اخبار داغ

تاملی بر عملکرد چند ساله ستاد احیای دریاچه ارومیه؛

محافظه کاری، اولین عامل عقب ماندگی ستاد احیا/ چرا سطح آب دریاچه ارومیه روز به روز کمتر می‌شود؟

محافظه کاری، اولین عامل عقب ماندگی ستاد احیا/ چرا سطح آب دریاچه ارومیه روز به روز کمتر می‌شود؟
ستاد احیای دریاچه ارومیه که مسئولیت احیای بزرگترین مطالبه مردم آذربایجان را بر عهده دارد نتوانسته است به خوبی آن را ایفا نماید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج،  احیای دریاچه ارومیه یکی از مهمترین مطالبات مردم آذربایجان است و به عبارتی این قضیه به عنوان یکی از مهمترین خواسته‌های مردم این منطقه تبدیل گشته است. لذا این انتظار مردم نسبت به حل مشکل منطقه و به خصوص نگرانی‌هایی که در رابطه با آن وجود دارد بیش از پیش واضح و مبرهن است با این همه رسیدگی به این موضوع باید در اولویت قرار گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ز آناج,

بر خلاف دولت‌های گذشته که ستاد احیای دریاچه ارومیه نداشت و صرفاً دولت متولی برنامه احیا بوده و عملاً بدون ایجاد بروکراسی و فضای اداری برای صرف هزینه‌های هنگفت به این کار می‌پرداخت، هر چند در درستی یا نادرستی آن نیز باید بحث‌های مختلفی صورت بگیرد اما نکته قابل توجه اینجاست که دریاچه ارومیه به عنوان یکی از شعارهای حسن روحانی در دولت یازدهم و دوازدهم تبدیل گشت.

,

ایجاد یک ساختار جدید نیمه خصوصی با نام ستاد احیای دریاچه ارومیه، اولین گامی بود که توسط دولت یازدهم برای احیای دریاچه برداشته شد. همگان واقفند که بروکراسی سازی در نظام اداری جمهوری اسلامی نه تنها عامل موفقیت نبوده بلکه در بسیاری از موارد مانع فعالیت‌ها مختلف شده است.

,

با این همه ساختاری تحت عنوان ستاد احیا تشکیل شد تا به داد دریاچه ارومیه برسد، شنیده‌ها حاکی از آن است که در همان اوان تشکیل ستاد احیا هزینه های کلان و هنگفتی در این ستاد واریز شده که صرفاً برای مطالعه طرح احیای دریاچه ارومیه و حق الجلسات مسئولین تخصیص یافته است اما نکته جالب تر اینجاست که با وجود دانشگاه‌های ارومیه و تبریز که با توجه به نزدیکی و تخصص در این حوزه به راحتی می توانند به این قضیه ورود نمایند طرح مطالعاتی آن نیز به دانشگاه شریف ارائه شد!

,

با این همه ساختار استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز شکل گرفت که در راستای همان بروکراسی سازی‌های بی‌مورد، صرفاً مسیر کار را بیشتر کرد. ستاد احیای دریاچه ارومیه که در ایام پیش از انتخابات عملاً تبدیل به ستاد انتخاباتی حسن روحانی تبدیل شده و در شهر هایی همچون سلماس با بنر های روحانی تا 1400 تحت عنوان بودجه فرهنگی اقدام به احیای دریاچه ارومیه می‌نمود ، مدعی احیای دریاچه ارومیه گشت که بنا به گفته کارشناسان این میزان افزایش به علت افزایش بارندگی‌ها بوده است ولی با این همه ستاد احیای دریاچه ارومیه خود را پرچم دار احیای این دریاچه معرفی کرد.

,

دیری نگذشت که آمارها چیزی خلاف این را نشان دادند بر فرض مثال سطح آب دریاچه ارومیه طبق آمار رسمی ستاد احیا در 24 خرداد سال جاری نسبت به همین تاریخ در سال گذشته 19 سانتی متر کاهش داشته است و این سیر همچنان روند رو به کاهشی دارد.

,

با این همه اکنون باید سوالاتی را مطرح کرد که ستاد احیای به انها پاسخ نداده است:

,

اول اینکه چرا علی رغم مطالبات مردمی شفافیت در عملکرد و هزینه کرد ستاد احیای دریاچه ارومیه شکل نمی گیرد؟ چرا که این مطالبه مردم است تا بدانند هزینه های کلان این ستاد در چه بخش هایی هزینه شده که حتی سیر نزولی رشد سطح آب دریاچه را به همراه داشته است.

,

دوم اینکه چرا ستاد احیای دریاچه ارومیه آمار سطح آب دریاچه را در اختیار رسانه ها و مردم قرار نمی‌دهد تا نسبت به عملکرد آن قضاوت های لازم از طریق افکار عمومی صورت بگیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه