اخبار داغ

یادداشت؛

چهارشنبه آخرسال، فرصت یا تهدید

چهارشنبه آخرسال، فرصت یا تهدید
متاسفانه در سال های اخیر شاهد اتفاقات بسیار ناگوار و گاها مرگباری در شب چهار شنبه سوری هستیم، حوادثی که بی شک، عدم فرهنگ سازی صحیح و آگاهی رسانی، نقش بزرگی در ایجاد آن دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قومس، از دیرباز در ایران باستان، آخرین سه شنبه  سال،  شب چهار شنبه سوری نامدیده شده است. آیین چهارشنبه سوری ریشه در تاریخ ایران دارد. در شاهنامهٔ فردوسی اشاره هایی درباره بزم چهارشنبه در نزدیکی نوروز وجود دارد که نشان دهنده کهن بودن این جشن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قومس,

واژه چهارشنبه سوری از 2 واژه 'چهارشنبه' از روزهای هفته و 'سور' به معنای جشن و شادمانی ساخته شده است، طبق آیین باستان در این روز آتش بزرگی بر افروخته می شود که تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه داشته می شود.

,

ایرانیان با این جشن کوچک که با برافروختن کوپه های هیزم ، بوته های خار و گزن، درحیاط و یا کوچه ی خود برگزار می شد به استقبال بهاری نو و تازه رفته و برای یکدیگر برآورده شدن آرزوهایشان را از خداوند  بزرگ طلب می کردند.

,

 آنان با سه بار پریدن از روی آتش و شادی کردن ترانه سرخی تو از من ، زردی من از تو  همچنین غم برو شادی بیا ، محنت برو روزی بیا  را سر داده و عصر آخرین  سه شنبه ی سال را با خوشی سپری می کردند.

,

این آتش معمولاً در بعدازظهر زمانی که مردم آتش روشن می کنند و از روی آن می پرند آغاز می شود و در زمان پریدن عبارت ' زردی من از تو، سرخی تو از من ' را زمزمه می کردند.

,

به بیان دیگر، قرن ها پیش باور مردم بر این بود که در چهارشنبه سوری، آتش تمام رنگ پریدگی و زردی، بیماری و مشکلاتشان را بگیرد و به جای آن سرخی و گرمی و نیرو به آنها بدهد.

,

بی تردید، هنگامی که این جشن در کمال سادگی و امنیت برگزار می شد، خطر، تهدید و پیامدی نیز بهمراه خود نمی آورد و تنها یک سنت دیرینه بار دیگر اجرا و شادی میان مردم برقرار می شد.

,

متاسفانه در سال های اخیر شاهد اتفاقات بسیار ناگوار و گاها مرگباری در شب چهار شنبه سوری هستیم، حوادثی که بی شک، عدم فرهنگ سازی صحیح و آگاهی رسانی،  نقش بزرگی در ایجاد آن دارد.

,

در بسیاری از موارد، شاهدیم  کودکان بعت نداشتن درک کافی از خطرات  و آسیب های بزرگ مواد محترقه و در کنار آن  تجربه لذت هیجانی که  از انفجار مواد منفجره به آنها منتقل می شود، به دور از چشم والدین این مواد را تهیه کرده و متاسفانه باعث بروز بسیاری از حوادث تلخ می شوند.

,

گاها تلخی و ناگواری این حوادث، آنقدر زیاد و جبران ناپذیر است که با هیچ عاملی جبران نشده و برای یک عمر، آینده و زندگی فرد را تحت تاثیر پیامد منفی خود قرار می دهد.

,

خوشبختانه خانواده ها با اطلاع رسانی مفید و کافی  به کودکان خود، می توانند در پیشگیری از این اتفاقات سهم بسزایی را ایفا  کنند و در کنار آن رسانه ها  نیز این قدرت را دارند که  با  فضا سازی فرهنگی کارآمد و بازگویی خطرناک و عوارض  این امر در کاهش و به حداقل رسانیدن آمار تاسف بار حوادث این شب، تاثیرگذار باشند.

,

کاش خانواده های ایرانی، در این روزهای پایانی سال و نزدیک شدن به این ایام،  حداکثر توان خود را برای آگاهی بخشی و بیان تجربیات خود به فرزندان به کار گرفته و در هوشیاری کودکان خود نسبت به این امر تلاش کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه