اخبار داغ

بسته نوروزی/

قاینات نخستین زیستگاه بشر در شرق ایران وسرزمین طلای سرخ را بیشتر بشناسید

قاینات نخستین زیستگاه بشر در شرق ایران وسرزمین طلای سرخ را بیشتر بشناسید
قاینات شهری است که با داشتن آثار تاریخی وپیشینه سی هزار ساله ، که بسیاری از بزرگان در کتاب ها وسفرنامه های خود ازاین شهر به بزرگی یاد کرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل ازنسیم قائن ، قاین، سرزمین طلای سرخ در شرق ایران و شمال خراسان جنوبی قرار دارد. این شهرستان  دارای بیش از 80 اثر ارزشمند تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور و هم‌چنین بیش از 220 اثر شناسایی شده می‌باشد و ناصر خسرو، مارکوپولو، سرپرسی سایکس، اصطخری، ابن حوقل، یاقوت حموی و بسیاری دیگر از بزرگان در کتاب ها و سفرنامه های خود از این شهر به بزرگی یاد کرده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسیم قائن,

غارخونیک یکی از آثار تاریخی شهر قاین است که در شمال شرق روستای خونیک بر ارتفاعات مشرف به روستا در 20 کیلومتری جنوب قاین قرار دارد.

,

به استناد شواهد و یافته های باستان شناسی، سابقه استقرار و سکونت بشر در غار خونیک به 30 تا 35هزار سال پیش از میلاد می‌رسد.

,

به استناد گزارش پروفسور استانلی کوون آمریکایی و اسناد موزه ایران باستان،غار خونیک قاینات نخستین زیستگاه بشر در شرق ایران است و انسان‌های نئاندرتال در دوران پارینه سنگی میانه‌ است دراین غار زندگی می‌کرده‌اند.

,

, ,

وجود رشته کوههایی که دارای ساختار آهکی است در منطقه، باعث بوجود آمدن تعداد فراوانی غار در مناطق مختلف شهرستان قائن شده است البته بیشتر در مناطق مرکزی شهرستان پراکنده‌اند.

,

علاوه بر شگفتیهای طبیعی که این غارها دارند وجود نشانه‌هایی از آثار تاریخی بخصوص وجود آثار معماری در بسیاری از غارها، آنها را به یکی از جاذبه‌های مهم تاریخی و گردشگری منطقه تبدیل کرده و از این نظر دارای استعدادهای بالقوه فراوانی است و در بسیاری از غارهای شهرستان هم‌چون غار فارس، تجرگ، پهلوان و بزمرده، بقایای زندگی غارنشینی نیزمشهود است.

,

 

,

 

,

, ,

از آثار و جاذبه های گردشگری شاخص شهرستان می توان موارد زیر را نام برد:

,

طبیعت روستاهای زول، تگابند، کره، بیناباج، کارشک، روم، ورزگ، دشت بیاض، باغ دهنه خضری، منطقه حفاظت شده شاسکوه (روستای شیخ علی)، دشت شقایق و لاله اسفدن، دره هندوستان، سد فرخی، آب ترش روستای تجرگ، آب گرم روستای گرماب، چشمه طوطی، پل و حمام کارشک، غار وراز، دره پیر مردان شاه، رباط چاهک و...

,

شهرستان قاینات دارای بناهای تاریخی شاخصی است که میتوان به مساجد جامع قاین، گریمنج، خضری، آرین شهر، مسجد محله پایین، مزار شاهزاده حسین، قلعه حسین قاینی(قلعه کوه)، بقعه و بنای بزرگمهر(بوذرجمهر) قاینی، غار فارس (پل سنگی)، قلعه هاجرآباد، قلعه آفریز، آرامگاه ابوالمفاخر ،موزه آب انبار قاین و...اشاره کرد.

,

, ,

منازل تاریخی مانند: ‌حقیقی، موسوی، قارنی، سلطانی(موزه مردم شناسی و موزه مشاهیر).از جمله مکان های تاریخی در شهر قاین است.

,

 

,

امام زاده زیدالنار آفریز، امامزاده عبداله کارشک، مزار کمیران، امامزاده زید ابن موسی قاین از امام زادگانی است که هرساله پذیرای جمع زیادی از مسافرین وزائرین علی بن موسی الرضا(ع)است.

,

 

,

صنایع دستی قاینات همانند پیشینه تاریخی این منطقه دارای قدمت و اصالت بوده و از تنوع و ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است و در کتب معتبر تاریخی به صناعات زیرک و استاد این منطقه و بافته های داری و نساجی سنتی (کرباس و پلاس) اشاره شده است.

,

پارچه و فرش نیز از صادرات قاینات به دیگر نقاط بوده و ابریشم قاین و پارچه‌هایی که از آن اعیان و اشراف قبا می‌ساختند نیز در زمره این اقلام صادراتی قرار گرفتند.

,

, ,

در خصوص قالی و قالیچه قاینات در منابع تاریخی اشاره شده است که اگر به لطافت و ظرافت قالی و قالیچه کرمان و کاشان نباشد یقینا در استحکام، دوام و ثبات رنگ بر قالی های سایر نقاط مزیت دارد.

,

قالیچه‌های سده (آرین شهر) از نظر ظرافت با فرش های درخش رقابت می‌کند. مک گرگر جهانگرد انگلیسی در دوره قاجار، در کتاب(شرح سفری به ایالت خراسان) می‌نویسد در قاینات از گلدوزی روی ابریشم که به وسیله زنان انجام می شود، باید یاد کرد.

,

به طور کلی از صنایع دستی بومی شهرستان قاینات می‌توان به تولید انواع قالی و قالیچه، جاجیم بافی، پلاس بافی، سفره آردی، گلیم بافی، ریسندگی، دباغی سنتی، سفالگری، رو دوزی‌های سنتی، سبد بافی(پخل بافی) و چلنگری(آهنگری سنتی) وحوله بافی اشاره کرد.

,

مناطق مهم این تولیدات شهرهای قاین، آرین شهر، نیمبلوک، خضری و روستاهای مهنج، روم، تجن، بیهود، اسفدن، آفریز، نیگ، زول، سراب، اخنجول، کرغند، شیر خنج، اندریک، اویج، باراز، کرچ و خشک است.

,

, ,

از محصولات کشاورزی قاین می توان به زعفران، گندم، جو و پسته اشاره کرد اما آنچه این شهرستان را به سرزمین طلای سرخ و یاقوت سرخ معروف کرده وجود "زعفران "و " زرشک " با دارا بودن بهترین کیفیت در کشور و دنیا می باشد .

,

در سفرهای نوروزی خودتان اگر به شهر قاین هم سفری داشتید بازدیداز آثار تاریخی شهر قاین را ازدست ندهید.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه