اخبار داغ

کندوکاوی تحلیلی در پشت پرده حقوق بشرِ آمریکایی؛

از جنبش تحریم اتوبوسرانی تا خطرِ دموکراسی در عربستان!

از جنبش تحریم اتوبوسرانی تا خطرِ دموکراسی در عربستان!
مارتین لوترکینگ که یک کشیش سیاه‌پوست بود، شرکت اتوبوسرانی را به مدت 381 روز را تحریم کرد و «جنبش تحریم اتوبوسرانی»! را به راه انداخت تا نهایتا سوار شدن به اتوبوس در آمریکا از شرِ تبعیض نژادی خلاص شد!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، در آخرین روزهای پاییزِ هفتاد سالِ پیش، در حالی که انسان‌ها هنوز از خاطرات تلخ جنگ جهانی دوم بهت‌زده بودند و 70 میلیون‌نفر از هم‌نوعان خود را از دست داده بودند، «اعلامیه جهانی حقوق بشر» به تصویب رسید. شاید تصویب‌کنندگان این اعلامیه خودشان هم می‌دانستند که منظورشان از «بشر» در این اعلامیه، انسان‌های سفید‌پوستِ ترجیحا چشم‌آبیِ موبور هستند! این، چیزی بود که تاریخ بعدها روشن کرد!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت، ,

در میان کشورهای دست‌اندرکار تصویب اعلامیه حقوق بشر، آمریکا تقریبا مهم‌ترین نقش را ایفا کرد؛ یعنی همان کشوری که با حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی در جریان جنگ جهانی دوم، طی سه روز، 220 هزار نفر را به کام مرگ فرستاد! البته باز هم تاریخ نشان داد که نقش‌آفرینی آمریکا در تدوین و تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، به سود گروه خاصی از بشر صورت گرفته است! بگذارید به برخی از مصداق‌ها اشاره کنیم...

,

اگر امروز در هنگام سوار شدن به اتوبوس کسی جلوی شما را بگیرد و بگوید که چون شما کُرد، بلوچ یا مازندرانی هستید، نمی‌توانید سوار اتوبوس شوید! شما احتمالا تصور می‌کنید که در مقابل دوربین مخفی هستید! اما جالب است بدانید که هفت‌سال پس از تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، هنوز آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار ساکن شهر مونتگمری، حق سوار شدن به اتوبوس را نداشتند! بدون این که در مقابل دوربین مخفی باشند! و جالب‌تر این که برای گرفتن این حق، مارتین لوترکینگ که یک کشیش سیاه‌پوست بود، شرکت اتوبوسرانی را به مدت 381 روز را تحریم کرد و «جنبش تحریم اتوبوسرانی»! را به راه انداخت تا نهایتا سوار شدن به اتوبوس در آمریکا از شرِ تبعیض نژادی خلاص شد! لوترکینگ البته به خاطر تلاشش برای رفع تبعیض نژادی در آمریکا 12 سال بعد توسط یک سفیدپوست کشته شد!

,

از این گذشته، تصور کنید وقتی فرزندتان را برای ثبت‌نام به مدرسه می‌برید به شما بگویند ما گیلک‌ها، لرها و بختیاری‌ها را در این مدرسه ثبت‌نام نمی‌کنیم! این گزاره خیالی در آمریکا واقعیت داشت تا آن‌جا که در سال 1957، ورود چند دانش‌آموز سیاهپوست به دبیرستانی در آرکانسای آمریکا به آشوب‌های نژادی منجر شد!

,

نقض حقوق مدنی توسط پلیس آمریکا

,

رفتارهای نژادپرستانه البته هرگز در آمریکا متوقف نشد اما حکومت آمریکا به تدریج نشان داد که حقوق سفیدپوست‌ها هم برایش چندان اهمیتی ندارد، هرچند حقوق سیاه‌پوست‌ها برای حکومت آمریکا کم‌اهمیت‌تر است! پلیس این کشور سال‌هاست که تصمیمی برای اصلاح رفتار خود با سیاه‌پوستان و سفیدپوستان ندارد. آمارها می‌گویند که از سال 1995 تا سال 2015، بیش از 13 هزار و 200 مورد شکایت در خصوص نقض حقوق مدنی توسط پلیس صورت گرفته است. شکایت‌هایی که پلیس بخش قابل توجهی از آن‌ها را رد کرده است و حاضر هم نیست اطلاعاتی از قربانیان در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

,

کارنامه حقوق بشری آمریکا مملو از نقاط سیاه است. روزنامه انگلیسی گاردین در ماه دسامبر سال 2014، طی مقاله‌ای نوشت:«در آمریکا هنوز هم شکنجه وجود دارد. آمریکا هنوز غیرنظامیان بسیاری را به وسیله هواپیماهای بدون سرنشین به قتل می‌رساند؛ اقدامی که اقتدار اخلاقی آمریکا را از بین برده است. آمریکا حتی به شیوه‌های قدیمی از جمله برده‌داری هم حقوق بشر را نقض می‌کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که حدود 30 میلیون‌نفر توسط آمریکا بر خلاف اراده خود به کار گرفته شده‌اند!»

,

بودجه‌های چند هزار میلیاردی برای کشتار با تکنولوژی!

,

این نوشته‌ی گاردین را در کنار این آمارها بگذارید:

,

در آمریکا در هر 15 ثانیه یک زن مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار می‌گیرد!

,

تنها در فاصله سال‌های 1990 تا 1995، آمریکا 3 میلیارد دلار اعتبار برای طراحی هواپیماهای بدون سرنشین صرف کرده است

,

و شبکه الجزیره هم شش‌سال پیش اعلام کرد که بیش از 50 هزار برده، -به معنای واقعی کلمه برده!- در آمریکا زندگی می‌کنند! که البته بسیاری از آن‌ها به دلیل نابرابری‌های نژادی به این وضعیت گرفتار شده‌اند...

,

وضعیتِ آمریکا در این خصوص چنان فاجعه‌آمیز است که در آوریل سال 2014، کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد که خود، تحت تأثیر آمریکاست اعلام کرد که موارد زیادی از نقض حقوق بشر را در آمریکا شناسایی کرده است! از جمله آن‌ها نابرابری‌های نژادی، نابرابری در صدور احکام قضایی برای اقلیت‌های قومی و نیز وضعیت نابسامان برخی از نژادها در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های آمریکاست.

,

با وجود این کارنامه سیاه، آمریکا از اتهام زدن به دیگر کشورها درباره نقض حقوق بشر ابایی ندارد! 9 مارس 2017 بود که خبرگزاری رویترز اعلام کرد که بر اساس گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا، این کشور، چین را به شکنجه، اعدام بدون طی مراحل قانونی، سرکوب حقوق سیاسی و آزار و اذیت‌های قومی متهم کرده است! دولت چین هم البته از خجالت آمریکا درآمد و دولت این کشور را به آمار خشونت مسلحانه گسترده و تعداد بالای زندانیان ارجاع داد!

,

حق با چین بود: بزرگ‌ترین جمعیت زندانیان، متعلق به آمریکاست!

,

حقیقت این است که حق با دولت چین بود! برابر آمارهای اعلام‌شده فقط بین سال‌های 1194 تا 1999 وقایع خشونت‌باری در 220 مدرسه رخ داد که به مرگ 253 نفر منجر شد! از این گذشته دولت چین درباره زندانی‌ها هم درست می‌گفت. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بر اساس گزارش 2017 دیده‌بان حقوق بشر، آمریکا که مقاماتش هرروز ایران را درباره زندانی کردن افراد معلوم‌الحال مورد اتهام قرار می‌دهد، 2.3 میلیون‌نفر را زندانی کرده است!

,

این یعنی، بزرگ‌ترین جمعیت زندانیان در آمریکا زندگی می‌کنند! از این تعداد، 211 هزار نفر توسط سیستم فدرال در بازداشت هستند و 2 میلیون‌نفر هم در زندان‌های دولتی و محلی به سر می‌برند! امروز 50 هزار کودک در ایالات متحده آمریکا در مراکز اصلاح و تربیت نگهداری می‌شوند. این رقم هم یکی از بالاترین نرخ‌های بازداشت کودکان در جهان است.

,

جان‌باختن زندانیان در زندان‌های آمریکا

,

نکته مهم این است که بسیاری از این کودکان در دادگاه بزرگسالان محاکمه می‌شوند و بدتر از همه این که 5 هزار کودک در زندان‌های بزرگسالان نگهداری می‌شوند بدون این که امکان آزادی مشروط داشته باشند! طبق گزارشی که دیده‌بان حقوق بشر در 4 می 2017 منتشر کرده، تعداد زندانیانی که به دلیل مجازات‌های سنگین و سوءرفتار جان خود را از دست می‌دهند، کم نیستند.

,

بسته‌های حمایتی خاص!

,

اما آمریکا که خود با چنین مسائلی دست به گریبان است، در خارج از مرزهای خود هم گریبان بسیاری از کشورها را رها نمی‌کند! حتما به خاطر دارید که آمریکا چرا به عراق حمله کرد. حاصل این حمله و اشغال‌گری 9 ساله آمریکا کشته شدن بیش از 100 هزار غیرنظامی و آواره شدن بیش از یک میلیون‌نفر بود! حالا دیده‌بان حقوق بشر، امسال خبر داده که آمریکا فقط در سال 2016، حدود 150 میلیون‌دلار، یعنی بیش از 5500 میلیارد ریال، در قالب حمایت نظامی خارجی یا FMF، بسته‌های حمایتی برای عراق درنظر گرفته است! و چه کسی است که نداند FMF در واقع هزینه‌ای است که آمریکا برای استیلای خود در منطقه صرف می‌کند و 90 درصد از کمک‌هایی که در قالب FMF صورت می‌گیرد، به مصر و اسرائیل اختصاص می‌یابد!

,

حمایت نظامی آمریکا از عربستان هم در نوع خود جالب توجه است؛ آن هم عربستانی که تحت حمایت کامل آمریکا به یمن حمله کرده است. گزارش 4 می 2017 دیده‌بان حقوق بشر نشان می‌دهد که از ابتدای حملات عربستان به یمن با حمایت آمریکا، حداقل 4773 غیرنظامی کشته و 8272 نفر زخمی شده‌اند. اکثر این کشته‌ها و زخمی‌ها مورد حمله هوایی قرار گرفته‌اند.

,

گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل نشان می‌دهد که اکنون 7 میلیون‌نفر در یمن با خطر گرسنگی روبرو هستند و بیش از دوسوم جمعیت این کشور به کمک‌های انسان‌دوستانه فوری نیازمندند در حالی که بسیاری از آنان در محاصره هستند و از ورود نیروهای امدادی و ارسال کمک‌ها به این کشور جلوگیری می‌شود!

,

سعیکم شتی تناقض اندرید...(مولانا)

,

جالب این‌جاست که آمریکا در مورد یمن، عراق، سوریه، افغانستان، بحرین، میانمار و بسیاری از دیگر کشورها نگران حقوق بشر نیست اما کافی است یکی از جاسوس‌هایش در ایران دستگیر شود تا در جهان عزای عمومی اعلام شود! از نگاه آمریکا، در ایران حقوق زنان نقض می‌شود اما در عربستان، متحد آمریکا در منطقه، که زنان حق نشستن پشت فرمان ماشین خاموش را هم ندارند، زنان در رفاه کامل به سر می‌برند!

,

در ایران، دموکراسی همواره در خطر است اما در عربستان که حتی یک‌بار هم انتخابات برگزار نکرده، نیازی به تلاش برای تحقق دموکراسی نیست. برای پیدا کردن سلاح‌های کشتار جمعی موهوم می‌توان به عراق حمله کرد اما اگر خود آمریکا سلاح کشتار جمعی داشته باشد و از آن استفاده کند، حقوق بشر به مخاطره نمی‌افتد!

,

این‌ها گوشه‌ای از حقیقت حقوق بشر آمریکایی است...

,

محسن حسن‌زاده

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه