اخبار داغ

به خطر افتادن سلامت دانش آموزان با هدیه دولت؛

کشف بیش از ۹۸ هزار پاکت شیر و 2/5 تن برنج فاسد در مدارس رودان +تصاویر

کشف بیش از ۹۸ هزار پاکت شیر و 2/5 تن برنج فاسد در مدارس رودان +تصاویر
طی بازرسی به عمل آمده توسط بازرسین شبکه بهداشت و درمان تعداد۹۸ هزار پاکت شیر فاسد و ۲ تن و ۵۰۰ کیلو گرم برنج تاریخ مصرف گذشته از مدارس رودان کشف و معدوم شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رودان نیوز؛شیر یکی از مواد غذایی است که خوردن آن از کودکی تا کهن سالی برای تمام افراد توصیه می شود، اما نکته ای که بسیار مهم و حائز اهمیت است این است که چه شیری بخوریم و چه شیری برای بدن مضر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رودان نیوز,

در صنعت لبنی کیفیت شیربه عنوان اصلی ترین ماده مصرفی از اهمیت ویژه ای برخوردار است حتی با استفاده از مدرن ترین فناوری روز، نمی توان افت کیفیت ناشی از بالابودن میزان نا خالصی و یا میکروبی شیر را جبران کرد.که متاسفانه شیرهای کشف شده در مدارس شهرستان رودان علاوه بر اینکه استاندارد نبودند به طور کامل فاسد بوده و قابلیت مصرف انسان را نداشته اند.

,

همچنین برخی موادغذایی مثل لبنیات، گوشت، ماهی و مرغ محصولات پرخطر محسوب می‌شوند و فسادپذیری نزدیک‌تری دارند اما برخی محصولات مثل برنج وحبوبات، فسادپذیری دیرتری داشته یا غیرفسادپذیرند. از این نظر، نوع تاریخی که روی محصولات قید می‌شود، در ایران تحت عنوان تاریخ انقضاست؛ یعنی مصرف‌کننده پس از خرید باید تا همان مهلت درج شده آنها را مصرف کند

,

اما در برخی کشورها این تاریخ انقضاءبه دو گونه روی محصولات درج می‌شود. یکی بهترین تاریخ برای مصرف و دیگری تاریخ انقضای فروش؛ مثلا در مورد کیک، کلوچه و شکلات و برنج چون فسادپذیری زیادی ندارند، بیشترین اصطلاح مورد استفاده برای درج تاریخ انقضا، همان بهترین تاریخ مصرف است، یعنی اینکه تا آن زمان ،کیفیت این محصولات حفظ می شود، اماطبق شواهد موجود برنج های تاریخ مصرف گذشته ای که در مدارس رودان کشف و معدوم شد ،به گفته یکی از کارشناسان بهداشت محیط، حدود ۹ ماه از تاریخ انقضای آنان گذشته بود .

,

DSC_6438

, DSC_6438,

این درحالی است که همزمان با کشف ۲ تن و ۵۰۰ کیلو گرم برنج تاریخ مصرف گذشته ، بیش از ۹۸ هزار پاکت شیر فاسد و غیر قابل استفاده که برای توزیع در بین دانش آموزان در مدارس، موجود بود، طبق آزمایش های انجام شده داری مشکل بهداشتی بوده و تمامی این شیرها با حکم دادستانی از سطح مدارس جمع آوری و معدوم شد.

,

*با متخلفان در خرید و فروش مواد غذایی و آشامیدنی با قاطعیت برخورد می شود

,

رضا صفایی دادستان رودان در گفت‌وگو با خبرنگار رودان نیوزدر رودان اظهار داشت: پس از وصول گزارش از سوی بازرسان شبکه بهداشت مبنی بر وجود تعداد زیاد شیر فاسد و برنج تاریخ مصرف‌گذشته در مدارس شهرستان با توجه به اینکه این مواد قابلیت مصرف انسانی نداشت طبق ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آیین‌نامه مربوط به آن از سوی دادستانی، حکم جمع‌آوری این مواد فاسد صادر شد.

,

وی در ادامه افزود: تعداد شیرهای فاسد که از سطح مدارس شهرستان رودان جمع‌آوری شد بیش از ۹۸ هزار پاکت و همچنین مقدار برنج‌ها هم بیش از دو تن و پانصد کیلوگرم است.

,

دادستان شهرستان رودان در پایان با هشدار به تمام فروشندگان مواد غذایی و آشامیدنی شهرستان تصریح کرد: تمامی کسانی که در امر توزیع مواد غذایی و آشامیدنی فعالیت دارند هشدار داده می‌شود چنانچه تخلفی از سوی بازرسان شبکه بهداشت گزارش شود، دادستانی رودان با قاطعیت با آنان برخورد خواهد کرد.

,

 

,

* ۱۸۴۴ بسته شیر فاسد بین دانش‌آموزان رودانی توزیع شده است

,

مسؤول واحد بهداشت محیط شهرستان رودان هم در این خصوص گفت: طبق نمونه‌برداری از شیر مدارس شهرستان، مقدار ۳۶۰۰ بسته ۲۷ عددی شیر ۲۰۰ سی‌سی در انبار یکی از مدارس توقیف و جهت نمونه‌برداری به آزمایشگاه ذیصلاح ارسال شد که طبق نظریه آزمایشگاه، این شیرها قابل مصرف نبوده است.

,

 

,

یوسف دورکیش در این ارتباط افزود: متاسفانه در بازدید بعدی کارشناسان بهداشت محیط از انبار مذکور مشاهده شد که شیرهای توقیفی در بین مدارس شهرستان توزیع شده است که موضوع به مراجع قضایی گزارش شد و توسط مقام قضایی، اداره آموزش و پرورش مکلف به عودت شیرها به انبار شد که تنها یک‌هزار و ۷۵۶ بسته از ۳ هزار ۶۰۰ بسته عودت و توسط شبکه بهداشت با حضور نماینده آموزش و پرورش و نیروی انتظامی معدوم گردید و متاسفانه مابقی شیرها بین دانش‌آموزان توزیع و مصرف شده است.

,

 

,

وی با اشاره به مقدار برنج‌های تاریخ مصرف‌گذشته اظهار کرد: در بازدید کارشناسان واحد بهداشت محیط از دبیرستان شبانه‌روزی عترت، مقدار ۶۰۰ کیلوگرم برنج دانه‌بلند هندی با مارک ۱۱۲۱ با تاریخ تولید ۲۰۱۳/۶ و تاریخ انقضا ۲۰۱۶/۰۳ کشف شد که به دستور مراجع قضایی و پس از طی مراحل قانونی بیش از ۲۵۵۰ کیلوگرم برنج توزیعی با این مارک از مدارس شبانه‌روزی جمع‌آوری و جهت اقدامات بعدی به انبار مرکز بهداشت شهرستان رودان منتقل شد.

,

 

,

مسؤول واحد بهداشت محیط شهرستان رودان در پایان عنوان داشت: پس از اعلام این گزارش به دادسرای عمومی و انقلاب رودان با دستور دادستان شهرستان تمامی این شیرها و برنج‌ها از سطح مدارس جمع‌آوری و معدوم شد.

,

اول اینکه ،آیا ادارات آموزش و پرورش در سراسر کشور نیروهای متخصص در امر بهداشت را در اختیار ندارندکه به طور مداوم از مواد غذایی و آشامیدنی موجود در انبارها و مدارس شبانه روزی  قبل از توزیع بین دانش آموزان ،نظارت داشته باشد؟ تا اینکه منجر به کشف ۲هزار و ۵۰۰ کیلو گرم برنج تاریخ مصرف گذشته و بیش از ۹۸  هزار پاکت شیر فاسد و غیر قابل استفاده  آن هم توسط کارشناسان بهداشت محیط شبکه بهداشت ودرمان گردد.

,

دوم اینکه به نقل از یک منبع آگاه در آموزش و پرورش شهرستان رودان تمامی این شیر ها و برنج های فاسد و تاریخ مصرف گذشته توسط اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان خریداری شده و بین شهرستانها توزیع شده ، که حال اگر شیرهایی که در رودان توزیع شده دارای مشکل بهداشتی هستند قطعا در سایر شهرستانهای استان هم این خطر دانش آموزان را تهدید می کند که بایستی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با قاطعیت در تمامی شهرستانها این نظارت را انجام دهد.

,

سوم اینکه سلامت دانش آموزانی که امانت مردم در دست آموزش و پرورش هستند یکی از مهمترین و ضروری ترین مواردی است که باید به آن توجه ویژه ای شودو نباید با توزیع شیرهای فاسدکه صرفا آمار ها راتکمیل کند، در تامین سلامت این عزیزان سهل انگاری شود،امیدواریم که تمامی ادارت آموزش و پرورش کشور نه تنها رودان، از این به بعد در توزیع مواد غذایی و آشامیدنی نهایت دقت را به خرج داده تا چنین اشتباهاتی صورت نگیرد.

,

DSC_6403 DSC_6406 DSC_6415 DSC_6423 DSC_6425 DSC_6428 DSC_6430 DSC_6438 DSC_6439 DSC_6443 DSC_6446 DSC_6456

, DSC_6403, DSC_6406, DSC_6415, DSC_6423, DSC_6425, DSC_6428, DSC_6430, DSC_6438, DSC_6439, DSC_6443, DSC_6446, DSC_6456,

انتهای پیام /

,

 

,

 

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه