اخبار داغ

یادداشت/

نوروز، فصل خانه تکانی دل

نوروز، فصل خانه تکانی دل
ایام نوروز در راه است و همه ما در تدارک خانه تکانی، دور ریختن وسایل ممکنه و تغییر دکوراسیون .همه این کارها مربوط به دنیای بیرون است اما دنیای درون چه؟ آیا دل و روح ما به خانه تکانی نیاز ندارد؟ تغییر لازم ندارد؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خبرنگار زنگ خبر؛ این روزها از هر کوچه و محله ای که عبور کنیم چند فرش رنگارنگ شسته شده روی دیوارها خودنمایی می کند، عده ای مشغول پاک کردن درب و شیشه منازل هستند و عده ای نیز گرد و غبار را از سر و روی خانه ها می رانند و گویی بی صبرانه انتظار میهمان مبارک و خوش قدمی هستند.

کم کم بوی بهار به مشام می رسد، ایام زیبا و خجسته نوروز در راه است در این ایام که به پیشواز عید نوروز می رویم وقت آن رسیده که به سنت کهن خود خانه تکانی کنیم

وقتی صحبت از نوروز می شود، هیجان و شور و شوق خاصی در بین مردم حاکم می شود که هر فرد سعی دارد تا خود را آماده رسیدن سال جدید نماید.

نوروز یکی از سنت های ما ایرانیان است که از گذشته های دور تا کنون نسل به نسل انتقال یافته و با گذشت سالها باز هم رنگ و بوی خود را از دست نداده است.

بسیاری از مردم همانند بهار خود را برای رسیدن نوروز آراسته و نونوار می کنند که این خود حس شادابی و سر زندگی  را در افراد ایجاد می کند.

مردم در آستانه نوروز در تلاش هستند تا خود را مانند بهار نو کنند و با انجام کارهایی که در این ایام صورت می گیرد ، به استقبال بهار می روند.
انجام کارهایی مانند خانه تکانی، خریدن وسایل تازه، خرید لباسهای نو، ریختن و کاشتن سبزه های مختلف، عیدی دادن و عیدی گرفتن از جمله کارهایی است که قبل از فرا رسیدن سال جدید صورت می گیرد.

آیین کهن و دیرینه خانه تکانی، آیینی است که در آن تمام خانه و وسایل در آستانه نوروز، گردگیری، شست و شو و تمیز می شوند تا پاک و پاکیزه به استقبال بهار برویم.

اما باید گفت آنجا که به خانه تکانی و نظافت منازل خود می پردازیم باید به خانه تکانی دل نیز توجه ویژه ای داشته باشیم، لذا ایام نوروز فرصت خوبی است برای صله رحم، کمک به مستمندان و برطرف کردن مشکلات مردم، دید و بازدیدهای سال نو، سنت حسنه ای که بین همه مسلمانان رواج دارد



بدون شک آدمی با صله رحم به آرامش و نشاطی خاصی می رسد و این خود از راه های برطرف کردن ناراحتی های عصبی، برقراری صلح و محبت یعنی همان شرایطی که اسلام می خواهد، یعنی بدور از رنجاندن، تهمت، غیبت و ...
این ایام فرصت بسیار خوبی است که فضای دوستی و محبت را در بین خانواده ها و جامعه تقویت کرده و اختلافات و دلخوری ها را کنار بگذاریم و دل ها را خانه تکانی کنیم.

دین مبین اسلام در رابطه با رفع و از بین بردن کدورت ها تاکید ویژه ای داشته که در این خصوص باید گفت بهترین زمان برای این مهم و غباررویی دل ها آستانه بهار و عید باستانی نوروز است.   
 


ایام نوروز در راه است و همه ما در تدارک خانه تکانی، دور ریختن وسایل ممکنه و تغییر دکوراسیون .همه این کارها مربوط به دنیای بیرون است اما دنیای درون چه؟ آیا دل و روح ما به خانه تکانی نیاز ندارد؟ تغییر لازم ندارد؟

خانه ما با گرد و غبار و دود و خاک آلوده می شود و دل ما با گناه و معصیت و کمتر کسی پیدا می شود که در طول زندگی در برابر گناه و نافرمانی، مصونیت داشته باشد بلکه نوع افراد به عللی ، کم و بیش به گناه آلوده می شوند مصونیت و بیمه شدن افراد در برابر گناه و آلودگی به مقدار خویشتن داری آنان در برابر هوس بستگی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبرنگار زنگ خبر, .,
,
,
, ,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
, ,
, . ,
,
,
,
, ,
,
, ... ,
, . ,
,
, .,
,
, , ,
,
,
,
, .,

انسان نیاز دارد بیش از هر چیز نگاهی به اعمالش داشته باشد و با خودش خلوت کند و در این بین خانه تکانی فقط نمادی برای توجه به خود است، زیرا خانه تکانی دل باعث می‌شود به خودمان توجه کنیم، نیازها را ببینم و آسیب‌هایی که طی یک سال برخودمان وارد ساختیم را بشناسیم و درصدد اصلاح برآییم. اما برای اصلاح نباید فقط به رفع کدورتها توجه کنیم، بلکه خانه تکانی دل باید فراتر از این‌ها باشد.

خانه قلب ما هم از جمله خانه‌هایی است که باید در این ایام خانه تکانی حسابی شود خانه قلب ما هم ممکن است مثل خانه زندگی سال‌ها و مدت‌ها رهایش کرده باشیم و اکنون در آستانه سال جدید کاملاً به هم ریخته و شلوغ باشد که لازم است یک خانه تکانی حسابی از آن انجام دهیم؟
 
در آستانه سال جدید هیچ چیز نمی تواند به اندازه بخشش دل ها را بهاری کند، اگر غبار دل را از درون خود بزداییم و دل را به صفای واقعی صیقل دهیم دیگر هیچ جایی برای زنگار دل ها نمی ماند و هر چه می ماند جز نیکی و صفا چیز دیگری نخواهد بود.
پس بیاییم همه با هم در آستانه سالی نو پیش از خانه تکانی و زدودن غبار از خانه هامان، به سراغ دل های مان برویم و خانه تکانی را از آنجا آغاز کنیم.
 
توبه بزرگ ترین عامل برای پاکسازی روح از هر نوع آلودگی در آینده زندگی است و اگر چنین نویدی در کار نبود هیچ فردی به فکر پاکی در ادامه زندگی نمی افتاد  می شود با توبه  درهای مغفرت و آمرزش به روی انسان باز  می گردد و در نتیجه برگ های سیاه پرونده فرد توبه کار حذف گردیده و به حکم، عمل صالحا که تنها حسنات و کارهای نیک او در آن جا ثبت شود

 فَأُوْلَئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا

پبشاپیش نوروز مبارک.

انتهای پیام/

, .,
,
,
,
, . ,
, .,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه