اخبار داغ

یادداشت روز؛

حجاب و عفاف فقط یک امر مذهبی نیست!

حجاب و عفاف فقط یک امر مذهبی نیست!
نکته اصلی در بحث حجاب و عفاف، شناخت مخاطب و برنامه ریزی متناسب با شرایط روحی و فکری اوست؛ در غیر این صورت برنامه‌های عفاف و حجاب با نگاهی که امروز در حال جریان است خروجی مفیدی نخواهد داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین یکی از علمای دوره رضاخان در خاطرات خود می‌نویسد زمانی که رضا پهلوی تحت تاثیر تفکرات آتاتورک نخست وزیر ترکیه قرار گرفت و به کشف حجاب و مخالفت با حضور روحانیت در جامعه روی آورد فضای خفقان آوری در جامعه ایجاد شده بود؛ به گونه‌ای که کمتر طلبه ملبسی در بین مردم دیده می‌شد و شاهد بودم که گویی مردم در حال فراموش کردن روحانیت هستند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , صبح قزوین ,


به همین دلیل هر روز لباس خود را بر تن می‌کردم و در بازار بدون هیچ مقصد خاصی قدم می‌زدم تا مردم روحانیت را به فراموشی نسپارند. 

دشمن هنوز هست 
گاهی تاریخ گویی تکرار می‌شد و امروز رضاخانی در کار نیست که به اجبار چادری از سر بانوان محجبه ایرانی بکشد بلکه دست‌های پنهان دشمن در الوان گوناگون در حال ایجاد بی بندو باری در فضای جامعه است و این تاکید «رابرت مرداک» مسئول شبکه من و تو است که می‌گوید هدف ما این است که تا 20 سال آینده اسمی از مادر و خانواده در ایران دیده نشود. 

امروز حجم برنامه‌های درحال تولید عفاف و حجاب سطح بسیار پایین است، یعنی نسبت هزینه‎ای که ما داریم به نسبت درگیری که مخاطب با فرهنگ عفاف دارد و از هر رسانه و کانالی که دائم با پیام‌هایی که منافی با سطح عفاف و حجاب مواجه می‌شود، از نظر حجمی کم است و از سوی دیگر ارتباط بین فرستنده پیام‌ها و گیرنده آن به دلایل مختلف برقرار نمی‌شود. 

امروز بسیاری از برنامه‌های حوزه عفاف و حجاب خیلی کلیشه‌ای، شعاری و بدون شناخت ریشه‌ها صورت می‌گیرد و از جمله دلایلی که افراد را به بدحجابی سوق می‌دهد این است که پیام صادره اصلا در گفتمان طرف مقابل قرار نمی‌گیرد. 

یعنی کسانی که پیام را می‌فرستند گیرنده خود را به خوبی نمی‌شناسند که در چه فضایی زندگی می‌کند، در چه فضایی تنفس رسانه‌ای دارد، رفت وآمد، خورد و خوراک، یا اینکه خیلی کلی پیام را ارسال می‌کنیم بدون در نظر گرفتن گیرنده آن؛ در صورتی که رسانه‌های مخالف به خوبی مخاطب خود را شناخته و متناسب گروه‌های مختلف برنامه طبقه بندی شده پخش می‌کنند. 

البته افرادی هستند که به دلایل و انگیزه‌های مختلف بدحجاب‌اند، یا مشکل عاطفی یا خانوادگی و فرهنگی دارند یا کسی که الگوی خود در جامعه تغییر داده است پس پیامی که ما برای این فرد ارسال می‌کنیم نباید با مخاطبان دیگرمان یکسان باشد. مشکل کار ما در حوزه حجاب و عفاف این است که یک نسخه عملی را برای آگاهی همه قشرهای بدپوشش درنظر می‌گرفتیم. 

امروز فضای جامعه ما به نحوی است که طبع انسان را به سمت فضاهای برون‌گری، خودنمایی و تفرج می‌کشاند، موسیقی و معماری ساختمان‌ها با فضاهای کوچک نیز به همین روال است. 

امروز جامعه ما مانند بدن مریضی شده که پر از خال و جوش است و به جای درمان ریشه‌ای آن، شروع می‌کنیم روی این خال و جوش‌ها پماد زدن!

وضعیت بد نیست 
البته هنوز میانگین وضعیت اعتقادی فرهنگی جامعه ما خیلی خوب است و در پژوهش‌های صورت گرفته از خانم‌های بدحجاب نشان می‌دهد 70درصد آنها فرهنگ حجاب را فرهنگ خوبی می‌دانند و می‌گفتند که پوشش چیز خوبی است. 

برای هر طیفی و هر انگیزه‌ای که مشکل بدحجابی دارند باید متناسب با همان طیف برنامه ریزی کرد و قشری از جامعه هستند که مشکل پوششی آنها ازدواج یا عاطفی است و یا فردی که انگیزه آن این است که می‌خواهد با جمهوری اسلامی مخالفت کند؛ بعد باید با هر کدام از این‎ها راه حل و پیشنهادات متناسب با مشکل پوششی آن‌ها را سمت عفاف و حجاب سوق داد. 

اکثر خانم هایی که که آرایش می‌کنند و ساپورت می‌پوشند باید مباحث دینی آنها را تقویت کنیم زیرا زمینه‌ آن را دارد. نکته دیگر حضور بازیگران مشهور هستند که نباید هر آزادی که می‌توانند داشته باشند، زیرا آنها قشر مرجع جامعه هستند اطرافیان نیز از آنها الگوگیری می‌کنند؛

یکی از نکات دیگر که در اکثر خانواده‌ها رعایت نمی‌شود ندادن آگاهی به افراد درباره بحث عفاف و حجاب از کودکی است.

مهمترین چیزی که در بحث حجاب از آن غفلت شده است تبدیل کردن بحث عفاف و حجاب به یک امر مذهبی مانند اینکه مانند نماز و روزه که اگر تو حجاب را رعایت نکنی جهنم می‎روی و این باعث دل سردی و دلزدگی می‌شود در صورتی که ما باید بحث سلامت مسئله جنسی را مطرح کنیم. 

سلامت جنسی یعنی سلامت اجتماعی و خانواده و اخلاق؛ اگر این سلامت جنسی برقرار نشود؛ اگر شما در بحث حجاب ولنگاری کنیم یعنی ولنگاری جنسی داریم و خروجی آن ناامنی، تجاوز، بزه و اعتیاد، خودکشی و افسردگی است.

پس نکته اصلی در بحث حجاب و عفاف، شناخت مخاطب و برنامه ریزی متناسب با شرایط روحی و فکری اوست؛ در غیر این صورت برنامه‌های عفاف و حجاب با نگاهی که امروز در حال جریان است خروجی مفیدی نخواهد داشت. 
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه