اخبار داغ

گزارشی از تغییر ناخوشایند محوریت مساجد؛

تنزل جایگاه اکثر مساجد تبریز به نمازخانه‌هایی سر راهی!/ چرا مساجد امروز بوی قدیم را نمی‌‌دهد؟

تنزل جایگاه اکثر مساجد تبریز به نمازخانه‌هایی سر راهی!/ چرا مساجد امروز بوی قدیم را نمی‌‌دهد؟
مساجد پایگاه‌های بزرگ انسان‌سازی هستند اما بسته بودن و بی نظمی این پایگاه‌‌‌‌‌ها معضل بزرگی را شکل داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، در دورانی نه‌‌‌‌‌‌چندان دور هر وقت که دلتان می‌‌‌خواست می‌‌توانستید به مسجد بروید اما این روزها همه چیز رنگ عوض کرده و مساجد شکل نمازخانه به خود گرفته‌‌‌اند، نماز که تمام شد باید مسجد را ترک کنیم و برویم سر کارهای روزمره‌‌مان. روزی مساجد محل تصمیم گیری‌‌‌های بزرگ، قضاوت‌‌‌ها و امور فرهنگی و هنری بود، درب مساجد را همیشه به روی مردم باز می‌دیدید و عالم مسجد گره از مشکلات مردم باز می‌‌‌کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وقتی جامعه ما هم راه خود را به سوی مدرن شدن پیش گرفت و خود را از برخی قید و بندها رها کرد دیگر مسجد نماز خانه‌‌ای شد که فقط وقت اذان دربش باز است. مشخص نیست براساس چه قاعده و اصولی باید در حین مراسمات درب مساجد باز باشد و در اوقات معمولی مردم کاری با مسجد ندارند.

,

این درحالیست که باید معلوم باشد چه ساعتی در مسجد باز و چه ساعتی بسته می‌‌‌شود تا مردم سرگردان و بلاتکلیف نباشند. مسجد برای هرسلیقه و جمعیتی باید برنامه مناسب داشته باشد، برای آنان که اهل دعا هستند دعا و برای آنان که اهل کتاب هستند کتابخانه فراهم کند.

,

, ,

در زمان‌های قدیم روحانی مسجد مرجع اختلافات مردم بود، برای جوانان در کارهای خیر پیش قدم می‌شد، دست نیازمندان و افراد محتاج را با همیاری مردم می‌گرفت. این‌ها قصه و داستان نیست واقعیتی است که در ایام گذشته وجود داشت و اکنون به برکت مدرن شدن جامعه دیگر خبری از آن نیست.

,

در گذشته کارهای بسیاری از طریق مسجد انجام می‌‌‌گرفت مانند اعزام رزمندگان به جبهه و تهیه آذوقه، پوشاک و وسایل مورد نیاز برای آن‌ها، برگزاری نمایشگاه‌ها و نگارخانه‌ها و از همه مهم‌تر هم‌‌فکری نخبگان و ریش‌‌‌سفیدان برای حل مشکلات و مقابله با تهدیدات. اما امروزه شکل گیری برخی از این فعالیت‌‌‌ها کم رنگ‌‌‌تر شده و مساجد به نمازخانه‌‌ای تبدیل شده‌اند که مردم بعد از اقامه نماز آنجا را ترک می‌‌کنند و حتی درب برخی مساجد غل و زنجیر شده است.

,

چرا این اتفاق ناگوار و دور از ذهن باید در کشوری اسلامی و در شهر تبریز با مردمانی متدین صورت گیرد؟ باید دوباره به مساجد برگردیم، مشکلات زمانی بیشتر شد که خود را از مساجد دور ساختیم، اگر مساجد به این منوال بمانند جوانان از مکتب الهی غافل خواهند ماند.

,

در دین مقدس اسلام مساجد یادآور بندگی و راز و نیاز در پیشگاه خداوند متعال است. مسجد بهترین و پاک ترین مکان برای سجده در پیشگاه پروردگار و سجده اوج عبادت و بندگی انسان برای خداست و یکی از نقش‌‌های اساسی مساجد آن است که زمینه عبادت پرحضور و خالصانه را فراهم می‌‌نماید تا مومنان در آنجا با پرداختن به نماز و ذکر و دعا زنگار غفلت و گناه از دل و جان بشویند و با پروردگار خویش انس گیرند.

,

, ,

امام صادق(ع) فرمود: «بر شما باد رفتن به مسجد به خاطر اینکه مساجد خانه‌‌‌های خدای متعال در زمین هستند و کسی که با طهارت به سوی مسجد برود خدای متعال او را از گناهانش پاک می‌‌کند و از زوارش نوشته می‌‌شود پس زیاد در مسجد نماز و دعا بخوانید و در مسجدهای مختلف نماز بخوانید چون که در روز قیامت هر مکانی شهادت برای نماز گزارش را می‌‌دهد.

,

از روایات می‌‌‌توان به دست آورد که در اسلام، مساجد اولین پایگاه علم و ایمان، تهذیب و تعلیم و حرکت‌‌‌های فرهنگی و اصلاحی بوده و این سنگرها را خداوند به عنوان خانه‌‌‌های زمینی خویش تعیین فرموده است.

,

در آیه‌‌‌های متعدد قرآن مجید و در احادیث نبوی بر ساختن مسجد و آبادانی آن تاکید شده و برای این محل ارزشمند، پاداش و اجری عظیم تعیین شده است. امر ساخت و ساز مسجد در قرآن مجید ضمن بیان اهداف آن مطرح گردیده است و به جای دستور صحیح به ساخت و ساز مسجد اهداف این امر مهم شمرده می شود.مساجد همواره در طول تاریخ نقش ها و کارکردهایی داشته که با هیچ نهاد اجتماعی دیگر قابل مقایسه نیست.

,

امیرالمؤمنین علی (ع) می‌فرماید: «الْجَلْسَةُ فِی الْجَامِعِ خَیْرٌ لِی مِنَ الْجَلْسَةِ فِی الْجَنَّةِ لِأَنَّ الْجَنَّةَ فِیهَا رِضَى نَفْسِی وَ الْجَامِعَ فِیهِ رِضَى رَبِّی، یعنی نشستن در مسجد از نشستن در بهشت بهتر است چون در بهشت رضای نفس من است ولی در مسجد رضای پروردگار من البته بی‌کار نشستن در مسجد بدون تعقیب، برنامه و نداشتن هیچ نقشی تأثیر ندارد بلکه نشستی بالاتر از نشستن در بهشت است که سرچشمه حرکت‌ها در جامعه اسلامی باشد.

,

, ,

مثال واضح بر این موضوع صحنه کربلاست که علمدارش ابولفضل العباس بود و تا زمانی که علمدار، علم رادر دست داشت دشمن از پابرجابودن لشکر حق هولناک بود. علم لشکر اسلام و ایمان، باقی است و اولین نتیجه نابودی و شکست مسلمین انهدام مساجد است.

,

تنها و تنها مسجد است تا زمانی که این علم برقرار باشد و صدای دلنشین اذان در کوچه پس کوچه‌‌ها بپیچد حاکمیت ارزش‌‌ها، دفاع از دین و پرستش خدا باقی است و اولین نتیجه نابودی و شکست مسلمین انهدام مساجد است. باید این روحیه را در همه ایجاد کنیم که دائما به فکر چاره اندیشی برای رفع مشکلات و ایجاد تحول و بهینه سازی اوضاع مساجد باشند.

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه