اخبار داغ

شهری که عطای صنایع را به لقایش بخشیده است

تفرش شهری با هوای پاک در استان مرکزی/ فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب این شهرستان افتتاح شد

تفرش شهری با هوای پاک در استان مرکزی/ فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب این شهرستان افتتاح شد
تفرش یکی از شهرستان های استان مرکزی به دلیل احاطه شدن در میان کوه ها و عدم وجود منابع آلوده کننده هوا و صنایع آلاینده آسمان صاف و پاک دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، ۲۹ دی ماه روز هوای پاک نامیده شده و شعار امسال این روز«با هم به سوی هوای پاک» است. آلودگی هوا عبارت است از مخلوط ذرات جامد و گازهای موجود در هوا که برای سلامت انسان، حیوان و گیاهان ضرر دارد. تخریب ریه در اثر آلودگی هوا موجب جلوگیری از فرایند اکسیژن و دفع دی اکسید کربن و بروز بیماری های تنفسی و قلبی عروقی می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش, ندای تفرش,

چنانچه انسان مکرر در معرض آلودگی هوا قرار داشته باشد، ممکن است بیماری هایی نظیر ذات الریه (پنومونی)، بیماری های قلبی-عروقی و تخریب و یا تضعیف سیستم عصبی بگیرد. گرچه آلودگی هوا بر پوست، چشم و یا دیگر سیستم های بدن اثر دارد، اما مهم ترین اثرات آن بر سیستم تنفسی است.

,

در کلانشهرها و شهرها وجود صنایع آلاینده و خودروها یکی از دلایل ایجاد آلودگیهای هوا هستند. در استان مرکزی نیز شهرهای اراک، شازند، ساوه و دلیجان از جمله شهرهایی با هوای آلوده هستند و به تبع شهرهای دارای کارخانجات و صنایع آلاینده کمتر، جزء شهرهای بهره مند از هوای پاک در استان مرکزی دانست.

,

تفرش به خاطر احاطه شدن در کوه ها و عدم وجود منابع آلوده کننده هوا و صنایع آلاینده، آسمان صاف و آبی رنگی دارد. البته در برخی روزها به خصوص روزهای گرم تابستان ریزگردهایی به آسمان این شهر وارد می شوند که عمر چندانی نداشته و دوباره هوای پاک نصیب مردم می شود. چندی پیش در جشنواره ملی طبیعت گردی و گیاهان دارویی در نطنز، تفرش و محلات به عنوان شهر سلامت استان مرکزی نامیده شدند.

,

هر چند که نبود صنایع آلاینده سبب کاهش فرصتهای اشتغال برای جوانان و به تبع افزایش بیکاری یا مهاجرت از تفرش می شود، اما همین مسئله موجب می شود مردم این شهرستان برخلاف سایر شهرهای استان مرکزی در اکثر اوقات سال هوایی پاک را تجربه کنند. البته در چند سال اخیر قولهای متعددی برای ایجاد صنایع پاک و یا استفاده از پتانسیلهای گردشگری برای افزایش اشتغال شهرستان داده شده که هنوز به طور کامل محقق نشده است.

,

تفرش طبق نظر بیشتر کارشناسان هوایی پاک دارد اما به دلیل نبود دستگاه سنجش آلودگی هوا، بر روی کیفیت هوای این شهرستان نمی توان به طور دقیق نظر داد.

,

علی خسروان، سرپرست اداره محیط زیست تفرش در این خصوص گفت: شهرستان تفرش به دلیل تعداد صنایع محدود، دارای هوایی پاک است. اما با توجه به نبود دستگاه سنجش آلودگی هوا نمی توان درباره تعداد روزها و میزان آلودگی هوا در تفرش اظهار نظر کرد.

,

خسروان افزود: استفاده از سوخت پاک، بنزین استاندارد و نظارت مستمر توسط نهادهای مسئول مبنی بر داشتن برگ معاینه فنی خودروها سبب شده که آلودگی های ناشی از خودروها خیلی محدود باشد.

,

وی تفرش را شهری با هوای پاک و زمین پاک دانست و خاطر نشان کرد: افتتاح فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب، تا حدود بسیار زیادی مشکلات زیست محیطی را برطرف کرد. با رفع  مشکلات دفع پسماندها در شهرستان می توان گفت مشکل چندانی در این زمینه ها وجود ندارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه