اخبار داغ

بررسی عملکرد چهار دوره شوراهای استان کرمان در بوته نقد و پژوهش؛

دست های پشت پرده مانع اتمام پروژه های شهر کرمان/استاندار خود را قائم مقام وحاکم شهر معرفی می کند

دست های پشت پرده مانع اتمام پروژه های شهر کرمان/استاندار خود را قائم مقام وحاکم شهر معرفی می کند
در آستانه برگزاری پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هستیم و با توجه به اینکه هر دوره شوراها دستخوش فراز و نشیب های بسیار بوده است لذا عملکرد آنها را از ابتدای شکل گیری تا آخرین دوره ای که سپری شد را مورد بررسی قرار داده ایم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آرمان کرمان  اولین انتخابات رسمى شوراها بر اساس قانون اساسى روز هفتم اسفند سال 77 یعنى 20  سال بعد از پیروزى انقلاب در چارچوب برنامه توسعه سیاسى و گسترش نهادهاى مدنى و مشارکت عمومى برگزار شد و حدود 185 هزار نفر اعضاى اصلى و على البدل در سراسر کشور توسط مردم برگزیده شدند و بالاخره در روز نهم اردیبهشت سال 78 شوراهاى شهر و روستا به طور رسمى دوره چهار ساله مسئولیت خویش را براى تحقق بخشى از حاکمیت مردم که عملى شدن آن در گرو فعالیت این نهاد است آغاز کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  آرمان کرمان,  آرمان کرمان,

 

,

با تأسیس شوراها قدرت بخشى از نهادهایى که در نبود شوراها وظایف آنها را بر عهده داشتند کاهش یافته که این امر باعث نوعى چالش حفظ قدرت بین این سازمانها از یکسو و شوراها براى کسب قدرت واقعى از سوى دیگر شده است.

,

 

,

قانونگذار وجود شورای اسلامی شهر و روستا را برای ایجاد زمینه های رفاه و آسایش، کاهش و کاستن از بوروکراسی اداری، تسهیل امور مردم بویژه شهرداری ها برای خدمات دهی بیشتر و بهتر پایه گذاری کرده است اما واقعاً اینکه که در طول این چهار دوره، چقدر این قانونگذار محلی موفق بوده است، سوالی است که در ادامه به آن پاسخ می دهیم.

,

 

,

شورای اول؛ دوره  آغاز کشمکش ها

, شورای اول؛ دوره  آغاز کشمکش ها , شورای اول؛ دوره  آغاز کشمکش ها ,

هر دوره از شوراها ویژگی و شرایط خاص خود را داشته است که شورای اسلامی شهر کرمان نیز اولین دوره کاری خود را از اردیبهشت سال 78 با 9 نفر به صورت رسمی آغاز کرد و با توجه به اینکه اولین دوره شوراها با دولت اصلاحات همزمان شد، بی تاثیر از طیف سیاسی حاکم بر کشور نبود .

,

 

,

محمد مهدی زاهدی، ناهید افتخار، زهرا ایرانمنش، محمد علی ترابی، محمد سام، عباس کاربخش، علی کارنما، هوشنگ هدایت و عباس نگارستانی از اعضای اولین دوره شوراهای شهر کرمان بودند که با استعفای عباس نگارستانی در شهریور ماه سال 78  فتح الله مویدی به جمع اعضای شورا پیوست.

,

 

,

طبیعی است  که فرماندار و دولت وقت آن زمان به دلیل اینکه برخی از اختیارات به واسطه تشکیل شوراها از آن ها صلب شد، در ابتدای کار مشکلاتی با این نهاد مردم محور داشتند.

,

 

,

, ,

 

,

محمد مهدی زاهدی عضو اولین دوره شورای شهر کرمان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: با توجه به اینکه این اولین دوره تشکیل شوراها بود هم شرح وظایف شورا برای مسئولین اجرایی درست تشریح نشده بود و هم اینکه سیستم شهرداری نمی توانست یک نهاد بالاسری را به عنوان شورا قبول کند تا در چارچوب مصوبات شورا فعالیت کند.

, خبرنگار ما, خبرنگار ما,

وی افزود: خوشبختانه با انتخاب مهاجری به عنوان شهردار وقت تعاملات خوبی برقرار شد ولی چون شهرداری یک سری مشکلات جدی داشت که باعث می شد کارها آن گونه که باید پیش نرود.

,

زاهدی تصریح کرد: ساختار شهرداری کرمان در آن زمان معیوب بود که کار را مشکل می کرد و از آن طرف هم کمبود بودجه مانع برنامه ریزی اعضای شورا می شد.

,

عضو اولین دوره شورای شهر کرمان خاطر نشان کرد: البته طیف سیاسی حاکم بر کشور در شورای شهر کرمان تاثیر گذار بود و باعث می شد یک سری تصمیمات سیاسی اتخاذ شود ولی جهت جلوگیری از درگیری های سیاسی سعی می کردیم تصمیمات سیاسی را در درون شورا حل و فصل کنیم تا به رسانه ها درز پیدا نکند.

,

 

,

شورای دوم؛ موتور محرک پروژه های شهری

, شورای دوم؛ موتور محرک پروژه های شهری, شورای دوم؛ موتور محرک پروژه های شهری,

دومین دوره شورای اسلامی شهر کرمان با حضور محمدمهدی زاهدی، مجید نامجو، عیسی سلاجقه ، علی شمسی نیا،  ناهید افتخار، زهرا لری، بتول نامجو و محمد علی مهرابیان  کار خود را آغاز کرد که با استعفای ناهید افتخار در مهر ماه سال 82 و خروج محمد مهدی زاهدی به دلیل تصدی پست وزارت علوم در دی ماه سال 84 و مجید نامجو در آبان  سال 85 به دلیل تصدی پست وزارت نیرو، به ترتیب افلاطون امیری، محمد سام و عباس کاربخش به جمع اعضای شورا پیوستند.

,

دوره دوم با تجربه ای که از شورای اول داشت به خوبی توانست مشکلات ساختاری را لمس کرده و برنامه ریزی خوبی انجام دهد به نحوی که از این دوره ی شورا، به عنوان موتور محرکه پروژه های شهری نام برده می شود.

,

به گفته بسیاری از صاحب نظران، دوره دوم شورای تخصصی قوی بود که توانست نتیجه طرح های دوره اول را در دوم به خوبی اجرایی کند و حتی پایه بسیاری از طرح های دوره های سوم و چهارم از همان دوره دوم کلید خورد.

,

 

,

شورای سوم ؛ آرام اما....

, شورای سوم ؛ آرام اما...., شورای سوم ؛ آرام اما....,

 

,

عمر قانونی هر دوره از شوراها چهار سال است، ولی در دوره سوم (۱۳۸۵) شوراها سه سال بیشتر از دیگر دوره‌ها فعالیت داشت زیرا مجلس قانونی تصویب کرد که بر اساس آن انتخابات خبرگان با مجلس و انتخابات شوراها با ریاست‌جمهوری ادغام شود. بر این اساس، عمر شوراهای سوم هفت سال طول کشید.

,

 

,

در دوره سوم زهرا ایرانمنش، سید مظفر داوری، محمد سام، عیسی سلاجقه، حسین شریعت، کامران صنعتی، زهرا لری، علی مهاجری و فتح الله مویدی توانستند کرسی های شورای شهر کرمان را تصاحب کنند و هفت سال تمام آن را حفظ کنند.

,

 

,

شورای شهر سوم نیز با ترکیبی از طیف های سیاسی تشکیل شد که ترکیبی متفاوت از دور اول و دوم بود و اعضای شورای شهر این دوره با توجه به قوانینی که اختیارات آن ها را کم می کرد ، اقداماتی را انجام دادند .

,

 

,

شورای چهارم، پر تنش ترین و ریسک پذیر ترین شورا

, شورای چهارم، پر تنش ترین و ریسک پذیر ترین شورا, شورای چهارم، پر تنش ترین و ریسک پذیر ترین شورا,

 

,

دوره چهارم شوراهای اسلامی شهرکرمان در حالی آغاز به کار کرد که این بار به جای 9 نفر، 15 نفر بر صندلی های شورا تکیه کردند و از همان ابتدا معلوم بود که افزایش تعداد اعضای شوراها، می تواند تنش هایی را در پی داشته باشد.

,

 

,

انتظار می رفت بعد از سه دوره از شروع به کار شوراهای شهر و روستا، در دوره چهارم شاهد یک نهاد مردمی قوی باشیم که بدون هر گونه نگرانی در جهت رفع مشکلات شهری گام بردارند اما شوراها بعد از گذشت قریب 19 سال از عمر آن ها، هنوز به یک ارگان دمکراتیک و مردمی تبدیل نشده و جایگاه واقعی خود در جامعه را نیافته‌اند.

,

اختلاف شوراها با دیگر ارگان‌های قدرت سبب شد که شوراها تضعیف شوند و از طرف دیگر اختلاف اعضای شوراها هم یکی دیگر از عوامل تضعیف این نهاد بوده است که دوره چهارم نیز مانند ادوار گذشته از این قاعده مستثنی نمی باشد.

,

 

,

پروژه های شهری کرمان را می توان به عنوان یکی از سوژه های جنجالی اختلاف شورای شهر کرمان با سایر نهاد های اجرایی دانست، چرا که شورای شهر کرمان طراح این پروژه ها بوده و برای عملی شدن آن از استاندار و قرارگاه خاتم کمک می خواهند ولی استاندار آن را به عنوان عملکرد نماینده دولت در استان کرمان بیان کرد و همین مسئله موجب شد تا بسیاری از اعضای شورای شهر کرمان به این مسئله اعتراض کنند ونا درست بودن این مطلب بارها به گوش مسئولین مربوطه برسانند.

,

 

,

دست‌های پشت پرده است که نمی‌گذارد پروژه‌ها تمام شود

, دست‌های پشت پرده است که نمی‌گذارد پروژه‌ها تمام شود, دست‌های پشت پرده است که نمی‌گذارد پروژه‌ها تمام شود,

 

,

اعضای دوره چهارم شورای شهر کرمان معتقدند که دست های پشت پرده نمی خواهند پروژه های در حال ساخت کرمان تا پایان این دوره افتتاح شود چرا که به عقیده آن ها عده ای به دنبال سیاسی کاری هستند و می خواهند شورای چهارم را ناکارآمد جلوه دهند.

,

 

,

در همین رابطه در یکی از نشست های شورا سخنگوی شورا در مورد اتمام پروژه‌های پل سیدی، زیر گذر آزادی و پل ولیعصر از شهردار کرمان سوال کرده و خواستار توضیح دقیق شهردار در مورد این پروژه‌ها شد.

,

 

,

علی بابایی شهردار کرمان در جواب سوال به این که چه وقت کل پروژه تمام می‌شود گفت تا پایان دوره چهارم تمام می‌شود اما مشرفی رئیس شورا گفت بنده به شخصه بعید می‌دانم این زیر گذر تا پایان دوره ما نیز تمام شود.

,

 

,

استاندار خود را قائم مقام و حاکم شهر معرفی کند

, استاندار خود را قائم مقام و حاکم شهر معرفی کند, استاندار خود را قائم مقام و حاکم شهر معرفی کند,

 

,

این اختلاف شورای شهر با استاندار به جایی می رسد که مهنوش مومنی ضمن ابراز نارضایتی از اقدامات استاندار می‌گوید پروژه شش دروازه میدان مشتاق را مصوب کردیم و اجرا کردیم و برای تامین هزینه‌های آن حقوق کارگران شهرداری را نپرداختیم ولی بعد در لیست اقدامات استانداری آورده می‌شود.

,

 

,

وی با اشاره به حضور کم رنگ اعضای شورا در فضای مجازی می‌گوید  استاندار شورای شهر را تعطیل کند و خود به عنوان قائم مقام و حاکم شهر معرفی کند و حکومت کند مانند خیلی از کشورهای دیگر.

,

 

,

, ,

 

,

مومنی معتقد است برای همه چیز در استان شورا وجود دارد از جمله شورای قضایی، اداری، سیاسی و… ولی فقط مسائل شهری نیاز به حضور ما ندارد و ما حتی در افتتاح خیابان استقلال حتی مانند مردم عادی دیگر هم حضور نداشتیم.

,

 

,

دخالت استاندار در امور شورا

, دخالت استاندار در امور شورا, دخالت استاندار در امور شورا,

 

,

این گلایه ها به همین جا ختم نمی شود و بعد از فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی و نامگذاری عجولانه و بدون هماهنگی استانداری کرمان برای یک بلوار شهر کرمان به نام هاشمی رفسنجانی که از وظایف قانونی شورای شهر محسوب می شد آتش این اختلافات را تند تر کرده و تقریبا صدای همه اعضای شورای شهر را در آورد.

,

 

,

, ,

 

,

حجت الاسلام ربانی زاده سخنگوی شورا  با اشاره به نام گذاری بلوار آیت الله هاشمی می‌گوید:  نام گذاری یک خیابان پروسه مشخص دارد و در آن باید در کمیسیون فرهنگ و نشست عمومی شورا مصوب شود که برای این نام گذاری چنین اقدامی انجام نگرفت.

,

 

,

ربانی زاده تاکید می‌کند که ریاست شورا و اعضای شورا قصد چنین اقدامی داشتند ولی دوستان عجولانه اقدام کردند و اگر این کار را بر عهده ما قرار می‌دادند به بهترین شکل انجام می‌دادیم.

,

 

,

او معتقد است که افرادی مسئولیتی ندارند در امور دخالت می‌کنند و این باعث برهم خوردن نظم جامعه می‌شود.

,

 

,

اختلاف نظر اعضای شورا پیرامون عملکرد دوره چهارم شورا

, اختلاف نظر اعضای شورا پیرامون عملکرد دوره چهارم شورا, اختلاف نظر اعضای شورا پیرامون عملکرد دوره چهارم شورا,

 

,

اختلاف نظر اعضای شورای چهارم از آنجا نمود پیدا کرد که در یکی از نشست های عمومی شورا، از قرارگاه خاتم و وضعیت پروژه‌های در حال ساخت صحبت‌های ضد و نقیضی زده شد و صحبت به عملکرد دوره چهارم شورا رسید.

,

 

,

کمال جوانمرد گفت:  این دوره شورا ریسک پذیرترین و مقتدر ترین دوره شورای شهر کرمان بوده است، او معتقد است که تا قبل از این دوره کرمان فقط بر روی کاغذ جزء 8 کلان شهر کشور محسوب می شد ولی در این دوره با اقداماتی که انجام گرفت یک تحول عظیم شهری رخ داد.

,

 

,

, ,

قرارگاه خاتم؛ بازوی پر توان شورای چهارم

, قرارگاه خاتم؛ بازوی پر توان شورای چهارم, قرارگاه خاتم؛ بازوی پر توان شورای چهارم,

جوانمرد معتقد است که با حضور قرارگاه خاتم که بهترین پیمانکار کشور است شورای چهارم توانست دست به ساخت پروژه هایی بزند که دوره های قبل شورای شهر کرمان نتوانستند این ریسک را بکنند و حضور قرارگاه خاتم را بهترین فرصت این شورا معرفی کرد که آن را از دست ندادند.

,

, ,

فتح الله مویدی که از ابتدای تشکیل شورای شهر در شورای شهر کرمان حضور داشته در واکنش به صحبت های کمال جوانمرد، گفت: چرا ادعای الکی می‌کنید شما در این دوره چه کاری انجام داده‌اید ما در دوره های قبل با دست خالی پل افتتاح می‌کردیم.

,

 

,

, ,

 

,

مشرفی رئیس شورا هم در پاسخ می‌گوید در طول این دوره  نزدیک به یک هزار میلیارد پروژه عمرانی شروع شده که اگر سه دوره قبلی شورا را هم جمع کنید به این عدد نمی رسد.

,

 

,

البته این ها تنها بخشی از اتفاقات شورای شهر کرمان در دوره چهارم بود و در طول این چهار سال مسائل مختلفی مطرح شد و تغییر رئیس شورای شهر به دلیل بیماری و حاشیه های انتخاب رئیس جدید شورا، انتخاب شهردار، پروژه بام کرمان که منتقدان زیادی داشت و هم چنین حاشیه هایی که در سال گذشته برای سعید گیلانی عضو شورای چهارم پیش آمد را نیز می توان از دیگر اتفاقات مهم این دوره بر شمرد.

,

 

,

انتخاب آگاهانه مردم مسافران پنجمین دوره شورای شهر کرمان را مشخص می کند

, انتخاب آگاهانه مردم مسافران پنجمین دوره شورای شهر کرمان را مشخص می کند, انتخاب آگاهانه مردم مسافران پنجمین دوره شورای شهر کرمان را مشخص می کند,

 

,

سعی شد در این گزارش مرور کوتاهی داشته باشیم بر عملکرد شوراهای اسلامی شهر کرمان ولی آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این است که مردم می توانند با یک انتخاب آگاهانه، افراد متخصص و متعهد را جهت پیشرفت شهر، راهی خانه شهر کرمان کنند؛ بنابراین امید است تا با مد نظر قرار دادن ویژگی های یک کاندید اصلح فردی را انتخاب کنند تا خدمتگزار آن ها باشد و بخشی از دغدغه های مردم را برطرف کند.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/م

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه