اخبار داغ

یگان حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست استان همدان:

آتش زدن زمین کشاورزی پس از برداشت محصول جرم است

آتش زدن زمین کشاورزی پس از برداشت محصول جرم است
اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان بهار یک دوره کلاس آموزشی جهت روستائیان و کشاورزان با هدف آموزش پیشگیری از آتش سوزی مراتع و اطفاء حریق برگزار کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بهارانه، در این دوره آموزشی کشاورزان و روستائیان، همیاران طبیعت، دهیاران، محافظین منابع طبیعی و شوراهای اسلامی حضور داشتند و با قوانین جدید حوزه منابع طبیعی و روش های پیشگیری از آتش سوزی و اطفاء حریق آشنا شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بهارانه,

خزائی مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در این جلسه با اشاره به چالش های بزرگ جهان ، کمبود آب شیرین و بیابان زایی را از بزرگترین چالش های بشریت در زمان کنونی بیان کرد و گفت: به مرور از بین رفتن مراتع و تبدیل آن به مزارع باعث تخریب خاک و تخریب سرزمین ها شده و باعث بیابان زایی می شود.

,

خزائی با اشاره به عکس های هوایی دهه 40 از دشت بهار گفت: اگر عکس های هوایی دشت بهار در دهه 40 را ببینیم، مابین مزارع را چمن زار پوشانده است که همین چمنزار و مراتع هستند که باعث نفوذ آب به زمین شده وباعث ذخیره آب بوده است و ما نباید از این موضوع به راحتی عبور کرده و آن را نادیده بگیریم.

,

وی در ادامه به خاصیت گیاه گون اشاره کرد و گفت: این گیاه که ممکن است در نظر کشاورزان بی اهمیت باشد ریشه اش گاهی تا 30 متر در داخل زمین نفوذ می کند و باعث نفوذ آب باران به داخل زمین می شود و گذشته از آن بهترین وسیله برای از بین بردن آفت و سن گندم است ؛ اما کشاورزان به آن توجهی نمی کنند و به راحتی آن را از بین می برند.

,

خزائی با پر اهمیت خواندن گونه های گیاهی بین مزارع و مراتع به کشاورزان توصیه کرد که این گونه ها را از بین نبرند تا موجب فرسایش خاک نشود.

,

وی همچنین به لحاظ فراوانی گون ها در همدان و به خصوص بهار گفت: در آینده این گون زارها به لحاظ خواصی که دارند می توانند باعث جذب توریسم و درآمدزایی برای منطقه شوند که باید به آن توجه ویژه ای کرد.

,

سرهنگ رسولی یگان حفاظت از منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست در جلسه آموزشی دهیاران و کشاورزان به جهت جلوگیری از آتش سوزی و نحوه اطفاء حریق برگزار شده بود از ممنوعیت آتش زدن "پس چر" خبر داد.

,

سرهنگ رسولی شوراها و مردم را رکن اساسی در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی خواند و گفت: اگر مردم و شوراها نباشند دستگاه ها در انجام وظایف خود با مشکل مواجه می شوند.

,

رسولی ادامه داد: منابع طبیعی در اختیار دولت و حاکمیت است ؛ اما حفاظت از منابع طبیعی وظیفه همگانی است.

,

وی اظهار داشت: همه ساله با گرم شدن هوا شاهد آتش سوزی در مراتع هستیم و یکی دو سال است که میزان آتش سوزی ها در استان و به خصوص بهار زیاد شده که این آتش سوزی ها عامل عمدی و غیر عمدی دارند.

,

رسولی ادامه داد: از عوامل غیر عمدی آتش سوزی می توان به سهل انگاری دامداران، روستائیان و رهگذران در روشن کردن آتش و یا  رها کردن بطری های شیشه ای و پلاستیکی در طبیعت اشاره کرد.

,

وی در ادامه به عوامل عمدی آتش سوزی اشاره کرد و علت آن را گسترش مساحت زمین مالکان پس از آتش سوزی، شکار و به دام انداختن حیوانات وحشی با استفاده از آتش، اختلافات قومی قبیله ای و مسائل اجتماعی بیان کرد.

,

رسولی در ادامه از ممنوعیت سوزاندن "پس چر" خبر داد و گفت: سوزاندن زمین های زراعی پس از برداشت محصول جرم است و اگر مشاهده شود که کشاورزی اقدام به آتش زدن زمین پس از برداشت محصول کرده ، جریمه می شود.

,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه