اخبار داغ

بی مهری اداره کل مالکیت صنعتی در حق مخترع خط بریل کُردی

بی مهری اداره کل مالکیت صنعتی در حق مخترع خط بریل کُردی
بوکان - با گذشت حدود سه سال از ابداع خط بریل کُردی توسط «عزیز خانه» فعال فرهنگی بوکانی، این خط جز بی مهری اداره کل مالکیت صنعتی،هنوز مهر تایید این اداره را به خود ندیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مُکریان؛ «عزیز خانه» نوسنده وفعال فرهنگی بوکانی حدود سه سال قبل خط بریل کُردی را با هدف احترام گذاشتن به شخصیت روشندلان کُرد زبان ابداع کرد، تا در مدارس و دانشگاه‌های که زبان کُردی در آن تدریس می شود مورد استفاده قرار گیرد و بدینوسیله پیشرفت های بیشتری در میان نابینایان و کم‌بینایان کُرد زبان حاصل شود، لکن بهانه تراشی های بی مورد اداره کل مالکیت صنعتی، مانع از به واقعیت پیوستن رویای شیرین مخترع بوکانی شد.
این اقدام اداره کل مالکیت صنعتی در حالی ست که خط بریل فارسی به عنوان اختراع شناخته شده و به ثبت رسیده است.
حال اینکه چرا این اداره از ثبت خط بریل کُردی خودداری می کند و آن را در حیطه آموزش می داند،جای بس سوال است.
با این اوصاف تا زمانی که اداره کل مالکیت صنعتی در تصمیم خود تجدید نظر نکند، به هیچ عنوان نمی توان به تصمیمات این اداره اعتماد کرد.
عزیز خانه و خط بریل کُردی
زمان آشنایی آقای خانه با خط نوشتاری بریل مربوط به 6 سال پیش است، وی با توجه به علاقه ای که به این خط داشت آن را فرا گرفت و در طول دو سال توانست 73 جلد کتاب داستان و رمان را با زبان‌های انگلیسی، فارسی و آلمانی به خط بریل فقط با لوح و قلم بر گرداند، که از جمله این کتاب ها، داستان‌هایی سنین الف تا ه به بریل فارسی که می توان به« دکتر جادویی، روباه نخاله، یوزپلنگ وحشی، چوپان دروغگو، دخترک کبریت فروش، شنل قرمزی، علاءالدین، گرگ و هفت بزغاله و ... و رمان هایی به زبان انگلیسی از جمله هاکلبری فین، سندباد و ... اشاره کرد.
در ایران حدود 80 تا 90 سال پیش کریستوفل به کمک محمد علی خاموشی حروف الفبای فارسی بریل را درست و برای آن بر اساس دستور زبان فارسی قواعد نوشتن درست کردند و با توجه به اینکه این حروف تا به حال برای قواعد و زبان کُردی مناسب سازی نشده و حروف الفبای کُردی به خط بریل موجود نبوده، آقای خانه به فکر درست کردن حروف الفبای کُردی به بریل و درست کردن و نوشتن قواعد نوشتاری آن ﻃﺒﻖ دستور زبان کُردی افتاد که خوشبختانه موفق به انجام این امر مهم شد.
در حروف الفبای زبان کُردی چندین حرف وجود دارد که این حروف با حروف الفبای زبان فارسی، عربی و... از لحاظ تلفظ و شکل نوشتاری فرق دارد؛ که بخشی از اهمیت کار، ابداع علایمی برای این حروف جدید است به طوری که مشابه علایم دیگر نباشد.
توجه کردن به لهجه های مختلف موجود در زبان کردی در این کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اهمیت دیگر این کار طرح ریزی قواعد نوشتن آن با توجه به قواعد زبان کردی است.
وسایل نوشتاری این خط لوح، قلم و دستگاه پرکینز است و طرز نوشتن و خواندن این خط هم مانند تمام زبان های دیگر دنیا از راست به چپ نوشته می شود و با برگرداندن کاغذ از چپ به راست خوانده می شود.
خط بریل در سال 1821 میلادی توسط فردی نابینا به نام لویی بریل در موسسه سلطنتی نابینایان پاریس اختراع شد و 30 سال بعد از اختراع خط بریل توسط لویی بریل، انگلیسی ها با بازدید از موسسه سلطنتی نابینا یان پاریس این خط را به زبان و حروف الفبای خود برگرداندند و برای آن بر اساس گرامر زبان انگلیسی قواعد درست کردند، در طی 180 سال تمامی زبان های دنیا الفبای بریل را با حروف الفبای موجود در زبان خود مقایسه و آن را بر اساس دستور زبان خود درست کردند.
 عزیز خانه دارای مدرک فوق دیپلم آموزش ناشنوایان و لیسانس آموزش ابتدایی است.
وی از سال 1384 در مجتمع آموزشی استثنایی میرزا رشید شافعی (باغچه‌بان) در آموزش و پرورش شهرستان مهاباد مشغول تدریس به دانش آموزان ناشنوا، کم شنوا و کم توان ذهنی بوده و در سال 1392 نیز به آموزش و پرورش شهرستان بوکان منتقل و در مدرسه استثنایی لاله این شهرستان مشغول خدمت به دانش آموزان نیمه بینا، جسمی حرکتی و کم توان ذهنی است.
کیوان یاری

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مُکریان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه