اخبار داغ

کارشناس دینی پاسخ می‌دهد؛

چرایی فطریه در اسلام / زکات فطره بر چه کسانی واجب می‌شود؟

چرایی فطریه در اسلام / زکات فطره بر چه کسانی واجب می‌شود؟
حجت الاسلام امامی گفت: زکات فطره مقتضای اسلام است و شیعه و سنی در وجوب پرداخت آن اتفاق نظر دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، حجت الاسلام سعید امامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی آناج در تشریح چرایی فطریه اظهار داشت: فطرت به معنای خلقت است و زکات فطره برکاتی چون سلامتی انسان را در پی دارد و نه تنها موجب ایمن شدن جسم انسان می‌شود، بلکه سایه مرگ را نیز از او دور می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی افزود: فطره را در لغت اسلام نیز معنی کرده‌اند چرا که زکات فطره مقتضای اسلام است و مذاهب مختلف  آن را قبول دارند و طبق حکم صریح مراجع عظام کسانی که خود فقیر نباشند باید فطریه پرداخت کنند.

,

این کارشناس دینی یادآور شد: عید فطر را نیز از آن جهت عید می‌گویند که انسان به فطرت خود باز می‌گردد؛ یعنی با روزه داری و عبادت در طول ماه رمضان، به سوی خدا و فطرت خود برمی‌گردد و به این دلیل که هویت اصیل انسانی خود را در سایه بندگی خالصانه بازیابی می‌کند، عید عظیم مسلمانان تلقی می‌گردد.

,

وی با اشاره به احکام پرداخت فطریه گفت: مقدار پرداختی مقرر برای فطریه هر نفر معادل بهای سه کیلو قوت غالب است که در جامعه ما معمولا شامل گندم و یا برنج می‌شود.

,

استاد حوزه علمیه افزود: مراجع عظام تقلید زمان وجوب زکات فطره را از غروب شب عید فطر دانسته و تأخیر پرداخت آن را به بعد از نماز عید جایز نمی‌دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت نماید.

,

وی با تاکید بر اینکه بهتر است پول فطریه به موسسات و مراکزی پرداخت شود که در مورد نحوه مصرف آن اطمینان بیشتری داریم، اظهار کرد: طبق بیان مراجع پول فطریه معمولا به فقرا تعلق می‌گیرد و ما نیز باید دقت کافی به خرج دهیم تا بهای فطریه را به مراکزی پرداخت کنیم که براساس نظر مراجع عمل می‌کنند.

,

 انتهای پیام/

,
 
,
 
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه