اخبار داغ

"زنان سرپرست خانوار" دستاورد فقر و محرومیت در پایتخت اقتصاد کشور

"زنان سرپرست خانوار" دستاورد فقر و محرومیت در پایتخت اقتصاد کشور
فقر، بیکاری ، بیماری یا مرگ مرد خانواده مهمترین عامل گرایش زنان به دستفروشی است که عدم توجه به این قشر از جامعه و ارائه راهکارهای مناسب برای حل این معضل زمینه ساز توسعه محرومیت و مشکلات برای این قشر محروم جامعه خواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛بساطی محقر و ابتدایی، زیراندازی پاره و پلاستیکی بدوه هیچ سایه بان یا آفتابگیر چنانچه اگر بخت یاری کند و ساختمان بلند یا درختی در آن حوالی باشد زیر سایه آن از آقتاب تیز و جان گداز پنهان شود والا در گرمای جان کاه جنوب روزش را سپری کند؛ شرایط کنونی بیشتر از هر چیز دیگر بیانگر اوضاع نامناسب اقتصادی دستفروشان و صاحبان بساطی است که اغلب زنان سرپرست خانوار را تشکیل می دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

بساط دستفروشی که سرجمع سرمایه آن 50هزار تومان هم نمی شود که در صورت برخورد ماموران سد معبر شهرداری اندک امیدشان نیز مصادره می شود تا با دستانی خالی تر از قبل به خانه هایی که تنها دیوارهای فرسوده هستند که سایه سقف برسرشان سنگینی می کند اما خانه امید کودکانی است که چشم در راه بازگشت مادر به منزل هستند تا شاید از درآمد روز و ته بارش چیزی نصیبشان شود.

,

اخیرا با تمایل مردم به غذاهای سنتی و محلی بخت با عده ای از بانوان پرتلاش یار شده تا از  با فروش انواع نان های محلی با سس مهیاوه و سوراغ یا انواع سمبوسه های جنوبی میزبان مردمانی باشند که تنها طعم دلنشین نان را می چشند و دریغ از آنکه دستهای بی توانی که تاوه داغ را لمس می کند پشتیبان خانه ای است که سایه پدر در خانه ندارد؛هرچند سرمایه این زمینه فعالیت کمتر از بساط دستفروشی است اما عایدی آن بهتر است.

,

مشاهد زندگی و معیشت چنین افرادی که از اساسی ترین حقوق شهروندی و  درآمدهای کلانی که از استان عاید کشور می شود، بسیار درد آور است.

,

 

,

, ,

 

,

سکینه، زنی 28 ساله دارای سه فرزند است که در کنار پیاده رو شهر زیر سایه درختی کوچک به همراه سه فرزندش بساط فروش سیب زمینی و گوجه فرنگی دارد و همچنان که با کودک شیرخوارش بازی می کند و به دیگری سرخط مشق شبش را می دهد،چشم درخیابان دارد تا شاید رهگذری برای خرید به سمت بساط محقرش برود.

,

اکنون ساعت 10 صبح است و دماسنج خودرو روی 33درجه ثابت مانده و این زن بندری با کودکانش همچنان پای بساطی هستند که تاکنون دست نخورده باقی مانده است.

,

او می گوید:" همسرم تا چند ماه پیش دریکی از شرکت های صنعتی کار می کرد که روزگارمان را می گذراندیم تا اینکه به صورت ناگهانی و به بهانه تعدیل نیرو اخراج شد؛ مدتی بیکار بود و به هر جای برای کار سر می زد، روزی که برای پیدا کردن شغل از خانه خارج شد و اما مدتی بعد خبر آوردند که تصادف کرده و راننده خودرو نیز از محل متوری شده این حادثه رانندگی منجر به مرگ همسرم شد چهار ماه پس از فوت او پسرم به دنیا آمد"

,

زهرا در حالی که قطره های اشک در گوشه چشمانش به پایین می غلطتید کودکش را در آغوش کشید و ادامه داد:هر روز صبح زود به امید خدا برای خرید فرزندانم را در خانه می گذارم و دعا می کنیم که تا زمان برگشتم به خانه نوزادم بیدار نشود.

,

فاطمه فرزند بزرگ زهرا است که اکنون 7سال دارد و منتظر است زودتر به سن تکلیف برسد تا مادر برایش چادر نماز بخرد و حسین پسر چهارساله ای است که می گوید بسیار به پدر وابسته بوده و از زمان مرگ پدر تا کنون منتظر بازگشت بابا به خانه است و زمانی که با محمد هفت ماهه بازی می کند از وعده های پدر برای خرید بستنی می گوید.

,

این روایت تنها گوشه ای از مشکلات یکی از زنان سرپرست خانواری است که به دست فروشی روی آورده اند مسلما معیشت این خانوارها ابعاد پنهانی نیز دارد که از چشم رهگذران به دور مانده است.

,

همانطور که مشاهده می شود، فقر،  بیکاری ، بیماری یا مرگ مرد خانواده مهمترین عامل گرایش زنان به دستفروشی است که عدم توجه به این قشر از جامعه و ارائه راهکارهای مناسب برای حل این معضل زمینه ساز توسعه محرومیت و مشکلات برای این قشر محروم جامعه خواهد بود.

,

 

,

, ,

آمار دقیقی از  تعداد کل زنان سرپرست در هرمزگان وجود ندارد

,

حسن شفیعی، سرپرست معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: زنان سرپرست خانوار افرادی هستند که به علت فوت، مفقود، محکوم به زندان، مجهول المکان،  طلاق و یا به اصطلاح از کار افتادگی همسرانشان تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار می گیرند.

,

وی با بیان اینکه آمار دقیقی که مشخص کننده تعداد کل زنان سرپرست وجود ندارد، اظهار کرد:   تقریبا حدود ۴۵۰۰ زن سرپرست تحت پوشش این سازمان قرار دارند که از طریق اورژانس اجنماعی یا مددکاری افرادی که احساس می کنند نیازمند کمک بیشتری هستند به سازمان مراجعه می کنند و تحت پوشش قرار می گیرند.

,

شفیعی با اشاره به اینکه برخی از خانوارها دارای شرایط توانمند شدن هستند، تصریح کرد: هرساله تقریبا حدود ۱۰درصد از خانوارها به نوعی توانمند می شوند و از چرخه حمایتی سازمان خارج می شوند و افرادی که در نوبت قرار دارند وارد چرخه می شوندو  حدود ۴۸درصد زنان سرپرست خانواری که تحت پوشش قرار می گیرند شرایط توانمند شدن را دارند.

,

وی پایین بودن سطح سواد  را از مهترین چالش های پیش روی زنان سرپرست خانوار دانست و افزود: پایین بودن سطح سواد زنان سرپرست خانوار باعث ایجاد مشکلاتی در زمینه آموزش مهارتهای فنی و حرفه ای را برای آنان فراهم می کند که شرایط توانمند سازی افراد را مختل می کند و نمی توان آموزش های لازم را در اختیار آنان قرار داد.

,

سرپرست معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی تصریح کرد: طبق ارزیابی و پایش هایی که هرساله انجام می شود پس از قرار گرفتن افراد در چرخه حمایتی سازمان کیفیت زندگی آنها تغییر کرده است به گونه ای که فرزندان انها تحت پوشش حمایت های دانش آموزی و دانشجویی سازمان، بیمه و درمان سازمان قرار می گیرند و در زمینه هزینه های درمانی آنها کمک هایی صورت گرفته است.

,

, ,

بهبود وضعیت زنان سرپرست خانوار در برنامه ششم توسعه قرار دارد

,

طیبه سیاوشی شاه عنایتی،نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس در توضیح وضعیت بیکاری زنان سرپرست خانوار، گفت: اشتغال برای زنان سرپرست خانوار امری اجتناب‌ناپذیر است؛ در واقع داشتن یک شغل مناسب را نمی‌توان جدای از زندگی آنها در نظر گرفت زیرا این زنان بعد از مرگ همسرشان یا طلاق نان آور خانواده محسوب می‌شوند.

,

وی تصریح کرد: دولت و بخش‌های اقتصادی مرتبط با اشتغال در کشور نباید این زنان را نادیده بگیرند، هرچند بهبود وضعیت زنان سرپرست خانوار در برنامه ششم توسعه مورد توجه واقع شده است.

,

نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه اشتغال زنان سرپرست خانوار نیازمند تنظیم و ابلاغ دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌هایی است، افزود: بر اساس مصوبه برنامه ششم توسعه سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) متولی اشتغال‌زایی زنان سرپرست خانوار است، این دو نهاد منابعی را جهت توانمندسازی این زنان دریافت می‌کنند.

,

سیاوشی شاه عنایتی با بیان اینکه بیشتر مراجعه‌کنندگان به نمایندگان زن را زنان بی سرپرست و بد سرپرست تشکیل می‌دهند که نیازمند شغل و درآمد هستند، ادامه داد: در حقیقت زنان سرپرست خانوار برای امرار معاش خانواده ناچار به پذیرش شغل هستند بنابراین دولت باید مساعدت کند تا این زنان به هر شغلی روی نیاورند.

,

نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس با تاکید بر تحکیم بنیاد خانواده، گفت: مسائل اقتصادی پایه‌های خانواده را مستحکم می‌سازد، این زنان نباید وارد هر عرصه کاری شوند در واقع این افراد باید هدایت شوند تا کارآفرین باشند، هرچند در سیاست‌های کلان کشور به این موضوع پرداخته شده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه