اخبار داغ

قلایچی، روستایی ایده آل برای گردشگری

قلایچی، روستایی ایده آل برای گردشگری
روستای قلایچی از نظر تاریخی و طبیعی روستای بسیار کهن و غنی است که با دارا بودن اثار تاریخی همچون تپه باستانی پیش از میلاد و قلاته ره ش و همچنین آثار طبیعی همانند عمیق ترین غار ایران و کوهای بالای دو هزار متر می تواند مقصد مناسبی برای گردشگران از سراسر ایران با هر ذائقه ای باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کانی پرس،گردشگری و بومگردی روستایی یکی مهم ترین پنل ها در صنعت گردشگری امروزی است که می تواند مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کانی پرس,

شهرستان بوکان نیز با داشتن ده ها اثر تاریخی و جاذبه های بکر و طبیعی که بیشتر انان در روستاهای این شهرستان قرار دارند می تواند سهم گسترده ای در صنعت گردشگری داشته باشد که متاسفانه هنوز دولتها برنامه خاصی برای استفاده از این ظرفیت های منحصر بفرد در این منطقه نداشته اند.

,

روستای قلایچی در 12 کیلومتری شمال شرقی بوکان یکی از مهم ترین روستاهای این شهر است که می تواند نقش تعیین کننده ای در رشد و  توسعه صنعت گردشگری در این منطقه ایفا کند.

,

روستای قلایچی از نظر تاریخی و طبیعی روستای بسیار کهن و غنی است که با دارا بودن اثار تاریخی همچون تپه باستانی پیش از میلاد و قلاته ره ش و همچنین آثار طبیعی همانند عمیق ترین غار ایران و کوهای بالای دو هزار متر  می تواند مقصد مناسبی برای گردشگران از سراسر ایران با هر ذائقه ای باشد.

,

تپه باستانی قلایچی :

,

در مجاورت روستای قلایجی که اکنون دارای 20 خانوار است تپه باستانی به همین نام قرار دارد که روزگاری به عنوان مهمترین مرکز حکم رانی تمدن ماناها درحوزه پایین دستی دریاچه ارومیه در هزاره نخست پیش از میلاد مسیح شناخته می شود.

,

تپه باستانی قلایچی که به عنوان مهم ترین اثر تاریخی بوکان نیز به شمار می اید یکی از مراکز حکومتی تمدن مانا بوده که برای اولین بار در سال ۱۳۶۳ش و بعد از کاوش‌های باستانی شناسی به سرپرستی "اسماعیل یغمایی" نمایان شد.

,

از جمله آثار به دست آمده در آن فصل، آجرهای منقوش و معبدی به شکل صلیب است که برخی از دیوارهای آن را با گل اخری رنگ آمیزی کرده بودند.

,

بعدها عملیات حفاری در سال‌های ۱۳۷۹و ۱۳۸۰ش صورت گرفت و هم اکنون نیز ادامه دارد، این حفاری‌ها توسط " بهمن کارگر" کارشناس مدیریت  میراث فرهنگی آذربایجان غربی سرپرستی می‌شود.

,

از دیگر آثار به دست آمده از این تپه علاوه بر معبد مرکزی، برج‌ها و دیوارهای مربوط به آن، حیاط سنگ‌فرش، پله‌هایی که به این حیاط متصل می‌شود، اتاق‌هایی با اندود گل اخری و نقاشی‌هایی با رنگ‌های سیاه و آبی و آجرهای منقوش دارای موضوعات انسانی، هندسی و گیاهی است.

,

اکنون سالها است که این تپه مهم تاریخی به وضعیت خود رها شده و به علت نبود بودجه لازمه جهت نگهداری استاندارد تا چند سال اینده اثری از ان باقی نخواهند ماند

,

غار کونه کوتر قلایچی :

,

یکی دیگر از مهم ترین جاذبه های گردشگری روستای قلایچی غار کونه کوتر است که در وسط کوهی با همین نام و مشرف به تپه باستانی قلایچی واقع شده است و از جمله غارهای طبیعی به شمار می‌آید که در اثر نفوذ آب به درون لایه زمین شکل گرفته و از نظر ساختاری از جمله غنی‌ترین غارهای مکشوف در ایران به شمار می‌رود.

,

دهانه غار قلایچی با قطر هشت متر در ارتفاع یک‌هزار و 750 متری کوهی با همین نام قرار دارد عمق چاه تا رسیدن به کف تالار نخست 110 متر بوده که مستلزم فرود روی تپه‌ای 20 متری است.

,

هرچند سالهای زیادی از اکتشاف و پیمایش عمیق ترین غار طبیعی ایران در قلایچی بوکان نمی گذرد که بهره برداری از این غار طبیعی و تبدیل کردن آن به مکانی برای جذب توریسم بارها مورد بحث و برسی مسئولان شهرستانی قرار گرفته ولی هر بار به دلایل خاصی بهره برداری از این غار امکان پذیر نشده است.

,

قلاته ره ش: (قلعه سیاه)

,

سومین و ناشناخته ترین اثر روستای تاریخی قلعه (قلاته ره ش) یا همان قلعه سیاه است که در بالای کوهی با ارتفاع 1700 متر قرار دارد.

,

طبق کتیبه آرامی کشف شده در قلعه قلایچی نشان می دهدکه این قلعه نظامی کوهستانی با عملکردهای استحفاظی دیده‌بانی و تقویتی ایجاد شده است.

,

این قلعه که خود به تنهایی روایت کننده تاریخ تمدن کهنن ایران زمین است همانند دیگر آثار این روستا و در زیر غفلت مدیران توسط غارتگران آثار باستانی اب کش شده ولی هنوز می توان آثاری  از سفالینه ها، دیوار های سنگی و مکان های دیده بانی را در آن روئت کرد

,

یکی دیگر از مکان های دست نخورده دیگر قلایچی شکاف بزرگی در شرق کوه کونه کوتر است که با عرضی 70 و طولی 180 متری جایگاه مراسمات آئینی و نظامی ماناها در منطقه بوده است.

,

وجود راه های سهل و آسان برای ورد به این شکاف سخره ای، وجود دو قطعه سنگ بزرگ در وسط شکاف که بر اساس داده های تاریخی مکانی برای ذبح قربانی بوده است و همچنین جایگاه های متعدد دیده بانی از حساسیت این سایت باستانی خبر می دهد هرچند متاسفانه تا کنون هیچ گونه عملیات باستانی روی ان انجام نشده است.

,

کوهای کلدتگه:

,

این کوها در فاصله کمی از غار قلایچی قرار گرفته اند و مناظر بسیار بکر و طبیعی را به وجود آوردند که چشم هر بیننده ای را به خود مجذوب می کند.

,

این کوه با ارتفاع 2120 متر با دیواره های بلند و صعب العبور هر ساله میزبان ده ها کوه نورد از شهرستان بوکان و شهر های اطراف است که برای صعود به قله این کوه سختی راه را با جان و دل قبول می کنند.

,

از مهم ترین کوه های دیگر روستای قلایجی می توان به مینه هه ل ده با ارتفاع 1800متر اشاره کرد.

,

قلایچی سرزمینی است که هرچند از نظر قابلیت ها و زمینه های گردشگری غنی است، اما هنوز بسیاری از آثار این روستا همچون قلاته رش و غار قلایچی دست نخورده و بکر مانده اند.

,

شاید هیچ روستای در منطقه بوکان چنین پتانسیلی را برای تبدیل شدن به قطب گردشگری نداشته باشد ولی متاسفانه این روستا آنچنان که باید و شاید  نتوانسته است از پتانسیل های موجود خود برای جذب گردشگر استفاده کند.

,

هرچنداز طرف سازمان های مرتبط  در زمینه جذب گردشگر اقداماتی انجام شده، اما با توجه به توانایی های که در زمینه گردشگری در این روستا به چشم میآید، هرگز این اقدامات کافی نیست.

,

انتهای پیام/خ

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه