اخبار داغ

کارشناس ارشد علوم سیاسی:

نباید برای گشایش اقتصادی کشور همچنان به برجام امیدوار باشیم/ تداوم رکود و افزایش بیکاری از نتایج برجام است

نباید برای گشایش اقتصادی کشور همچنان به برجام امیدوار باشیم/ تداوم رکود و افزایش بیکاری از نتایج برجام است
به عقیده کارشناسان منصف اصل برجام یک حرکت خائنانه نبود و مسئولان کشور ما به قصد گشایش محدودیتها ساعتها را پای میز مذاکره نشستند، اما نباید ظرفیت بزرگ توان داخلی را فراموش کنیم و همچنان به برجامی که سرانجام آن مجهول است، دل ببندیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سایت خبری آوای ماغر؛به بهانه سالروز اجرای برجام خبرنگار این پایگاه خبری گفت و گو با علیرضا صداقتی کارشناس ارشد علوم سیاسی و استاد دانشگاه داشتیم که در زیر می خوانید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , آوای ,

 این کارشناس ارشد علوم سیاسی در این مصاحبه گفت: برنامه جامع مشترک ایران و 5+1 بعد از فراز و نشیب های فراوان سرانجام در یک سال پیش به مرحله اجرایی رسید اما با وجود اینکه ایران به طور کامل به تعهدات خود عمل کرد اما این طرف اصلی مذاکره یعنی آمریکا بود که با خباثت تمام همچنان به بدعهدی خود نسبت به این توافق ادامه داد.

,

وی تصریح کرد: ساده ترین مصداق بدعهدی آمریکا این است که وزیر امور خارجه کشورمان در مدت این یکسال دوبار دستور تشکیل کمیسیون مشترک براى رسیدگى به بدعهدى‏هاى آمریکا و اقدامات غیرمنطقی آن کشور با مفاد برجام را داد.

,

صداقتی افزود:مصداق دیگر نقض برجام را باید به دو نامه رئیس جمهور به ظریف و صالحی بدانیم که در آذرماه امسال از آنان خواست " نظر به این‏که دولت آمریکا نسبت به اجراى تعهدات خود در برجام تاکنون تعلّل و اهمال کرده و با توجه به تمدید اخیر قانون تحریم‏هاى ایران (ایسا) که جمهورى اسلامى ایران از پیش چنین اقدامى را به‏عنوان نقض برجام اعلام کرده بود، در اجراى مصوبات شوراى عالى امنیت ملى و هیأت نظارت بر اجراى برجام، به وزارت امور خارجه دستور داده مى‏شود نسبت به اجراى مراحل پیش بینی شده در «برجام» براى رسیدگى به موارد نقض، اقدام شود"

,

این کارشناس مسائل سیاسی گفت:در نشست کمیسیون مشترک  نمایندگان کشور ما با ارائه مستنداتی مفاد نقض برجام را به اعضای کمیسیون اعلام کردند و تمام مسؤولان ایرانى از مقام معظم رهبرى گرفته تا رئیس جمهور، دبیر شوراى عالى امنیت ملى، روساى قوا، وزیر و معاونین وزارت امور خارجه و حتى رئیس برجام هم با تصویب تمدید تحریم‏هاى ایسا و امضاى رئیس جمهور آمریکا، بر نقض برجام تأکید کرده بودند.

, ،,

صداقتی خاطرنشان کرد:اعضای اصلی غیر ایرانی این کمیسیون مشترک هم بارها خواستار اقدام جدی آمریکا برای رفع موارد نقض برجام و شفاف سازی آمریکا در این زمینه شدند طوری که دو مسئله نقض صریح برجام و بی اثر بودن این توافق مشترک با وجود  پیمان شکنی های آمریکا بر رفع محدودیت های تجاری علیه ایران واضح است اما تنها عده ای این موضوع را انکار می کنند که به نظر می رسد منافع ملی برایشان اهمیتی ندارد.

,

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آمریکایی ها هم با کیاست همراه به خباثت خود مدعی پایبندی کامل به مفاد برجام هستند و حتی با تفسیر به رای خود از برجام، قوانین ضد ایرانی تصویب شده توسط کنگره و رئیس جمهور خود در یک سال گذشته را منعی در تداوم توافق مشترک نمی دانند.

,

صداقتی ادامه داد: هر چند شرایط جدید حاکم بر آمریکا با سر کار آمدن دولت جدید می تواند منجر به لغو برجام شود اما با توجه به اینکه همین میزان از توافق هم برای آنها سودمند است، این کار صورت نمی گیرد که اگر ترامپ قصدچنین کاری داشته باشد، بیشترین ضرر متوجه کابینه او می شود.

,

وی گفت: همه منتقدان و موافقان برجام در کشور در این یکسال به این نتیجه رسیدند که برجام از سوى آمریکا با تمدید تحریم‏هاى ده ساله ایران و قانون ایسا نقض شد و این بدعهدى چندان دور از انتظار هم نبود.

, :,

صداقتی افزود:البته عده ای در کشور هستند که هنوز از بی اعتمادی ایران به آمریکا انتقاد می کنند و این مسئله را دشمن تراشی برای نظام دانسته و معتقدند که این حرکت منجر به انزوای بین المللی ایران می شود، در صورتی که این شبهه و توهم بارها توسط مقام معظم رهبری بابیانات منطقی، صریح و شجاعانه پاسخ داده شد.

,

این کارشناس مسائل سیاسی منطقه خاطرنشان کرد: البته در مدت این یکسال افرادی زیادی که معتقد بودند با اجرای برجام بازارهای بین المللی بر روی کشور گشوده می شود و تحریم ها به طور کامل از بین می رود، با مشاهده بدعهدی آشکار آمریکا، مطمئن شدند که خیری از استکبار به ما نمی رسد.

,

صداقتی گفت:به عقیده کارشناسان منصف اصل برنامه جامع مشترک یک حرکت خائنانه نبود و مسئولان کشور ما به قصد گشایش محدودیتها ساعتها را پای میز مذاکره نشستند، اما نباید ظرفیت بزرگ توان داخلی را فراموش کنیم و همچنان به برجامی که سرانجام آن مجهول است، دل ببندیم.

,

وی گفت:هزاران ساعت از فرصت طلایی مدیران و نخبگان ارشد نظام ما صرف مسئله برجام شد اما نتیجه آن آشکار شدن بدعهدی آمریکا، تداوم رکود در بازهارهای داخلی به خصوص تعطیلی چندین کارخانه تولیدی بومی، رکود در بازار اشتغال و افزایش آمار بیکاری در کشور بود.

, ، ,

این استاد دانشگاه در پایان گفت:ما باید بدانیم بدعهدی آمریکا ریشه در گفتمان سیاسی این کشور دارد و با آمدن و رفتن رئیس جمهور آن و امضای توافق تغییری نمی کند بنابراین نباید بازهم منتظر معجزه از سوی آمریکا باشیم، باید بدانیم برجام نه چرخ کارخانه ای را می چرخانه و نانی بر سفره مردم می آورد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه