اخبار داغ

سفیران سلامت در ارتقا بهداشت جامعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند

سفیران سلامت در ارتقا بهداشت جامعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند
سفیران سلامت از نخستین و موثرترین گام های حوزه بهداشت در ارتقا سلامت جامعه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپیدپوش، از جمله برنامه‌های طرح تحول سلامت, ایجاد و تعیین سفیران سلامت برای گسترش و نهادینه کردن فرهنگ خودمراقبتی است. از آنجایی که مشارکت مردمی در موفقیت هر برنامه از اهمیت بالایی برخوردار است و به خصوص در برنامه های حوزه سلامت, تشویق و بالابردن آگاهی مردم, نقش ویژه‌ای دارد و این خود مردم هستند که با انتخاب سبک زندگی سالم می‌توانند وضعیت سلامت خود و دیگر اعضا حامعه را ارتقا دهند. از همین رو با برنامه “سفیران سلامت” در هر خانواده سعی شد به این نیاز پاسخ داده شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپیدپوش,

جایگاه سفیر سلامت در نظام سلامت 

, جایگاه سفیر سلامت در نظام سلامت ,


طبق تعریف کلی, سفیر سلامت ترجیحا یکی از اعضا خانواده با حداقل سواد ۸ کلاس است که قدرت خواندن و نوشتن را داراست و بصورت داوطلبانه مسئولیت انتقال مطالب آموزشی را به اعضا خانواده برعهده می گیرد و مراقب سلامت خود و خانواده است.
جایگاه سفیر سلامت در ارتقا و بهبود کیفیت بهداشت جامعه به اندازه ای است که یکی از ابزارها و برنامه های تغییر سبک زندگی به سمت یک زندگی سالم و ایمن شمرده می شود.

,
,
,

تحقیقات و مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد تغذیه مناسب و تحرکات بدنی دو عامل بیسار تاثیرگذار در سلامت جامعه و پیشگیری از مشکلات حوزه بهداشت و درمان است و لذا ایجاد فرهنگ سالم در این زمینه از گام های نخستین برای بهبود سلامت جامعه است که سفیران سلامت در آن تاثیرگذار هستند.

,

دکتر سریانی, معاون وزارت بهداشت در این باره گفت:نقش سفیران سلامت در ایجاد و شکل گیری تغذیه سالم و فعالیت های بدنی در خانواده و جامعه بسیار موثر است. وی با اشاره به اینکه ۴بیماری غیر واگیر سکته قلبی و مغزی, سرطان, دیابت و بیماری های مزمن ریوی که ۷۶درصد مرگ و میر را باعث می شود, به راحتی و با اصلاح تغذیه و انجام تحرکات بدنی تا ۸۰ درصد قابل پیشگیری هستند.
طبق آمار ارایه شده تا کنون ۲ میلیون و۵۰۰ هزار نفر سفیر سلامت در کشور ثبت نام و مشخصات آن ها ثبت شده است.
معاون وزیر بهداشت با تقدیر از سفیران سلامت به این نکته اشاره کرد که با کمک سفیران سلامت برخلاف گذشته که که مردم برای دریافت خدمات به خانه بهداشت مراجعه می کردند, خدمات بهداشت به خانه ها برده شده است و آنچه که در برنامه ها پیش بینی شده است با کمک این طرح ۲۵ درصد مرگ و میر نابهنگام تا ۱۰سال آینده کاهش یابد.
رعایت و تذکر به اعضا خانواده در جهت کنترل عوامل ساده و تغییر و ترک عادت های روزانه پرخطر به سادگی مرگ ومیر راکاهش خواهد داد.

,
,
,
,

عواملی چون:

,

توجه به میزان نمک ,قند و روغن مصرفی خانواده,

,

تحرک و فعالیت های بدنی اعضا خانواده

,

ترک دخانیات و مشروبات الکلی

,

از مسائل مهم و موثر در سلامت جامعه است که ناشی از سبک زندگی اشتباه و شهری است که با فرهنگ سازی صحیح و کنترل آن‌ها می‌توان وضعیت سلامت جامعه را بهبود بخشید.

,

تمام مسئولیت برعهده مسئولین نیست

, تمام مسئولیت برعهده مسئولین نیست,

بنابراین موضوع خودمراقبتی یکی از موارد مهم است که باید جامعه به آن توجه کند و مردم به این باور برسند که تنها مسیولین وظیفه رسیدگی ومراقبت از سلامت از افراد جامعه را برعهده ندارند ببلکه هر فرد باید در این امر دخالت کند.
دکتر خانکه,فوق دکتری سلامت در حوادث و بلایا در این باره به سپید پوش گفت:وظیفه تمام افراد حوزه سلامت بالا بردن درک مردم از وجود خطر,چگونگی شناسایی و پیشگیری از عوامل و اتفاقاتی است که سلامت و زندگی آن ها را تهدید می کند, در واقع این یک اصل در سراسر دنیا است که جامعه باید خودش را آماده کند و سپس از دولت مطالبه کند و آن چه که ما نیاز داریم مردم آگاه و سپس مردمی مطالبه گر است.

,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه