اخبار داغ

شهید حاج عبدالله جماران از سال 42 پیرو افکار امام خمینی(ره) بود

شهید حاج عبدالله جماران از سال 42 پیرو افکار امام خمینی(ره) بود
شهید حاج عبدالله جماران جوانی باهوش، مستعد، چالاک و با شهامت بود و در سال 1342 با افکار و اندیشه های امام خمینی(ره) آشنا شد و از همان دوران دل در طریقت این پیر فرهیخته نهاد و اوامر مطاعش را به جان خرید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پیشمرگ روح الله، شهید حاج عبدالله جماران فرزند محمد در ششمین روز از آذرماه سال 1316 در شهر سنندج در خانواده ای متدین دیده به جهان گشود و پس از پشت سر نهادن دوران کودکی پای در رکاب سمند علم و دانش نهاد و وارد گلزار مدرسه شد تا شمع دانش را برافروزد. عبدالله مقطع ابتدایی را پشت سر نهاد، ولی مشکلاتی که آن زمان دامن گیر خانواده اش بود، این نوجوان مستعد را از ادامه تحصیل بازداشت و عبدالله به ناجار با درس و مدرسه خداحافظی کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیشمرگ روح الله,

 

,

عبدالله جوانی باهوش، مستعد، چالاک و با شهامت بود و در سال 1342 با افکار و اندیشه های امام خمینی(ره) آشنا شد و از همان دوران دل در طریقت این پیر فرهیخته نهاد و اوامر مطاعش را به جان خرید.

,

 

,

در همان روزهای ابتدایی که امام خمینی(ره) تبعید شده بودند، عبدالله به جرم فعالیت علیه حکومت پهلوی، توسط ساواک دستگیر و به زندان قزل قلعه منتقل و مدت شش ماه در آنجا محبوس شد. عبدالله در مدت زندان سخت ترین شکنجه ها را تحمل کرد؛ شکنجه گران زندان در آن مدت تمام دندان های عبدالله را شکسته بودند، به طوریکه آثار ضرب و جرح در تمام بدنش به وضوح قابل مشاهده بود.

,

 

,

عبدالله علی رغم فشارهای ساواک، هم چنان به فعالیتش ادامه می داد و با اینکه بارها دستگیر، زندانی و شکنجه شده بود، اما از تلاش برای رسیدن به اهدافش منصرف نمی شد و هم چنان قدرتمندانه و با روحیه بالا به پیش می رفت.

,

 

,

شهید جماران در سال 1357 از جمله نیروهای انقلابی بود که حرکت های مردمی سنندج بر علیه حکومت پهلوی را سامان می داد و برای مقابله با حکومت پهلوی به صورت شبانه روزی فعالیت می کرد.

,

 

,

حاج عبدالله جماران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همراه جمعی از هم فکرانش اولین کمیته انقلاب اسلامی را در سنندج پایه ریزی کرد و به دفاع از انقلاب اسلامی همت گماشت.

,

 

,

شهید جماران در غائله بیست و هفتم اسفندماه سال 1357 که توسط نیروهای ضد انقلاب در شهر سنندج طرح ریزی شده بود، مردانه ایستاد و مانع رسیدن آن ها به اهدافشان شد.

,

 

,

حاج عبدالله در سال 1358 و پس از تسلط نیروهای ضد انقلاب بر شهر سنندج، به کرمانشاه مهاجرت و همراه تعدادی از یارانش و با کمک شهید محمد بروجردی، سازمان پیشمرگان مسلمان کرد را بنیان نهاد و برای ریشه کنی عناصر ضد انقلاب، در پاکسازی شهر کامیاران رشادت های فراوانی از خود نشان داد.

,

 

,

حاج عبدالله در پاکسازی شهر سنندج از لوث وجود نیروهای ضد انقلاب، هر چه در توان داشت عاشقانه در طبق اخلاص نهاد و در جریان عملیات 22 روزه پاکسازی سنندج مجروح شد و برای مداوا راهی تهران شد و بعد از بهبودی و ترخیص از بیمارستان، مسئولیت پایگاه چهارباغ سنندج را بر عهده گرفت و قلع و قمع ضد انقلاب و انهدام مراکز آن ها در داخل شهر نقش ارزنده ای از خود به یادگار گذاشت.

,

 

,

حاج عبدالله پس از عمری مجاهدت و رشادت، سرانجام در روز بیست و سوم تیرماه سال 1359 در درگیری با عناصر ضد انقلاب در خیابان انقلاب سنندج، هدف گلوله قرار گرفت و شمع وجودش خاموش شد.

,

 

,

مصاحبه مفصل با یکی از نیروهای حاج عبدالله جماران را اینجا بخوانید.

, اینجا ,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه