اخبار داغ

ترکیه رقیب ایران شد؛

نمایش ضعف دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم برای استفاده از عطش بازار قطر

نمایش ضعف دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم برای استفاده از عطش بازار قطر
در شرایطی که در مناقشه قطر و عربستان، ایران می توانست به عنوان اصلی ترین صادر کننده کالا به قطر ورود کند، اما ضعف دستگاه دیپلماسی موجب شده است تا ترکیه به رقیبی جدی برای ایران تبدیل شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  مرصاد، تنش های ایجاد شده میان عربستان و قطر موجب شده است که بازار قطر به دلیل تحریم توسط عربستان عطش فراوانی برای وارادات کالا داشته باشد. بخش قابل توجهی از کالاهای مورد نیاز قطری ها از طریق واردات تامین می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  مرصاد,

بر همین اساس، شرایط موجود برای کشورهای منطقه می تواند یک فرصت برای فروش کالاهای خود به قطری ها محسوب شود.

,

ترکیه به صورتی جدی به این عرصه ورود کرده است. این کشور به سرعت صادرات کالا به قطر را آغاز کرده و فروشگاه‌های قطر مملو از کالاهای ترک شده است.

,

ورود جدی ترکیه بدون شک می تواند ناشی از ورود ضعیف دستگاه دیپلماسی ایران به عرصه صادرات به قطر باشد. در شرایطی که ایران می توانست با یک دیپلماسی قوی به عنوان یک صادر کننده جدی کالا به قطر محسوب شود، اما ترکیه از فرصت استفاده کرده و به رقیبی جدی برای ایران تبدیل شده است.

,

البته در این میان ایران برای ارسال محموله های غذایی به قطر نیز اقداماتی انجام داده است. بر اساس گزارش های منتشر شده، چندین محموله غذایی از طریق هواپیما و کشتی  از سوی ایران به سمت قطر ارسال شده است.

,

 

,

هر چند که عدم ورود به مناقشه سیاسی میان قطر و عربستان یک اصل لازم است اما رقابت برای تامین کالاهای مورد نیاز قطر که  سود فراوانی می تواند به دنبال داشته باشد، موضوعی جداست که ضعف دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم نتوانست به صورت جدی به آن تحقق ببخشد.

,

به گزارش مرصاد، عملکرد فعلی دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم در شرایط که تمامی توان خود را برای برجام خرج کرده است، قابل پیش بینی بود. در صورتی که کماکان این رویه در این بخش از دولت حاکم باشد، شرایط تکرار می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه