اخبار داغ

رقابت جمهوری آذربایجان و روسیه در بازار گاز اروپا؛

قطعنامه‌ی ضد آذربایجانی اتحادیه اروپا منافع کرملین را تامین می‌کند

قطعنامه‌ی ضد آذربایجانی اتحادیه اروپا منافع کرملین را تامین می‌کند
جمهوری آذربایجان به همراه کشورهای آسیای میانه و جمهوری اسلامی ایران رقیب جدی روسیه در بازار انرژی اتحادیه اروپا می‌باشند که خواب کرملین را برای یکه تازی در این بازار آشفته کرده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج،  دیدار یوهانس هان، کمیسر توسعه اتحادیه اروپا از جمهوری آذربایجان پایان یافت. کارشناسان این دیدار را دیداری مهم و پیچیده درتوسعه روابط بین باکو و بروکسل در این شرایط حساس قلمداد کردهاند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

این دیدار در واقع موید این موضوع بود که تقویت روابط جمهوری آذربایجان با اتحادیه اروپا بر مبنای منافع متقابل در حال صورت پذیری است. به بیان دیگر امروز هر اندازه جمهوری آذربایجان به اتحادیه اروپا نیاز داشته باشد به همان اندازه نیز اتحادیه اروپا نیازمند این کشور است.

,

بدون تردید با اعمال تحریمهای سنگین علیه روسیه از سوی غرب، اتحادیه اروپا در وهله‌ی اول، به دنبال محدود کردن بازار گاز خود برای روسیه و پایان دادن به انحصار این کشور در بازار گاز این اتحادیه است. بخش عمده‌ای از این برنامه ریزی اروپا با احتساب ذخایر حوزه "شاه دنیز" جمهوری آذربایجان و با اتمام پروژه "کریدور گاز جنوب" میسر خواهد شد.

,

بدون شک باید گفت اجرایی شدن این پروژه عظیم به نفع جمهوری آذربایجان بوده و درآمد هنگفتی را عاید این کشور خواهد کرد. در نتیجه این پروژه هم به رشد اقتصادی جمهوری آذربایجان کمک کرده و هم امنیت انرژی اروپا را تا حدی تامین خواهد کرد.

,

شاید تصادفی نباشد که روسیه از سال‌ها پیش برای شکست این پروژه به صورت آشکار و پنهان فعالیت می‌کند زیرا روسیه به هیچ عنوان حاضر به دیدن رقیب تازه‌ای در بازار انرژی اروپا که نیاز این قاره را به گاز روسیه کاهش می‌دهد نیست.

,

به همین خاطر روسیه با استفاده از ابزارهای مختلف به دنبال مانع تراشی در تکمیل آخرین بخش از کریدور گاز جنوب با عنوان "تاپ" هست. فعالیت نیروهای طرفدار روسیه در ایتالیا برای ایجاد موانع در تکمیل "تاپ" بخشی از این سناریوی روسی است.

,

, ,

گفتنی است کوتاه ترین مسیر برای انتقال گاز جمهوری آذربایجان به اتحادیه اروپا از طریق بخش نهایی کریدور گاز جنوب (تاپ) صورت خواهد پذیرفت که توافقنامه این بخش از پروژه نیز بین کشورهای یونان، آلبانی و ایتالیا در سال 2013 به امضا رسیده است.

,

در این میان و پس از پایان سفر یوهانس به جمهوری آذربایجان اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای رسمی نیت خود برای توسعه پروژه گاز جنوب به آسیای میانه و بهره مندی از منابع گازی این منطقه را بیان داشته است.

,

لازم به ذکر است که این پروژه یکی از مهم ترین پروژه‌های انتقال انرژی در منطقه است و انتقال گاز از طریق این کریدور به ترکیه از سال 2018 و برای اتحادیه اروپا از سال 2020 در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر احتمال پیوستن کشورهای آسیای میانه و حتی ایران به کریدور گاز جنوب وجود دارد. اگر این کشورها نیز با این پروژه همراه شوند نه تنها سود دهی پروژه افزایش خواهد داشت بلکه نیاز اروپا به گاز روسیه نیز روز به روز کاهش خواهد یافت.

,

در این اثنا قطعنامه پارلمان اروپا علیه جمهوری آذربایجان بخشی از محاسبات صورت گرفته را دگرگون کرده است. نمی‌توان کتمان کرد که تصویب قطعنامه علیه جمهوری آذربایجان در پارلمان اروپا بر روند همکاری اتحادیه اروپا با این کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت و صد البته این تصمیم پارلمان اروپا به نفع روسیه‌ای خواهد بود که کماکان به دنبال یکه تازی در بازار انرژی اروپاست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه