اخبار داغ

کابینه دولت دوازدهم در آستانه رونمایی؛

دولت پیر به یکباره "جوان" خواهد شد؟

دولت پیر به یکباره "جوان" خواهد شد؟
با توجه به پایان عمر دولت یازدهم زمزمه هایی در رابطه با ایجاد تغییر در کابینه و جوان شدن آن به گوش می رسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت- از همان زمان که وزیر صنعت، معدن  وتجارت برای بار دوم از پاسخگویی به نمایندگان مجلس درباره عملکرد وزارتخانه متبوع خود به منظور مهار رشد حجم واردات برنج و خودروی لوکس ناتوان ماند و دومین کارت زرد را از مجلس دریافت کرد، زمزمه هایی جدی مبنی بر ضرورت تغییر در ترکیب کابینه حتی در میان جناح نزدیک به دولت آغاز شد. موافقان تغییر نه فقط به دلیل ناکارآمدی برخی از وزرا بلکه به این دلیل که برخی از آن ها به وجهه دولت ضربه های جدی وارد کرده اند خواستار تجدیدساختار کابینه بوده و هستند. این مطلبی است که صوفی، عضو شورایعالی اصلاح طلبان به تازگی آن را با صراحت بیشتری عنوان کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

هرچند در ماه های پایانی دولت یازدهم تغییراتی در ترکیب وزرا ایجاد شد اما موج تغییرطلبی فروننشست تا نهایتا حسن روحانی در یازدهم اردیبهشت ماه و در گرماگرم رقابت های انتخاباتی به طور رسمی اعلام کند که سن متوسط کابینه کاهش خواهد یافت. روحانی در گفتگوی انتخاباتی خود با شبکه خبر گفته بود:«ما باید به جوان ها در کل کشور میدان دهیم...در کابینه جوان یا غیرجوان بودن خیلی مطرح نیست، شایستگی مهم است اما سن متوسط کابینه جوان تر می شود...برنامه ما این است که 5 سال سن مدیریت را جوان تر کنیم»

,

این خبری بود که کارشناسان همسو با دولت را نیز خرسند می کرد. البته انتقادات طیف نزدیک به دولت بیشتر از آن روست که معتقدند دولت، به ویژه در لایه های میانی، از یکپارچگی سیاسی لازم برخوردار نیست. در این ارتباط انگشت اتهام هم بیشتر تیم اطلاع رسانی دولت را نشانه رفته است.

,

سه روز پس از انتخابات ریاست جمهوری، بار دیگر گفتگوها درباره ضرورت تغییر در کابینه آغاز شد. حسن رسولی، منتخب شورای پنجم در تهران جزو نخستین کسانی بود که در این باره سخن گفت. او معتقد بود کابینه دوازدهم باید دچار تحولات فراوانی شود و قطعا هم دچار تحول خواهند شد. او البته تاکید کرد که قصد زیر سوال بردن تلاش وزیران را ندارد اما عملکرد برخی از دولتمردان کلیت عملکرد دولت را زیر سوال برده و باید به این مساله توجه شود.

,

دولت پیر دگرباره جوان خواهد شد!

, دولت پیر دگرباره جوان خواهد شد!,

در همین زمان ها بود که تحلیل ها نشان می داد وزرایی همچون نعمت زاده، ربیعی، رحمانی فضلی و پورمحمدی در تیررس تغییر قرار دارند. در روز بیست و دوم خردادماه، رئیس جمهور بار دیگر به رسانه ها و مردم اطمینان داد که در راستای جوان گرایی تغییراتی در کابینه ایجاد خواهد کرد. او گفت:«ما نیاز به نیروهای جوان‌ تری برای اداره کشور داریم...همچنین درصددیم در دولت دوازدهم در کنار مدیران اجرایی از مشاوران جوان استفاده کنیم تا تجربه کاری آنها افزایش پیدا کند»

,

تغییر در کابینه البته در کنار همه امیدهایی که به همراه دارد، بیم هایی را نیز در دل دلسوزان برانگیخته است. سخنان برخی از منسوبان به دولت، از جمله برخی از استانداران که تلویحا و صراحتا بر حذف نیروهای غیرهمسو با دولت تأکید کرده اند، شائبه تمامیت خواهی دولت را در اذهان دلسوزان ایجاد کرده است. این در حالی است که طبق قانون، رئیس جمهور فارغ از تفکرات جناحی، رئیس جمهور همه افراد کشور اعم از مخالف و موافق است.

,

کابینه نباید بر اساس علائق حزبی شکل بگیرد

, کابینه نباید بر اساس علائق حزبی شکل بگیرد,

خبرگزاری «آی اف پی نیوز» چهار روز قبل طی مقاله ای این موضوع را مورد بررسی قرار داد و نوشت:«در شرایطی که رئیس جمهور ایران برای اعلام کابینه جدید خود آماده می شود، گمانه زنی ها درباره خط مقدم کابینه توسط شخصیت های اصلی سیاسی از هر دو جناح رو به افزایش است.» در بخشی از مقاله انتشاریافته در این خبرگزاری به سخنان میرتاج الدینی در گفتگو با خبرآنلاین اشاره شده است. آی اف پی نیوز نوشته است:«میرتاج الدینی در گفتگو با خبرآنلاین گفته روحانی اکنون رئیس جمهور همه ایرانیان است بنابراین او باید کابینه را به گونه ای شکل دهد که نظر همه حتی کسانی که به وی رای نداده اند نیز مورد توجه قرار بگیرد. به عبارت دیگر او نباید کابینه را بر اساس علائق حزبی شکل دهد.»

,

فارغ از وزرا باید توجه شود که در برش های استانی نیز مسئولان به گونه ای انتخاب نشوند که دیدگاه بسیاری از مردم نادیده گرفته شود. عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان در روز بیست و سوم خردادماه ضمن این که تغییر در کابینه را ضروری توصیف کرده، تأکید کرده است که «باید وزرایی انتخاب شوند که آماده تحقق مطالبات مردم باشند» و این معیار درستی است که ورای معیارهای حزبی، می تواند به کارآمدی دولت دوازدهم کمک کند.

,

ما البته امیدواریم، آنچه که «معامله برای گرفتن مسئولیت» عنوان می شود، صحت نداشته باشد و تمامی عزل و نصب های جدید با محوریت «تحقق مطالبات مردم» صورت بگیرد.

,

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه نیز در ارتباط با تغییر کابینه به نکته مهمی اشاره کرده است. او گفته است:«بر اساس دیدگاه های مقام معظم رهبری، وزارتخانه های بخش های اقتصادی و فرهنگی کشور از حل مشکلات مردم ناتوان بوده اند.» به نظر می رسد که این تحلیل با توجه به تذکرات مکرر رهبر معظم انقلاب در دو حوزه فرهنگ و اقتصاد، تحلیل درستی باشد. بنابراین انتظار می رود که تدابیر ویژه ای برای بازآرایی ترکیب مسئولان در این بخش ها بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب صورت بگیرد.

,

حداقل 50 درصد از کابینه باید تغییر کند

, حداقل 50 درصد از کابینه باید تغییر کند,

با تمام این تفاسیر انتظار هر دو جناح سیاسی فعال در ایران، ایجاد تغییرات جدی در کابینه دوم حسن روحانی است. یادآوری این نکته نیز خالی از لطف نیست که کابینه دوم هاشمی رفسنجانی، 56 درصد، کابینه دوم خاتمی، 52 درصد و کابینه دوم احمدی نژاد 95 درصد با کابینه نخست تفاوت داشت؛ بنابراین از حسن روحانی انتظار می رود که دست کم 50 درصد از کابینه فعلی را کنار بگذارد. این مساله ای است که روزنامه فایننشال تریبون هم در مقاله ای به آن پرداخته است.

,

این روزنامه روز گذشته نوشت:«یک مقام اصلاح طلب بلندپایه(عارف) از حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران که در حال ارزیابی نامزدها برای کابینه جدید خود است، درخواست کرد تا در این ارتباط دیدگاه کسانی را که از وی در جریان انتخابات حمایت کرده اند به حساب آورد!»

,

فایننشال تریبون همچنین به اظهارات سخنگوی فراکسیون امید هم اشاره کرده و نوشته است:«بهرام رئیسی سخنگوی فراکسیون شنبه گذشته گفت که اعتقاد دارد بیش از 50 درصد از ساختار کابینه نیازمند تغییر است و رئیس جمهور می تواند در این رابطه به خوبی به تعهدات انتخاباتی اش عمل کند...»

,

باید منتظر ماند تا روشن شود رئیس جمهور در کشاکش سهم خواهی جریان های سیاسی، چقدر به مولفه هایی همچون جوان گرایی و کارآمدی که دغدغه های جدی هر دو جناح سیاسی است، در انتخاب وزرا و دیگر مسئولان پایبند خواهد ماند و چقدر از تفکر خطرناک تمامیت خواهی فاصله خواهد گرفت.

,

از وزرا بخواه که تو را ستایش نکنند!

, از وزرا بخواه که تو را ستایش نکنند!,

کوتاه سخن؛ نیکوست که مسئولان دولت این فراز از نامه امام علی(ع) به مالک اشتر را در انتخاب وزرا و مسئولین مورد توجه قرار دهند که فرمود:«تو می توانی بهترین جانشینان را برای وزرای پیشین بیابی. وزرایی که در رأی و اندیشه و کاردانی همچون وزرای پیشین باشند اما بار گناه آنان را بر دوش ندارند؛ کسانی که ستمگری را در ستمش و بزهکاری را در بزهش یاری نکرده باشند...و یاریشان بهتر و مهربانیشان بیشتر و دوستیشان با غیر تو کمتر است. اینان را در خلوت و جلوت به دوستى برگزین. و باید که برگزیده ترین وزیران تو کسانى باشند که سخن حق بر زبان آرند، هر چند، حق تلخ باشد و در کارهایى که خداوند بر دوستانش نمى پسندد کمتر تو را یارى کنند، هر چند، که این سخنان و کارها تو را ناخوش آید. به پرهیزگاران و راست گویان بپیوند، سپس، از آنان بخواه که تو را فراوان نستایند و به باطلى که مرتکب آن نشده اى، شادمانت ندارند، زیرا ستایش آمیخته به تملق، سبب خودپسندى شود و آدمى را به سرکشى وادارد.» 

,

محسن حسن زاده

, محسن حسن زاده]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه