اخبار داغ

تسخیر شهر با نماهای روم باستان+تصاویر

تسخیر شهر با نماهای روم باستان+تصاویر
چندیست که دور از چشم مسئولان نماهای غربی یا همان نمای رومی در استان رو به افزایش می باشد و هر روز نماهای جدیدتری بر بافت قم که به گفته رهبری باید بافت قدیمی آن حفظ شود اضافه شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از سایت خبری فرهنگ نگار، در هنگام ورود به هر شهری در ابتدایی ترین لحظات حضور اولین مواردی که می تواند نظر هر فردی را به خود جلب کند سیما و منظر شهر می باشد که به عنوان مثال وقتی شما وارد شهر تهران می شود در ابتدا ساختمان های بلند چند طبقه را می بینید و یا وقتی وارد شهرهای تاریخی می شوید بناهای تاریخی و یا دیوارهایی با ظاهر خشتی است که خود نمایی می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سایت خبری فرهنگ نگار,

البته شاید با ظهر یک شهر بتوان تا حدودی فرهنگ، وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم آن شهر را سنجید.

,

استان قم یکی از استان های مذهبی کشور است که رهبر معظم انقلاب در آخرین سفر خود به قم بر مسئله حفظ بناهای تاریخی و بافت های قدیمی تاکید داشتند؛ این مسئله اهمیت این موضوع را دوچندان می کند اما این در حالیست که این روز ها نماهایی به نام نماهای رومی در شهر بیشتر شده است.

,

باید در حفظ میراث تاریخی و فرهنگی شهر تلاش شود

, باید در حفظ میراث تاریخی و فرهنگی شهر تلاش شود,

از همین رو سیده شبنم فاطمی ، دبیر علمی چهارمین کنگره معماری و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار سایت فرهنگ نگار با اشاره به اینکه میراث تاریخی و فرهنگی هر شهری جزء تاریخچه آن شهر است، اظهار داشت: باید در حفظ میراث تاریخی و فرهنگی شهر با معماری اصیل خود تلاش شود که در این موضوع  هیچ شکی نیست.

,

وی ادامه داد: امروز مدیریت شهر به سمت تخریب میراث تاریخی و فرهنگی پیش می رود درحالی‌که باید در جهت حفظ این آثار پیش برویم.

,

جامعه به سمت تخریب آثار تاریخی می رود

, جامعه به سمت تخریب آثار تاریخی می رود,

فاطمی اضافه کرد: متاسفانه به جای اینکه آثار تاریخی ثبت و ضبط شود با شتاب هر چه تمام تر آثار سنتی در حال تخریب هستند.

,

 

,

 

,

آثار تاریخی حرم مطهر در قم شاخص است

, آثار تاریخی حرم مطهر در قم شاخص است,

عیسی رضایی ، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم آثار تاریخی حرم مطهر را شاخص دانست و گفت: اداره‌کل میراث فرهنگی  در زمینه حفظ این آثار جدی است و در ساخت بناها حفظ ارتفاع و حریم آثار تاریخی همواره تاکید داشته است.

,

برنامه ریزی شهرداری برای اجرای نماهای ساختمانی متناسب با فضای قم

, برنامه ریزی شهرداری برای اجرای نماهای ساختمانی متناسب با فضای قم,

سیدمرتضی سقائیان نژاد با اشاره به اهمیت توجه به نماهای ساختمانی در قم گفت: ساخت نماهای غربی و یا  رومی در استان بسیار زیاده شده است؛ با توجه به اینکه ساخت این نوع نماها از سوی شهرداری ممنوع می باشد از همین رو شهرداری برای کنترل و نظارت بر اجرای نماهای ساختمانی متناسب با جایگاه شهر قم و فضای معنوی آن برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای انجام داده است.

,

وی بابیان اینکه لایحه‌ای از طرف شهرداری به شورای شهر قم برای ممنوعیت اجرای نماهای رومی ارسال و مورد تصویب قرار گرفت، افزود: این مسئله در کمیسیون ماده پنج هم به تصویب رسیده و مراحل اجرایی و ابلاغ آن در حال انجام است.

,

اجرای نماهای رومی در قم ممنوع می باشد

, اجرای نماهای رومی در قم ممنوع می باشد,

شهردار قم با اشاره به الزام نظارت بر روند اجرای نماها در مراحل پایانی کار خاطرنشان کرد: براساس قانون و ضوابط شهری برای ساختمان‌هایی که موارد ذکر شده را رعایت نکنند پایان کار صادر نمی‌شود و مردم باید در روند ساخت‌وسازها نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند.

,

 

,

عدم تناسب نماهای رومی، فلزی و شیشه ای با فضای قم

, عدم تناسب نماهای رومی، فلزی و شیشه ای با فضای قم,

 مسئولان و مدیرانی در قم که در واکنش به گلایه ها و انتقادات علما و مراجع تقلید نسبت به کمرنگ شدن معماری اسلامی در این کلانشهر مذهبی، بر لزوم توجه به رفع این دغدغه تاکید کرده اند.

,

 به اذعان مهندسان و کارشناسان امر، نماهای شیشه‌ای، فلزی و به خصوص رومی نه تنها کاربردشان از نظر فرهنگی توجیهی ندارد بلکه از حیث شاخصه های فنی و معماری هم مناسب نیست.

,

ساخت نماهای رومی ترویج فرهنگ غلط غرب و ضربه زدن به فرهنگ ایرانی اسلامی است

, ساخت نماهای رومی ترویج فرهنگ غلط غرب و ضربه زدن به فرهنگ ایرانی اسلامی است,

این در حالی است که آیت الله سید محمد سعیدی ، در دیدار اعضای ستاد کنگره معماری و شهرسازی با تاکید بر این که حفظ هویت و بافت دینی و فرهنگی قم نیازمند همت و دغدغه مندی مردم و مسئولان است، اظهار داشت: غرب می‌داند تا زمانی که مردم نسبت به میراث خود اهمیت قائلند، هیچگاه فرهنگ غربی را نمی‌پذیرند، از این رو مردم ما باید بدانند ساخت و سازهای نامرتبط با دین و سنت ایرانی اسلامی، تنها صرف ساختن یک بنا نیست، بلکه ترویج فرهنگی غلط و ضربه زدن به فرهنگ خود ما است.

,

به هر حال با وجود تمام این تاکیدات و سخنان مبنی بر عدم ساخت نماهای غربی که در استان به نمای رومی معروف است اما بازهم شاهد ساخت نماهای این چنینی در گوشه و کنار شهر هستیم و شاید روزی شهر به تسخیر این نماهای رومی در بیایید که دیگر برای بازگرداندن نما و بافت های قدیمی دیر باشد.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه