا اقدامات مناسبی در مورد نمایش اقدامات نیرو‌های مسلح صورت پذیرفته است؟

,

صدا و سیما محتوای سریال‌ها را به سمت حقیقت ببرد/ آنچه در «کیمیا» به نمایش گذاشته شد خلاف واقع بود

, صدا و سیما محتوای سریال‌ها را به سمت حقیقت ببرد/ آنچه در «کیمیا» به نمایش گذاشته شد خلاف واقع بود,

امیر سرتیپ دوم آذریان: نقد بنده به صدا و سیما است، اگر بنایی بر ساخت سریال در صدا و سیما دارند، باید محتوای ساخت سریال را به سمت حقیقت ببرند، این در حالی است که آنچه در سریال کیمیا به نمایش گذاشته شد خلاف واقع بوده است.

,

دانشگاه افسری امام علی(ع) در ۳۴ روز مقاومت، ۴۰۰ شهید که آینده ارتش را رقم می‌زدند تقدیم انقلاب کرد ولی در سریال کیمیا هیچ اشاره‌ای به شهادت این افراد نشده است، این گونه اقدامات به عقیده بنده صحیح نیست.

,

صبح توس: حضور نیرو‌های لشگر ۷۷ در عملیات‌های برون مرزی و در جبهه سوریه با وجه به تقدیم چند شهید مدافع حرم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

,

امیر سرتیپ دوم آذریان: نیرو‌های زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر اساس ماموریتی که به آن‌ها اعطا شده عملیات مستشاری انجام می‌دهند، نیرو‌های ارتش در سوریه به صورت مستقیم نمی‌جنگند ولی به دنبال جمع آوری اطلاعات و اخبار از نقاط قوت و ضعف هستند.

,

حضور آن‌ها در منطقه‌های عملیاتی ممکن است با شهادت، جانبازی و اسارت نیز همراه گردد، نیرو‌هایی که به مناطق عملیاتی اعزام می‌شوند بسیار زبده هستند و اطلاعات خود را در قالب آموزش در اختیار کارمندان ارتش قرار می‌دهند.

,

تعداد داوطلبان قرارگاه منطقه شمال شرق کشور برای اعزام به جبهه سوریه بسیار زیاد است که تنها ماموریت آن‌ها مستشاری است و برای جمع آوری اطلاعات در منطقه حاضر می‌شوند.

,

قرارگاه منطقه شمال شرق کشور شهید مهندس مرتضی زرهرند و شهید صادق شیبک را تقدیم انقلاب کرده است.

,

صبح توس: وضعیت امنیتی مرز‌های شرقی و آمادگی دفاعی ارتش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

,

نیرو‌های مسلح، فراسوی مرزها را نیز در کنترل دارند/ داعش در حد و اندازه‌ای نیست که مرز‌های ایران را تحریک کند

, نیرو‌های مسلح، فراسوی مرزها را نیز در کنترل دارند/ داعش در حد و اندازه‌ای نیست که مرز‌های ایران را تحریک کند,

امیر سرتیپ دوم آذریان: تمامی نیرو‌های مسلح از آمادگی کافی برخوردار هستند و شرایط آن سوی مرز را نیز در کنترل خود دارند، این کنترل‌ها شامل اقدامات و فعالیت‌های نیرو‌های فرا منطقه‌ای و نیرو‌های تکفیری در افغانستان می‌شود.

,

نیرو‌های تکفیری و داعش در در آن حد و اندازه نیستند که مرز‌های ایران را تحریک کنند، در حال حاضر هیچ نگرانی برای روستا‌ها و شهر‌های مرزی نیست؛ نیرو‌های مسلح در مرز‌ها سازمان دهی شده‌اند و جایی برای هیچگونه تهدید وجود ندارد.

,

ارتش اجازه هیچگونه تعرضی به مرز‌های جمهوری اسلامی ایران را نمی‌دهد

, ارتش اجازه هیچگونه تعرضی به مرز‌های جمهوری اسلامی ایران را نمی‌دهد,

ارتش جمهوری اسلامی ایران تمامی اقدامات دشمن را رصد می‌کند و برای همه آن‌ها برنامه دارد، ارتش اجازه هیچگونه تعرضی به مرز‌های جمهوری اسلامی ایران را نمی‌دهد؛ در حال حاضر مرز‌های جمهوری اسلامی ایران امن است و این امنیت به پایداری منطقه نیز کمک می‌کند.

,

رزمایش اصفهان و آزمایش سامانه‌های موشکی به هیچ کشوری مربوط نیست/ طرف غربی برود برجام خود را عملی کند/ ما مطیع رهبریم

, رزمایش اصفهان و آزمایش سامانه‌های موشکی به هیچ کشوری مربوط نیست/ طرف غربی برود برجام خود را عملی کند/ ما مطیع رهبریم,

اینکه بگویند در برپایی رزمایش اصفهان و آزمایش سامانه‌های موشکی نیروی زمینی ارتش، شما نباید موشک داشته باشید حرف بیخود است و تنها این حرف‌ها را برای خودشان می‌زنند، آن‌ها باید بدانند که هیچ کشوری در آن سوی مرز‌ها برای ایران تصمیم گیرنده نیست.

,

ما مطیع فرمایشات رهبری هستیم، اگر آن‌ها درست می‌گویند بروند برجام خودشان را درست کنند و آن را عملی سازند؛ هیچکس حق دخالت در مسائل نظامی و دفاعی ندارد، این در حالی است که کسی اجازه دخالت در این امور را نیز نمی‌یابد.

,

 

,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه