اخبار داغ

به‌مناسبت سالگرد امضای برنامه جامع اقدام مشترک؛

برجام؛ توافقی که نان شب مردم را بُرید!

برجام؛ توافقی که نان شب مردم را بُرید!
برخلاف وعده‌های مسئولین دولتی در نخستین روزهای تصویب برجام، اکنون شاهد هستیم که این برنامه نه‌تنها نتوانسته دردی از مردم را کاهش دهد بلکه در این مدت نان شب مردم را نیز بُریده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز،امروز سالگرد اجرای «برنامه جامع اقدام مشترک» یا همان «برجام» است. برنامه‌ای که به‌عنوان برترین اقدام سیاست خارجی دولت یازدهم به‌حساب می‌آید و به‌نوعی افتخار و اقتدار این دولت در عرصه دیپلماسی بین‌الملل است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

برنامه‌ای که در همان ابتدای امضا و حتی قبل از آن به‌تعبیر دولتی‌ها عامل اصلی پیشرفت‌های اقتصادی و سیاسی ایران و رونق‌دهنده بازار داخلی و خارجی کشور در زمینه‌های اقتصادی می‌بود.

,

توافقی که نتیجه‌ای جز باغات سیب و گلابی و دستاوردی جز آب‌های لیوانی برای ایران نداشته و به‌نوعی شکست سیاست‌های خارجی دولت یازدهم را نشانه رفته است.

,

امروز و پس از گذشت یکسال از اجرای این توافق، بهتر است نگاهی به تعابیر دولتی‌ها در این مدت داشته باشیم و به همین ترتیب زیبایی‌ها و اقتدارآفرینی‌های برجام را مشاهده کنیم! اقتداری که نه‌تنها منتقدین و مخالفین برجام از آن چشم بسته‌اند بلکه خود دولتی‌ها و امضاکنندگان نیز از تحقق آن ناامید شده و تدبیرشان را بی‌اثر احساس کرده‌اند!

,

اگر سخنان رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، مسئولین حاضر در نشست‌های بررسی اجرای برجام و نیز مقامات عالی‌رتبه سیاسی کشور را کنار هم بچینیم و نتیجه‌گیری کنیم، قطعا پایانی جز یاس و عقب‌نشینی در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی برای ایران در بر نخواهد داشت، چراکه تحقق آرزوهای دور و دراز دولتی‌ها با چاشنی برجام بر باد رفته و خود نیز به این یقین رسیده‌اند که دیگر شانسی برای بهره‌گیری از برجام ندارند.

,

این‌که شخص اول دولت در سخنرانی‌های گذشته خود با افتخار تمام نام برجام را بر زبان می‌راند و منتقدین را با اسامی و القاب مختلف خطاب قرار می‌داد اما امروز به‌عنوان یکی از منتقدین برجام و سیاست‌های آمریکا به‌عنوان طرف اصلی این توافق زبان به سخن باز می‌کند قطعا نتیجه همان عجله و ذوق‌زدگی‌هایی است که در روزهای نخست امضای برجام داشتند.

,

امروز دیگر حتی خود دولتی‌ها هم نمی‌دانند آینده برجام چه خواهد بود و با آمدن ترامپ آن‌هم با این‌همه مخالفت آشکار با برجام چه سرنوشتی در انتظار این برنامه و نیز سیاست‌های تبلیغاتی دولت در ماه‌های آتی است؟!

,

شاید توهین‌های مکرر ترامپ به تصمیم‌های دولت گذشته آمریکا در موضوع برجام محکی برای دولتی‌ها باشد که خود را برای هر اقدامی از سوی آمریکا و هم‌پیمانان او در خصوص برجام آماده سازند.

,

با این تفاسیر بهترین عنوان برای برجام شاید همان «نان‌بُر» باشد که برای مردم جز بی‌اعتمادی و نیز خالی‌شدن سفره‌هایشان دستاوردی نداشته و اکنون دولت نیز این امر را به‌خوبی درک کرده و اندک‌اندک شانه خالی کردن از مسئولیت پذیرش توافق برجام را آغاز کرده است!

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه