اخبار داغ

یادداشت؛

شهرک نیمه صنعتی کاشمر؛ کلاف سردرگمی که 18 ساله شد!

شهرک نیمه صنعتی کاشمر؛ کلاف سردرگمی که 18 ساله شد!
از سال 1378 موضوع انتقال مشاغل آلاینده به خارج از شهر در دستور کار مدیران شهری کاشمر بوده است. به همین منظور مراحل اجرایی احداث شهرک نیمه صنعتی کاشمر عملیاتی شده ولی هنوز مشاغل مزاحم از داخل شهر به این شهرک منتقل نشده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشمربصیر بر اساس برآوردها در شهرستان کاشمر، مشاغل آلاینده شهری که به مشاغل مزاحم مشهور هستند حدود 500 واحد صنفی را به خود اختصاص داده‌اند که در قالب پنج اتحادیه صنفی شامل درب و پنجره سازان، مصالح ساختمانی، ادوات کشاورزی، تعمیرکاران ماشین‌های سبک و سنگین و درودگران فعالیت می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشمربصیر, .,

 

,

قرار گرفتن این واحدهای صنفی در نقاط مختلف و به ویژه بافت مسکونی شهر کاشمر، باعث ایجاد مزاحمت برای شهروندان و به ویژه ساکنان اطراف آن‌ها شده است.

,

 

,

‌بر اساس بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، جلوگیری از ایجاد و تأسیس همه اماکنی که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنان شده و یا مخالف اصول بهداشت در شهرها باشد بر عهده شهرداری است و شهرداری موظف به تعطیل، تخریب یا انتقال صنف به خارج از شهر است.

,

 

,

موضوعی که حالا 18 ساله شد!

, موضوعی که حالا 18 ساله شد!,

 

,

در همین راستا از سال 1378 موضوع انتقال این واحدهای صنفی به خارج از شهر در دستور کار مدیران شهری کاشمر بوده است. به همین منظور مراحل اجرایی احداث شهرک نیمه صنعتی کاشمر عملیاتی شده ولی هنوز مشاغل مزاحم از داخل شهر به این شهرک منتقل نشده‌اند.

, .,

 

,

برای احداث شهرک نیمه صنعتی و یا شهرک صنایع سبک کاشمر، زمینی در حدود 20 هکتار از اراضی موقوفه با همکاری اداره اوقاف شهرستان توسط شهرداری کاشمر در حاشیه بلوار جانبازان از یک سو و در ابتدای جاده خلیل آباد از دیگر سو، در نظر گرفته شده و اقداماتی مانند تأمین آب و برق مورد نیاز نیز توسط ادارات مربوطه انجام شده است.

,

 

,

در تمام این سال‌ها که از طرح بحث گذشته و موضوع انتقال مشاغل مزاحم از داخل شهر به این شهرک مطرح شده است، همواره مسئولان مختلف شهر کاشمر از فرماندار گرفته تا شهردار و اعضای شورا در مقاطع مختلف نسبت به تسریع در این کار تأکید کرده‌اند؛ اما هنوز با گذشت حدود 18 سال از مطرح شدن این موضوع، شاهد تداوم فعالیت مشاغل آلاینده در داخل شهر و به طور ویژه در بلوار جمهوری اسلامی هستیم.

,

 

,

در رابطه با ضرورت انتقال این مشاغل از داخل شهر کاشمر به شهرک مربوطه بارها و بارها مطالبی توسط مسئولان، رسانه‌ها و خود شهروندان گفته شده است اما به جهت یادآوری باید گفت که فعالیت مشاغل مزاحم و آلاینده در داخل شهر و در مناطق مسکونی، مشکلاتی از جمله ایجاد آلودگی‌های محیطی، آلودگی صوتی، اشغال و سد معبر بخش بزرگی از پیاده‌روها، ایجاد منظره‌ای ناپسند و نامناسب در سطح شهر، اختلال در رفت و آمد و مشکلات ترافیکی وغیره را به دنبال دارد و لذا شکی نیست که بر اساس قانون و نیز در راستای رعایت حقوق شهروندی، انتقال این گونه مشاغل که البته از مشاغل پرزحمت و خدمت‌رسان به جامعه هستند، ضرورتی غیر قابل انکار است.

,

 

,

شهرک نیمه صنعتی و تمرکززدایی از مرکز شهر!

, شهرک نیمه صنعتی و تمرکززدایی از مرکز شهر!,

 

,

این موضوع در شهر کاشمر از جنبه‌ای دیگر نیز اهمیت می‌یابد و آن اینکه بخش عمده‌ای از این مشاغل و به ویژه درب و پنجره‌سازان در مسیر بلوار جمهوری اسلامی مستقر شده‌اند و این در حالی است که این بلوار ‌به لحاظ شرایطی که دارد می‌تواند نقش مهم دیگری در شهر ایفا کند و آن عبارت است از تمرکز‌زدایی از مرکز شهر و روان ساختن ترافیک سنگین و اعصاب خردکن مرکز شهر کاشمر و به ویژه خیابان امام خمینی(ره)!.

,

 

,

اما در مورد اینکه بلوار جمهوری اسلامی که هم اکنون نقش شهرک نیمه صنعتی را در شهر کاشمر بازی می‌کند چگونه می‌تواند باعث تمرکز زدایی از مرکز شهر و تسهیل ترافیک شود باید گفت هم اکنون یکی از مشکلات و گره‌های مدیریت شهری کاشمر مربوط به تمرکز بیش از حد بسیاری از مشاغل و به ویژه مشاغل مرتبط با درمان و پزشکی همانند مطب پزشکان، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و حتی درمانگاه‌ها در خیابان امام خمینی(ره) و در نتیجه شلوغی بیش از حد و ترافیک سنگین در مرکز شهر کاشمر می‌باشد.

,

 

,

موضوع تمرکز زدایی از مرکز شهر نیز همانند انتقال مشاغل مزاحم به شهرک نیمه صنعتی از موضوعاتی است که همواره مورد بحث بوده و مسئولان و مدیران شهری کاشمر طرح‌های مختلفی برای آن ارائه کرده‌اند اما هنوز به نتیجه نرسیده است و این در حالی است که بنا به نظر صاحب‌نظران و کارشناسان، این دو مقوله می‌تواند مکمل یکدیگر باشد به این ترتیب که با انتقال مشاغل آلاینده از بلوار جمهوری اسلامی به شهرک نیمه صنعتی، می‌توان بخشی از تمرکز و ترافیک و واحدهای خدماتی متمرکز شده در مرکز شهر و خیابان امام خمینی(ره) را به این بلوار منتقل کرد.

,

 

,

بلوار جمهوری اسلامی که هم اکنون مرکز تجمع مشاغل مزاحم شده ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که می‌تواند نقش بهتر و مؤثرتری در شهر کاشمر ایفا کند.

,

 

,

ما در بلوار جمهوری اسلامی با یک خیابان و مسیر مستقیم و به دور از پیچ و تاب مواجه هستیم که هم عرض خیابان و هم عرض پیاده‌روها آن قدر وسیع است که به راحتی می‌تواند شاهد یک ترافیک سهل و روان در هر دو بخش سواره‌رو و پیاده‌رو باشد و از دیگر سو این بلوار در نقطه‌ای واقع شده است که می‌تواند حلقه وصل بسیاری از نقاط مسکونی در شمال شهر کاشمر به مرکز شهر قرار گیرد و علاوه بر اینکه خودش از دسترسی مناسبی برخوردار است می‌تواند دسترسی نقاط مختلف شهر کاشمر را به یکدیگر تسهیل کند.

,

 

,

لذا بلوار جمهوری اسلامی که اتفاقاً موازی با خیابان امام خمینی(ره) کاشمر هم هست و دارای مغازه‌های وسیع نیز می‌باشد را می‌توان بهترین جایگزین برای تمرکز مشاغل و خدماتی از آن نوع که در مرکز شهر و به ویژه خیابان امام خمینی(ره) متمرکز شده است دانست.

,

 

,

شهرداری کاشمر چندین سال است که طرح تعریض و عقب نشینی خیابان امام خمینی(ره) را در دستور کار دارد؛ اما باید پذیرفت که با گسترش روزافزون تعداد خودروها، این گونه طرح‌ها هر چند لازم و ضروری است اما یک مسکّن موقت به حساب می‌آید و دوای درد نیست بلکه راه حل اصلی همان تمرکز زدایی و جلوگیری از تجمع همه خدمات مهم و عمده در یک مسیر و یک خیابان است و حالا بلوار جمهوری اسلامی می‌تواند این نقش مهم را ایفا کند؛ اما ایفای این نقش یک پیش‌نیاز مهم دارد و آن انتقال مشاغل مزاحم و آلاینده از این مسیر به شهرک صنعتی مورد بحث ماست!.

,

 

,

این موضوع در کنار سایر معضلاتی که وجود مشاغل آلاینده در داخل شهر برای شهروندان به وجود می‌آورد بیانگر اهمیت و ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری به تکمیل پروژه شهرک نیمه صنعتی و یافتن راهی برای این کلاف سردرگم است که به راستی چه باید کرد تا این شهرک، به معنی واقعی کلمه، شهرک شود!

,

 

,

نظرات مختلف در مورد علت پانگرفتن شهرک

, نظرات مختلف در مورد علت پانگرفتن شهرک,

 

,

اما هم اکنون حرف و حدیث‌های زیادی در مورد علت پا نگرفتن این شهرک و عدم استقبال مشاغل آلاینده از آن وجود دارد. برخی معتقدند از ابتدای مطرح شدن احداث شهرک در این نقطه، عده‌ای سودجو با خرید قطعات متعدد و وسیعی از این شهرک، باعث مبتلا شدن آن به بلای دلال‌بازی شده‌ و آن قدر قیمت‌های زمین‌ها را بالا برده‌اند که صاحبان مشاغل آلاینده را توانی برای تملک آن‌ها نیست و لذا ترجیح می‌دهند عطای شهرک نیمه صنعتی را به لقای آن ببخشند!

,

 

,

از دیگر سو برخی هم عدم مدیریت کافی شهرداری کاشمر را در این زمینه دخیل می‌دانند و معتقدند شهرداری باید از ارائه هر گونه خدمات به این شهرک تا قبل از تملک آن توسط صاحبان مشاغل مربوطه خودداری می‌کرد و اجازه می‌داد آن زمانی که زمین‌ها ارزان بود، توسط صاحبان مشاغل آلاینده، خریداری می‌شد و سپس به ارائه خدمات می‌پرداخت در صورتی که با خدمات‌‌دهی شهرداری به این شهرک و نیز تأمین آب و برق و... شاهد افزایش قیمت زمین‌ها و عدم توانایی صاحبان مشاغل آلاینده در خریداری آن‌ها هستیم.

,

 

,

برخی دیگر هم همه این مسائل را بهانه‌هایی برای فرار مشاغل مزاحم از انتقال به این شهرک می‌دانند و می‌گویند این طبیعی است که با در اختیار داشتن نقاط مختلفی از شهر و به ویژه بلوار جمهوری اسلامی توسط صاحبان مشاغل مزاحم، آن‌ها حضور در داخل شهر را بر خروج از آن ترجیح دهند و با بهانه‌های مختلف از این مهم شانه خالی کنند. این دسته معتقد هستند باید با توسل به راهکارها و اخطارهای قانونی، صاحبان این مشاغل را مجبور به انتقال به شهرک کرد.

,

 

,

لزوم ورود شخص فرماندار!

, لزوم ورود شخص فرماندار!,

 

,

ما هم اکنون در مقام قضاوت درباره این نقطه نظرات نیستیم چرا که شواهد نشان می‌دهد هر کدام از این مسائل در جای خود درست است و مجموع آن‌ها می‌تواند علل رونق نگرفتن شهرک نیمه‌ صنعتی کاشمر و در نتیجه، به نتیجه نرسیدن طرح انتقال مشاغل مزاحم از داخل این شهر به حساب آید!.

,

 

,

اما آنچه که هم اکنون مهم است این است که باید مسئولان و مدیران شهری با همکاری خود صاحبان این مشاغل و مجموعه اتاق اصناف و اتحادیه‌های مربوطه، این موضوع مهم را که به نظر می‌رسد مدتی است به محاق فراموشی سپرده شده بار دیگر پیگیری کرده و با برگزاری جلسات همفکری و کارشناسی، شرایط را برای انتقال مشاغل مزاحم و رونق گرفتن شهرک نیمه صنعتی تسهیل کنند.

,

 

,

از آنجا که مسأله ساماندهی این شهرک و انتقال مشاغل آلاینده از داخل شهر، فقط مربوط به یک دستگاه و ارگان نیست و نیاز به همکاری و همراهی بین بخشی دارد، شایسته آن است که فرمانداری شهرستان، به عنوان نهاد بالادستی ارگان‌های مختلف، مدیریت این هماهنگی را به دست گرفته و شخص فرماندار به جدّ از شورای شهر، شهرداری، اداره صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و اتحادیه‌های مربوطه درخواست کند که موضوع را بیش از این معطل نگذاشته و با نشست‌های کارشناسی و بررسی آخرین شرایط و احصاء مشکلات پیش روی این طرح مهم، راهکارهای لازم را برای حل موضوع ارائه نمایند.

,

 

,

و البته پس از آنکه مشکلات بررسی و راه حل‌ها پیش بینی شد، استفاده از ابزار قانون و ارائه ضرب الأجل به صاحبان مشاغل مورد بحث نیز لازم است و می‌تواند به عنوان آخرین راهکار مورد استفاده قرار گیرد.

,

 

,

سخن پایانی

, سخن پایانی,

 

,

 در پایان باید گفت که هیچ مشکلی بدون راه حل نیست و لذا مشکلات پیش روی انتقال مشاغل مزاحم از داخل شهر کاشمر و تجمیع آن‌ها در شهرک نیمه صنعتی نیز حتماً راه حل‌های خاص خودش را دارد که به نظر می‌رسد اکنون و پس از 18 سال از مطرح شدن موضوع، دیگر وقت آن رسیده است که یک بار برای همیشه، این سوژه همیشگی رسانه‌ها و خبرنگاران کاشمر به پایان برسد و با همت مسئولان و همکاری خود صاحبان این مشاغل، شاهد رونق گرفتن شهرک نیمه‌صنعتی و نیز نقش آفرینی بلوار جمهوری اسلامی در تمرکززدایی از مرکز شهر باشیم!.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه