اخبار داغ

محققان دانشگاه کاشان با همکاری پژوهشگران استرالیایی انجام دادند؛

گسترش کاربرد نانو لوله های کربنی با الهام از پوست پلنگ

گسترش کاربرد نانو لوله های کربنی با الهام از پوست پلنگ
عضو هیات علمی دانشگاه کاشان با همکاری پژوهشگران دانشگاه دیکین استرالیا موفق شدند با الهام گیری از پوست پلنگ، امکانی فراهم کنند تا بتوان استفاده از نانولوله‌های کربنی را گسترش داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشان اول؛ عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه کاشان گفت: نانولوله‌های کربنی یکی از اشکال ساختارهای کربنی هستند که در سالیان اخیر مورد توجه محققان حوزه‌های مختلف علم و فناوری قرار گرفته‌اند و خواص منحصربه‌فرد این نانو ماده از قبیل استحکام و رسانایی بالای آن موجب شده تا بتوان از نانولوله‌های کربنی در صنایع نانوالکترونیک، دارورسانی و تصفیه‌ی آب بهره برد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشان اول,

محمدمهدی ابوالحسنی با بیان اینکه از نتایج این طرح آزمایشگاهی می‌توان در صنایع نانوالکترونیک، دارورسانی و تصفیه‌ی آب استفاده کرد افزود: بیش از نیمی از کاربردهای نانولوله‌های کربنی مربوط به کامپوزیت سازی و تولید نانوکامپوزیتهای پلیمری تقویت شده است.

,

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان، از کلوخه شدن و عدم اتصال قوی با زمینه به‌عنوان جدی‌ترین مشکل استفاده از نانولوله‌های کربنی به‌منظور تقویت زمینه‌ پلیمری یاد کرد و گفت: به دلیل مشکلات استفاده از نانولوله‌های کربنی، پراکنش آن در بسترهای پلیمری و مایعات با سختی‌هایی روبه‌روست که با ایجاد یک ساختار پوست‌پلنگی می‌توان علاوه بر رفع مشکلات گفته‌شده، چسبندگی بالایی بین نانولوله‌های کربنی و ماتریس زمینه برقرار کرد و استحکام نانوکامپوزیت را بیش‌ازپیش افزایش داد.

,

وی ادامه داد: با اصلاح سطحی نانولوله‌های کربنی و ایجاد یک ساختار پوست‌پلنگی می‌توان کارایی آن‌ها را در تقویت زمینه افزایش داد؛ بنابراین برای رسیدن به یک میزان استحکام مشخص به میزان کمتری از نانولوله‌های کربنی نیاز خواهد بود که این موضوع موجب کاهش هزینه‌ی تولید خواهد شد و از سوی دیگر، سرعت فرایند آماده‌سازی و وارد کردن نانولوله‌ها به درون زمینه با بهره‌گیری از این نتایج این طرح، بیشتر خواهد بود.

,

ابوالحسنی اظهار کرد: خواص مکانیکی یک نانوکامپوزیت ارتباط مستقیمی با میزان استحکام پیوند نانوذرات تقویت‌کننده با زمینه دارد؛ بنابراین هرچه استحکام پیوند بین فصل مشترک زمینه/نانولوله مستحکم‌تر باشد، کل نانوکامپوزیت از استحکام مکانیکی بالاتری برخوردار خواهد بود.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه