اخبار داغ

مسول بسیج اساتید دانشگاه ارومیه:

برای حفظ روحیه انقلابی جناح و حزب کافی نیست/دانشگاه باید محل تحقیق و رفع مشکلات جامعه باشد

برای حفظ روحیه انقلابی جناح و حزب کافی نیست/دانشگاه باید محل تحقیق و رفع مشکلات جامعه باشد
مسول بسیج اساتید دانشگاه ارومیه گفت: برای حفظ روحیه انقلابی جناح و حزب کافی نیست دانشگاه باید محل تحقیق و رفع مشکلات جامعه باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسل برهان،دکتر رحیم نادرعلی، مسول بسیج اساتید دانشگاه ارومیه در گفتگو با نسل برهان با اشاره به اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی در طول این سی و هشت سال در ابعاد مختلف ، سیاسی، فرهنگی، نظامی ، اقتصادی ، علمی و ... بسیار چشمگیر بوده است. گفت: بسیاری از مولفه های این دستاورد ها فراز و فرودهایی نیز داشته و قابل نقد نیز بوده اند که عوامل درونی و خارجی در آن دخیل بوده اند. در برخی قسمت ها رشد و دستاورد ها در شان انقلاب و بسیار چشمگیر بوده، مانند توسعه مرزهای انقلاب اسلامی، صنایع هسته ای، صنایع دفاعی؛ نانو تکنولوژی و پزشکی ، .. اما در برخی قسمت ها علیرغم تلاش ها و ادعا ها موفق نشدیم مانند کشاورزی، سیاست خارجی، حمل و نقل و ارتباطات، رفتارهای قانون گریزی، عدم شایسته سالاری و ... .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از نسل برهان،دکتر رحیم نادرعلی، مسول بسیج اساتید دانشگاه ارومیه در گفتگو با نسل برهان با اشاره به اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی در طول این سی و هشت سال در ابعاد مختلف ، سیاسی، فرهنگی، نظامی ، اقتصادی ، علمی و ... بسیار چشمگیر بوده است. گفت: بسیاری از مولفه های این دستاورد ها فراز و فرودهایی نیز داشته و قابل نقد نیز بوده اند که عوامل درونی و خارجی در آن دخیل بوده اند. در برخی قسمت ها رشد و دستاورد ها در شان انقلاب و بسیار چشمگیر بوده، مانند توسعه مرزهای انقلاب اسلامی، صنایع هسته ای، صنایع دفاعی؛ نانو تکنولوژی و پزشکی ، .. اما در برخی قسمت ها علیرغم تلاش ها و ادعا ها موفق نشدیم مانند کشاورزی، سیاست خارجی، حمل و نقل و ارتباطات، رفتارهای قانون گریزی، عدم شایسته سالاری و ... ., نسل برهان,

مسول بسیج اساتید دانشگاه ارومیه تصریح کرد: عوامل خارجی که مانع پیشرفت و سبب عدم دسترسی به آن می شود خیلی روشن تر از عوامل داخلی آن است. از جمله تحریم ها ، دخالت های مستقیم و غیر مستقیم دول خارجی صاحب تکنولوژی و ثروت و همراهی بدون منطق دولت های منطقه  با آنها. هر چند به ظاهر با متهم کردن به مسایلی همانند سلاح هسته ای، حقوق بشر و ... انجام می شود اما در واقع در صدد کنترل توسعه انقلاب اسلامی جهانی هستند. اما خطرناکتر از آن عوامل داخلی هستند که آگاهانه و ناآگاهانه سبب کاهش رشد اهداف انقلاب شده و گاهاً صدمات سنگین تری نسبت به عوامل خارجی بر پیکره انقلاب می زنند. همزبان با بلندگوهای عوامل خارجی در تلاش بر کم رنگ کردن اثرات انقلاب اسلامی و استحاله انقلاب هستند. طرح کردن مباحثی همچون انقلاب سه ماه، انقلاب شش ماه....سی و چند سال و ترویج اشرافی گری و فرهنگ رفاه طلبی در همین راستاست.

,

وی با اشاره به اینکه دانشگاه ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده، اظهار داشت: دانشگاه ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده اما با شرایط ویژه خودش. نسبت به قبل از انقلاب از نظر کیفی و کمی رشد دو و سه رقمی را در بیشتر شاخص ها بخصوص در شاخص های کمی (تعداد دانشجو، دانشگاه و استاد) نشان می دهد. اما عدم موفقیت هایی و یا کاستی های زیادی نیز گریبانگیر آن است. مدرک گرایی، پذیرش های غیر اصولی و مبنا قرار دادن شهریه در برخی دانشگاه های غیر دولتی و رسوخ بتدریج آن به دانشگاه های دولتی فارغ التحصیلان را به تدریج از اهداف آموزش عالی متناسب با اهداف انقلاب اسلامی دور می کند. چرا باید میلیون ها نفر در رشته های مختلف کشاورزی یک کشور فارغ التحصیل داشته باشیم و مدرک تحصیلی صادر شود و ده ها هزار مقاله علمی در آن  رشته ها در مجلات معتبر دنیا چاپ شود اما کشاورزی در عمل یک تکان جدی و انقلابی در کشور نداشته باشد. چرا باید با گذشت سی وهشت سال از انقلاب رشته های علوم پایه و کشاورزی در جا بزنند و جایگاه و اهمیت  واقعی خود را پیدا نکنند.

,

رحیم نادرعلی با اشاره به اینکه چرا باید با گذشت سی وهشت سال از انقلاب رشته های علوم پایه و کشاورزی در جا بزنند اضافه کرد: دلیل این موضوع نگاه به وزارت متبوع، با عینک سیاسی از حدود 20 سال پیش به این طرف بوده است. مثلاً در همین دولت محترم یازدهم سرنوشت وزارت علوم تحقیقات و فناوری چه مسیری را طی کرده است. تنها وزارت خانه ای که در رای اعتماد  و سپس استیضاح وزیرآن  دچار چالش های زیادی شد و در نهایت یک پزشک فوق تخصص وزیر علوم شد. عکس العمل وزارت علوم را در جریان اعلام مجله نیچر در 58 مورد سرقت علمی مورد ادعا در هیچ جایی نمی بینیم. نباید با این وضعیت انتظار رشد انقلابی مولفه های آموزش عالی باشیم. به صراحت عرض می کنم در بیست سال گذشته دانشگاه ها همواره از آرمان های انقلاب  و امام راحل روز بروز فاصله می گیرند برخی دانشگاه ها را در 16 آذر خلاصه کرده اند اگر یک صدم هزینه ای که برای 16 آذر می شود برای 11 روز بعد آن (روز وحدت حوزه و دانشگاه ) می کردیم نتیجه ده ها برابر بهتر از این بود.

,

وی در پایان با توجه به نقش دانشجو در دفاع از این مرز بندی ها ی مفاهیم انقلاب و روحیه جهادی ، پیشرفت علم اظهار امیدواری کرد: دانشجو  به عنوان رکن اصلی در دانشگاه ها در همه امورات دانشگاه می تواند نقش اصلی را ایفا کند و هر کجا نقش آن کم رنگ شود آثار نامطلوبی در پی خواهد داشت. دانشجویان به دلیل شور جوانی و روحیه جهادی  که دارند پویا، پر تلاش، مطالبه گر می باشند. اما متاسفانه این موضوع در دانشگاه ها به شکل جناحی و حزب سیاسی فقط رشد کرده و گاها مورد استفاده ابزاری برخی قرار می گیرند. برای حفظ روحیه انقلابی جناح و حزب کافی نیست دانشگاه باید محل تحقیق و رفع مشکلات جامعه باشد. اساتید متخصص در کنار دانشجویانی که درد جامعه را از درون آن درک کرده اند نه از طریق القاء خارج، و حس پرسش گری بالایی دارند و همه چیز را در سیاست بازی و یا سیاست کاری نمی بینند باچند برابر توان تنهایی خود،  تحقیق کرده و به نتیجه می رسند.

,

انتهای پیام/

,

    

 

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه