اخبار داغ

پوم؛ قمی کوچک در استان هرمزگان

پوم؛ قمی کوچک در استان هرمزگان
پوم، روستایی با جاده ای پرپیچ و خم  به دلیل وجود بیش از 30 طلبه، در میان بومیان هرمزگانی به نام قم بشاگرد شناخته می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  هرمز؛ هنگامی که از جاده میناب به سمت بشاگرد حرکت می کنید به شهری به نام سندرک می رسید شهری که در اطراف خود روستاهای زیادی را در بر می گیرد، قبل از ورودی این شهر دوراهی وجود دارد که یک مسیر آن به سمت بشاگرد و مسیر دیگر آن به سمت مقصدی می رود که 20 کلیومتر آن طرفتر روستایی به نام پوم قرار دارد اما تا رسیدن به این روستا باید از روستاهایی از جمله گنر، بنهکان و لور را عبور کنید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  هرمز,

قبل از ورود به این روستا با جاده ای پر پیچ و خم مواجه می شویم که هر لحظه انسان ترس از سقوط در داخل دره و یا برخورد با ماشین مقابل به دلیل عرض کم جاده را دارد.

,

خراب شدن کناره های جاده و بریدگی که بر اثر ریزش باران صورت گرفته عرض قسمت هایی از این جاده را بسیار کوتاه کرده که نیازمند توجه مسئولین در جهت بهبود این جاده و ایجاد جوی آبی در کناره جاده را بیش از پیش نمایان می کندتا از بریدگی بیشتر این جاده جلوگیری کند.

,

روستاهای عبدالله آباد و پوم روستاهایی هستند که در کنار هم قرار دارند این دو روستا در کنارهم اما با دو نام جدای از هم قرار گرفته اند که ساکنان جنوبی های که در سایر مناطق و به دور از این روستاها زندگی می کنند، هر دو روستا را با نام  پوم می شناسند.

,

این دو روستا با 250 خانوار و 1200 نفر جمعیت جز روستا های پر جمعیت منطقه سندرک می باشد. روستایی که برخی آن را به قم بشاگرد و استان هرمزگان تشبیه می کنند شاید فاصله این روستا تا حوزه اسحفاظی شهرستان بشاگرد بیش از 50 کلیومتر باشد اما به دلیل نزدیکی گویش و ارتباط فامیلی و همچنین زندگی اجداد این روستا در منطقه بشاگرد خود را با نام بشاگردی معرفی می کنند.

,

 

,

پوم؛قمی کوچک در استان هرمزگان

, پوم؛قمی کوچک در استان هرمزگان,

برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی ، برگزاری تعزیه خوانی در ایام محرم، برگرازی مسابقات ورزشی در بین جوانان،گرامیداشت ایام و مناسبت های و برگزاری دعای ندبه هر هفته در یکی از مساجد روستا ، برگزاری کلاسهای ثابت قرآن، ایجاد مشاغل خانگی و صنایع دستی از جمله مسائلی است که در این روستا از رونق خوبی برخوردار می باشد.

,

حضور چند ماه قبل استاندار استان هرمزگان جناب آقای جادری در این روستا جهت افتتاح منبع آب و لوله کشی جدید این روستا از جمله اتفاقات مهم در این روستا جهت حضور مسئولین تراز اول استان بوده است.

,

غلامحسن ناصری از فرهنگیان این روستا و از اعضای شورا اسلامی روستا در گفتگو با خبرنگار هرمز؛ گفت: اکثر مردم روستا به کار دامداری و کشاورزی مشغول هستد و برخی از افراد پس از مهاجرت در شهرها و در مرکز استان مشغول به کار هستند.

, هرمز,

وی افزود: این روستا بیشترین طلاب در بخش سندرک  با تعداد بیش از 30 نفر را  به خود اختصاص داده است که از این تعداد 25 نفر آنهاطلبه برادر و 5 نفر طلبه خواهر مشغول تحصیل علوم دینی و یا تبلیغ علوم اسلامی در جای جای این استان هستند.

,

عضو شورای اسلامی روستای پوم ادامه داد: حضور بیش از 25 فرهنگی سبب شده این روستا از روستا های تاثیر گذار در بحث فرهنگ و آموزش منطقه قرار گیرد.

,

 

,

ازدواج همگانی یازده زوج جوان در پوم

, ازدواج همگانی یازده زوج جوان در پوم,

ناصری با بیان اینکه 3 نفر از جوانان این روستا در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در رشته های پزشکی در حاص تحصیل هستند، بیان کرد:علاوه بر این سه نفر ده ها نفر دیگر از جوانان این روستا در دانشگاه مختلف کشور و استان در حاصل تحصیل می باشند .

,

رئیس شورای اسلامی روستای پوم در ادامه یادآور شد:  اقدام شایسته ای که درهفته گذشته در این روستا صورت گرفت ازدواج همگانی یازده زوج خوشبخت در این روستا بود که بصورت همگانی و در یک شب صورت پذیرفت.

,

وی افزود: این عمل خدا پسندانه که با پیگیری یکی از طلاب این روستا به نام حجت السلام و المسلمین شیخ حسین بهرامی با همکاری کمیته امداد بشاگرد و خیرین  و همچنین کمک هزینه هایی توسط جوانان و دهیاری روستا صورت گرفت سبب افزایش میل و رغبت جوانان در این روستا برای ازدواج و رفتن به خانه بخت شد.

,

ناصری گفت: از نکات قابل توجه در این ازدواج همگانی مهریه یکسانی که برای همه این زوج ها قرار داد شد بود که به تعداد 14 سکه و 14 میلیون تومان وجه نقد ثبت شد و این در صورتی است که کم کم شاهد آن هستیم در برخی از روستا های همجوار مهریه های نجومی در حال جا افتادن است اما در این روستا همه ازدواج صورت گرفته به همین میزان مهریه در حال حاضر ثبت می شوند.

,

رئیس شورای اسلامی روستای پوم در ادامه افزود: سعی داریم همه مشکلات فرهنگی این روستا را با ازدواج به موقع به حداقل برسانیم و این برنامه را برای آینده نیز برنامه ریزی کنیم که به عنوان یک فرهنگ در این روستا ادامه پیدا کند.

,

ناصری در پایان از نکات قابل توجه در این ازدواج را فامیل بودن تمام این زوجها با هم دانست و خاطرنشان کرد: این مسئله خود نیز در تحکیم جایگاه خانواده در بین زوج ها تاثیر گذار خواهد بود و از طرفی این ازدواج چون بصورت همگانی صورت گرفت سبب کاهش هزینه ازدواج برای این زوج ها شد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه