اخبار داغ

آب موضوعی سیاسی نیست اما چاشنی تند سیاسی دارد

آب موضوعی سیاسی نیست اما چاشنی تند سیاسی دارد
رئیس شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری و نماینده شورای عالی استانها گفت : آب موضوعی سیاسی نیست اما چاشنی تند سیاسی دارد و در هر صورت باید به صورت تخصصی و کارشناسی بر روی آن تصمیم گیری شود .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  بام ایران خبر؛ اکبر منصوری رئیس شورای اسلامی چهار محال و بختیاری و  نماینده شورای عالی استانها با اشاره به شرایط توپوگرافی استان چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: این استان در مسیر پر بارش ترین استانها در رشته کوه زاگرس قرار گرفته و هم اکنون آب استانهای همجوار خود را تامین می کند اما متأسفانه خشکسالی و کم شدن بارشها در چند سال اخیر موجب شده بسیاری از روستاها وشهرهای این استان با کمبود آب مواجه شده و بسیاری از روستاها با تانکر آبرسانی شوند.

نماینده استان چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: زیاده خواهی استان‌های همجوار باعث شده چهار محال و بختیاری با مشکل بسیار جدی آب، دست و پنجه نرم کند که ریشه این مشکلات، سوء مدیریتی است که در سال‌های گذشته وجود داشته .
وی ادامه داد:  مدیریت ناصحیح پروژه انتقال آب، سبب بروز مشکلات اجتماعی شده است و اگر این مسأله مدیریت نشود، به معضلی ملی تبدیل خواهد شد.

منصوری اظهار کرد: مردم چهارمحال و بختیاری نیز ایرانی اند و زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنند. نباید اعمال نفوذ افراد در بدنه وزارت نیرو که متعلق به استان های ذینفع هستند، باعث نادیده گرفتن حقوق مردم چهارمحال و بختیاری بشود وعدالت اسلامی و اصول مدیریت دینی حکم می کند این مسأله را فراموش نکنیم که اگر در خصوص مردمی که زمستان سخت، بارش برف و بسته شدن جاده ها و گرما و آفتاب تند و تیز چهارمحال و بختیاری را تحمل می کنند، انصاف را رعایت نکنیم؛ باید منتظر عواقب نامطلوب این مسأله باشیم.

وی خاطر نشان کرد: در حاشیه زاینده‌رود لوله‌های فاضلاب روستاها و شهرهای حاشیه آن مستقیم به آب ریخته می‌شود و مشکلات زیست محیطی فراوانی را بوجود آورده، لذا این موضوع به دلیل بی‌کفایتی یا تنبلی برخی از مسئولان است که لوله‌های فاضلاب به سمت رودخانه کار گذاشته‌شده و مستقیم به رودخانه ریخته می‌شود.

منصوری افزود: به جهت اینکه شوراها بصورت 24 ساعته در میان مردم اند و مردم مطالبات خود را از طریق آنها پیگیری و دنبال می کنند ضمن احترام به سیاست های کلی دولت، مدیران مسئول باید در خصوص میزان برداشت آب و نیاز استان که هنوز برای شوراها و مردم محرز نشده پاسخگو باشند .

وی یادآور شد : در کنار مشکل کم آبی بسیاری از روستاهای استان چهارمحال و بختیاری، حدود هشت شهر از جمله شهرهای فرخ شهر، سامان، بروجن، سرخون، کاج، دشتک، چلیچه، آلونی و هفشجان در سال جاری در وضعیت کم آبی شدید و بحران آب وجود داشتند و اگر کمبود آب در این استان برطرف نشود طی 5 سال آینده شاهد مهاجرت جدی شهروندان چهارمحال و بختیاری به شهرهای اصفهان و دیگر شهرهای همسایه و روی آوردن آن‌ها به شغل‌های کاذبی که در شأن آن‌ها نیست، خواهیم بود.

منصوری با اشاره به روند استفاده از آب های زیر زمینی و بی توجهی به استفاده از آب های جاری برای تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت در استان گفت: این امر موجب شده که کیفیت آب در برخی نقاط کاهش شدیدی داشته باشدو دشت‌های مهمی همچون بروجن-فرادنبه، سفیددشت، دشتهای خانمیرزا و شهرکرد و دشت کیار به عنوان دشتهای ممنوعه اعلام شوند پس با این شرایط باید اقدامات بهینه سازی مصرف آب و اجرای طرح های آبرسانی و تأمین آب نظیر طرح آبرسانی بن-بروجن، سد ونک، سد باباحیدر و طرح آبرسانی فارسان-جونقان هر چه سریع تر انجام شود.

 رئیس شورای اسلامی استان با اشاره به پروژه سد ونک لردگان که به دلیل نبود اعتبار هنوز نهایی نشده است، از مسئولین خواست: به این پروژه ملی اعتبار لازم را اختصاص دهند تا با تکمیل این طرح ، آب به شهرستان لردگان انتقال ‌یابد.

وی در پایان افزود: عقیده شخصی من این بود اگر همه کشور از نظر آب به خطر بیافتد استان چهارمحال و بختیاری باید آخرین استانی باشد که به مشکل آب برخورد می کند ولی در حال حاضر با وجود اینکه دور تا دور این استان را آب فرا گرفته اما استان در حسرت آب است وحرف ما این نیست که این آب، ارث پدرمان است! خیر. ما می گوییم؛ برای استفاده از آب شرب سالم جوشیده از استان چهارمحال و بختیاری، مردم این استان در اولویت اولند و بعد از تامین نیازهای این استان، باید به سایرین رسید اما متاسفانه در دهه های اخیر، استان ما که در بالادست می باشد، کلاً فراموش شده است!

انتهای پیام/530 ب

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از , بام ایران خبر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه