اخبار داغ

چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی؟

چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی؟
ایرانیان آخرین سه شنبه سال خورشیدی را با بر افروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند. چهارشنبه سوری، یک جشن بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می‌شود .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خاورستان، یکی از آئین های سالانه و دیرینه ی ایرانیان جشن سوری، چهارشنبه سوری یا به عبارتی دیگر چارشنبه سوری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, , خاورستان, خاورستان, .,
 
,
 
,
 
,

 
ایرانیان آخرین سه شنبه سال خورشیدی را با بر افروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند. چهارشنبه سوری، یک جشن بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می‌شود مردم در این روز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان مراسمی را برگزار می‌کنند که ریشه اش به قرن ها پیش باز می‌گردد که مراسم ویژه آن در شب چهارشنبه صورت می‌گیرد برای مراسم در گوشه و کنار کوی و برزن نیز بچه ها آتش های بزرگ می افروزند و از روی آن می‌پرند و ترانه (سرخی تو از من ، زردی من از تو ) می‌خوانند. ظاهرا مراسم چهارشنبه سوری برگرفته از آئینهای کهن ایرانیان است که همچنان در میان آنها و با اشکال دیگر در میان باقی بازماندگان اقوام آریائی رواج دارد و "سور" در زبان و ادبیات فارسی و برخی گویش های ایرانی به معنای "جشن"،"مهمانی"و "سرخ " آمده است.

,  ,
, ", .,

ظهور آتش بازی

, ظهور آتش بازی,

آتش بازی در شب چهارشنبه سوری در زمان ناصرالدین شاه و به وسیله ی فرانسوی ها در ایران رواج پیدا کرد. در ابتدا فقط برای سرگرمی شاه این نمایش انجام می شد پس از آن مردم هم در این سرگرمی سهیم شدند و دستور نمایش آن در میدان توپ خانه صادر شد و مردم در آن جا به تماشای آتش بازی می ایستادند و کم کم به شکلی که امروزه اجرا می شود در آمد .

, .,

 

,

تحریف آیین چهارشنبه سوری

, تحریف آیین چهارشنبه سوری,

یافته های پژوهشی نشان می دهد که تمامی آیین ها و یادمان هایی که مردم ایران در هنگامه های گوناگون بر پا می داشتند و بخشی از آنها همچنان در فرهنگ این سرزمین پایدار شده است، با منش ، اخلاق و خرد نیاکان ما در آمیخته بود و در همه آنها، اعتقاد به پروردگار، امید به زندگی، نبرد با اهریمنان و بدسگالان و مرگ پرستان، در قالب نمادها، نمایش ها و آیین های گوناگون نمایشی گنجانده شده بود. رفتار خشونت آمیز و مغایر با عرف و منش جامعه نظیر آنچه که امروزه تحت نام چهارشنبه سوری شاهد آن هستیم، در هیچ کدام از این آیین ها دیده نمی‌شود. بهتر است بگوییم، کسانی که با منفجر کردن ترقه و پراکندن آتش سلامتی مردم را هدف می‌گیرند، با تن دادن به رفتاری آمیخته به هرج و مرج روحی ، آیین چهارشنبه سوری را تحریف کرده اند. امیدوارم دوستان عزیز با خواندن این مطالب، زیبایی این رسم کهن ایرانی را با انجام کارهای خطرناک و استفاده از وسایل خطرناک آتش بازی خراب نکنند .

, .,

 

,

آمادگی کامل نیروی انتظامی ، سازمان آتش نشانی و فوریت های پزشکی اورژانس 115 خراسان جنوبی برای چهارشنبه پایان سال

, آمادگی کامل نیروی انتظامی ، سازمان آتش نشانی و فوریت های پزشکی اورژانس 115 خراسان جنوبی برای چهارشنبه پایان سال, آمادگی کامل نیروی انتظامی ، سازمان آتش نشانی و فوریت های پزشکی اورژانس 115 خراسان جنوبی برای چهارشنبه پایان سال,

 

,

مجید شجاع ، فرمانده نیروی انتظامی خراسان جنوبی، در گفتگو با خبرنگار خاورستان، از آمادگی کامل نیروی انتظامی استان برای چهارشنبه سوری خبر داد و گفت:شعار امسال برای نوروز در نیروی انتظامی آرامش، نشاط بهاری با قانومندی و نظام است و باید تلاش شود تا چهارشنبه آخر سال شاهد کمترین اتفاق و صدمه به هم وطنان باشیم و خانواده‌ها باید در چهارشنبه آخر سال مراقب فرزندان خود باشند و برای چهارشنبه سوری مامویت ها به صورت محله محور خواهد بود.
 

وی افزود:در بخش چهارشنبه سوری بیش از 25 هزار عدد انواع مواد محترقه کشف و ضبط شد که بیشتر آنها قاچاق بود.

, خبرنگار , خبرنگار , خاورستان،, خاورستان, خاورستان, .
 
,
,
, .,

 

,

موسی میرزایی ، مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری بیرجند، در گفتگو با خبرنگار خاورستان ،اظهار کرد: ۱۳ ایستگاه سیار آتش نشانی برای هر گونه عملیات و مقابله با خطرات احتمالی در چهارشنبه سوری در حالت آماده باش هستند.

, خبرنگار خاورستان , خبرنگار , خاورستان , خاورستان ,

 

,

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری بیرجند با بیان اینکه  اقدامات انجام شده در راستای کاهش آسیب های چهارشنبه سوری است ، گفت : ۱۵۰ پوسترکه  نکات ایمنی در آنها تذکر داده شده است در سطح مدارس بیرجند توزیع کرده ایم.

,

 

,

وی تاکید کرد : ما در راستای خطرات چهارشنبه سوری به مردم بیرجند هشدار نمی دهیم چرا که انسان هایی فهیم هستند و خودشان می دانند که نباید روزهای خوش عید را برای خود و دیگر شهروندان تلخ و ناگوار کنند اما از آن ها خواستاریم به احترام خون شهدای آتش نشان پلاسکو از مواد خطرساز استفاده نکنند.

,

 

,

علی دلخروشان، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی خراسان جنوبی ، در گفتگو با خبرنگار خاورستان ،اظهار کرد: در شب چهارشنبه آخر سال 60 پایگاه اورژانس 115 استان در آماده باش کامل هستند.

, خبرنگار خاورستان, خبرنگار , خاورستان, خاورستان, , ,

 

,

وی افزود: 200 نفر از کارشناسان مرکز فوریت پزشکی استان با 67 دستگاه آمبولانس 115 و یک اتوبوس آمبولانس برای شب چهارشنبه پایان سال آماده باش کامل دارند.

,

 

,

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: در شهر بیرجند به صورت ویژه 10 دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و دو دستگاه خودروی فرماندهی عملیاتی  در مناطق امن استقرار خواهند داشت.

,

 

,

دلخروشان تصریح کرد: سال گذشته در شب چهار شنبه پایان سال 15 نفر از همشهریان بدلیل استفاده از مواد منفجره مصدوم شدند که همه این افراد آقا بودند و 70 درصد این آمار از بین نوجوانان و جوانان بودند.

,

 

,

در پایان فرمانده نیروی انتظامی خراسان جنوبی، مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری بیرجند و رئیس مرکز فوریت های پزشکی خراسان جنوبی ضمن تبریک سال جدید از همه مردم فهیم استان خواستند که با فرهنگ سازی و عدم شرکت در مراسم چهار شنبه سوری که گاها به چهار شنبه سوزی تبدیل می‌شود باعث ناراحتی برای خانواده های خود  و سایر هم استانی ها نباشند.

,

 

,

با امید به چهارشنبه سوری زیبا، فرهنگ ساز و به دور از هر گونه خطر احتمالی

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه