اخبار داغ

سیدحسین موسوی

۷ تفاوت بارز پسا انتخابات ۹۶ با ۸۸/ ۱۶ میلیون نفر بدون متحجر

۷ تفاوت بارز پسا انتخابات ۹۶ با ۸۸/ ۱۶ میلیون نفر بدون متحجر
انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 که 29 اردیبهشت ماه برگزار شد با همه نقاط ضعفی که در برگزاری آن مشاهده شد اما مشارکت 73 درصدی مردم بار دیگر مهر تایید محکمی بر نظام، آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی و پیروی از منویات مقام معظم رهبری زد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گام نیوز سیدحسین موسوی فعال سیاسی رسانه ای: انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 که 29 اردیبهشت ماه برگزار شد با همه نقاط ضعفی که در برگزاری آن مشاهده شد اما مشارکت 73 درصدی مردم بار دیگر مهر تایید محکمی بر نظام، آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی و پیروی از منویات مقام معظم رهبری زد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گام نیوز ,

در این انتخابات حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی که رقیب اصلی حجت الاسلام حسن روحانی بود توانست حدود 16 میلیون رأی را به خود اختصاص دهد، این میزان رأی در تاریخ پس از انقلاب برای رقیب رئیس جمهور مستقر بی سابقه بود.برخی مسئولان نان انقلاب می خورند اما 9 دی در خانه پنهان می شوند

, برخی مسئولان نان انقلاب می خورند اما 9 دی در خانه پنهان می شوند,

در این یادداشت قصد داریم به صورت خلاصه و از زاویه ای دیگر تفاوت های برجسته و قابل توجه انتخابات 1396 با انتخابات سال  1388 را مورد بررسی قرار دهیم.

,
  1. پس از اتمام انتخابات و اعلام نتایج جو کشور از سمت حامیان حجت الاسلام رئیسی کاملاً آرام بود به گونه ای که شاهد هیچ گونه تنشی در سطح کشور و ناامن شدن فضای شهرها نبودیم درحالیکه در سال 1388 هشت ماه کشور دچار آشوب بود.
  2. در برخی از شهرهای کشور منتقدان دولت و حامیان حجت الاسلام رئیسی با توزیع گل در بین مردم و طرفداران حسن روحانی این موفقیت را به آنها تبریک گفتند.
  3. سال 1396 خبری از آتش زدن سطل های زباله و آشوب کشیدن شهر، اختلال در نظم عمومی، شکستن شیشه و به آتش کشیدن لاستیک های خودرو، ایجاد ناهنجاری های اجتماعی و توهین به مقدسات به نشانه اعتراض به نتایج آراء هم دیده نشد و کسی منافع ملی، امنیت ملی و وحدت ملی را خدشه دار نکرد.
  4. نکته بارز پسا انتخابات 1396 عدم لشکرکشی خیابانی بود. حجت الاسلام رئیسی پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات در پیامی حضور پرشکوه ملت ایران در انتخابات روز جمعه را تبریک گفت و عنوان کرد که برخی بداخلاقی های انتخاباتی و تخلفات آشکار در قبل و حین برگزاری انتخابات را از مسیر قانونی پیگیری خواهد کرد در حالی که سال 1388 کاندیداهای معترض به نتایج انتخابات، اردو کشی های خیابانی را راهی برای بیان اعتراض خود دانستند.
  5. حجت الاسلام رئیسی قبل از اتمام زمان شمارش آراء خود را پیروز انتخابات ندانست و پس از اعلام نتیجه نهایی هم مطالباتش را به صورت خیابانی دنبال نکرد درحالی که سال 1388 میرحسین موسوی پیش از شمارش کامل آراء ادعای پیروزی خود را رسانه ای کرد!
  6. در این دوره از انتخابات تخلف‌هایی صورت گرفت که برخی از آن‌ها از سوی عوامل اجرایی و نظارتی تائید شد اما طرفداران کاندیداهای معترض هیچ‌گاه از واژه‌ی «تقلب» استفاده نکردند تا برای فرار از شکست، روی به هوچی‌گری بیاورند و برداشت مغرضانه‌ شان را به جامعه القاء دهند.
  7. در سال 1388، تعداد 13میلیون نفر بدون داشتن سند و مستندات ادعای «تقلب» در انتخابات را مطرح کردند و کف خواسته آنها ابطال کل انتخابات بود اما سال 1396 تعداد حدود 16 میلیون منتقد با وجود این همه مستندات از تخلفات دولت، اما عنوان کرده اند به قانون تمکین می کنند.
,
  • پس از اتمام انتخابات و اعلام نتایج جو کشور از سمت حامیان حجت الاسلام رئیسی کاملاً آرام بود به گونه ای که شاهد هیچ گونه تنشی در سطح کشور و ناامن شدن فضای شهرها نبودیم درحالیکه در سال 1388 هشت ماه کشور دچار آشوب بود.
  • ,
  • در برخی از شهرهای کشور منتقدان دولت و حامیان حجت الاسلام رئیسی با توزیع گل در بین مردم و طرفداران حسن روحانی این موفقیت را به آنها تبریک گفتند.
  • ,
  • سال 1396 خبری از آتش زدن سطل های زباله و آشوب کشیدن شهر، اختلال در نظم عمومی، شکستن شیشه و به آتش کشیدن لاستیک های خودرو، ایجاد ناهنجاری های اجتماعی و توهین به مقدسات به نشانه اعتراض به نتایج آراء هم دیده نشد و کسی منافع ملی، امنیت ملی و وحدت ملی را خدشه دار نکرد.
  • ,
  • نکته بارز پسا انتخابات 1396 عدم لشکرکشی خیابانی بود. حجت الاسلام رئیسی پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات در پیامی حضور پرشکوه ملت ایران در انتخابات روز جمعه را تبریک گفت و عنوان کرد که برخی بداخلاقی های انتخاباتی و تخلفات آشکار در قبل و حین برگزاری انتخابات را از مسیر قانونی پیگیری خواهد کرد در حالی که سال 1388 کاندیداهای معترض به نتایج انتخابات، اردو کشی های خیابانی را راهی برای بیان اعتراض خود دانستند.
  • ,
  • حجت الاسلام رئیسی قبل از اتمام زمان شمارش آراء خود را پیروز انتخابات ندانست و پس از اعلام نتیجه نهایی هم مطالباتش را به صورت خیابانی دنبال نکرد درحالی که سال 1388 میرحسین موسوی پیش از شمارش کامل آراء ادعای پیروزی خود را رسانه ای کرد!
  • ,
  • در این دوره از انتخابات تخلف‌هایی صورت گرفت که برخی از آن‌ها از سوی عوامل اجرایی و نظارتی تائید شد اما طرفداران کاندیداهای معترض هیچ‌گاه از واژه‌ی «تقلب» استفاده نکردند تا برای فرار از شکست، روی به هوچی‌گری بیاورند و برداشت مغرضانه‌ شان را به جامعه القاء دهند.
  • ,
  • در سال 1388، تعداد 13میلیون نفر بدون داشتن سند و مستندات ادعای «تقلب» در انتخابات را مطرح کردند و کف خواسته آنها ابطال کل انتخابات بود اما سال 1396 تعداد حدود 16 میلیون منتقد با وجود این همه مستندات از تخلفات دولت، اما عنوان کرده اند به قانون تمکین می کنند.
  • ,

    نتیجه گیری

    ,

    با وجود مشاهده تخلفات گسترده در انتخابات اخیر اما آنچه که نمود بیشتری پیدا کرد، اعتراض طبق فرآیند قانونی، بدون حاشیه و عدم دعوت از مردم برای ملتهب کردن فضای شهر بود اما سوال مهم آن است که آیا طرف مقابل هم در برابر تصمیم قانونی مراجع قانونی به همین شکل قانونی رفتار خواهد کرد؟!

    ,

     انتهای پیام/

    ]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه