اخبار داغ

سهم توریست از امکانات رفاهی در توریسم بین راهی

«بهداشت» و «رفاه»، حلقه مفقوده اقامتگاههای بین راهی

«بهداشت» و «رفاه»، حلقه مفقوده اقامتگاههای بین راهی
فصل بهار و تابستان که فرا می رسد، موسم سفر و گذشت و گذار فرا می رسد. بسیاری ترجیح می دهند چند روز از ایام سال را فارغ از هر نوع دغدغه و مشکلات عادی در محلی خوش آب و هوا سپری کنند. با کلی امید و انتظار بار سفر را می بندند. غافل از خدماتی که بعضا در انتظار آنهاست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مناطق شمالی کشور را می توان جزو نقاط مسافرخیز  و توریستی دانست که  سالانه میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و یا خارجی را به خود جذب می کند. معاون گردشگری میراث فرهنگی مازندران، شمار مسافران نوروزی در استان مازندران در ایام تعطیلات نوروزی را بیش از 10 ‏میلیون نفر دانست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در چنین شرایطی توجه به ‏ایجاد زیرساخت‌های لازم در مناطق گردشگری ، صیانت از جاذبه‌های طبیعی و احداث و ساماندهی مجتمع‌های خدماتی-رفاهی بین‌راهی ‏احساس می‌شود؛ و استان مازندران نیز به سبب ‏‏موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در محورهای مهم کشور باید حداکثر این ظرفیت را داشته باشد.

,

در این بین مجتمع های خدماتی-رفاهی بین راهی از جمله ضروریاتی است که در عرصه توسعه گردشگری و رضایت مسافران و افزایش رفاه رهگذران باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد. قابلیتهای بالقوه بسیاری در این مجتمع ها نهفته هست که میتوان از آنها در جهت نیل به اهداف بزرگتری همچون توسعه و توازن منطقه ای بهره برد.

,

ولی با این حال شواهد عینی نشان می دهد که متاسفانه شرایط این مجتمع ها در برخی از مسیرهای استان مازندران چندان رضایت بخش نیست. و خاطر بسیاری از مسافران را مکدر می کند. رضا علیزاده از کسانی که مازندران را برای مسافرت انتخاب کرده، درباره یکی از اقامتگاهها در آمل می گوید: « برخی از اقامتگاهها بویی از بهداشت نبرده اند.»

,

 

,

, ,

اهداف تاسیس مجتمع‌های خدماتی-رفاهی بین‌راهی

, اهداف تاسیس مجتمع‌های خدماتی-رفاهی بین‌راهی,

به طور حتم احداث مجتمع‌های خدماتی بین‌ راهی فواید بسیاری از  جمله  فراهم کردن آسایش بیشتر برای رانندگان و مسافران با ارائه خدمات متمرکز و مناسب، روان ساختن ترافیک جاده ها، بسترسازی برای اشتغال، ارائه اطلاعات جاده‌ای، توریستی و زیارتی و... به همراه دارد.

,

یک مقام مسئول انتظامی در خصوص اهمیت مجتمع های بین راهی گفته است: «وجود امکاناتی همچون پمپ بنزین، رستوران، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی و محل استراحت به صورت همزمان باعث کاهش توقف و کاهش دفعات ورود و خروج خودروها به جاده اصلی و در نهایت سبب کاهش تصادفات می‌شود »

,

اهمیت مجتمع های بین راهی در حالی بیان می شود که وضعیت برخی از این مجتمع ها در استان گویای این است که در اغب آنها سرویس‌های بهداشتی موجود یا بسیار فرسوده، قدیمی، کثیف و آلوده‌اند و یا به دلیل قطعی آب و نداشتن مایع دستشویی غیرقابل استفاده و عملا تعطیل شده‌اند .

,

از این روست که آقای اکبری یکی از شهروندان تهرانی با اعتراض به نامطلوب بودن وضع اقامتگاه‌های بین راهی محور هراز، عنوان کرد: «در این مسیر متأسفانه آشپزخانه‌ها و رستوران‌ها در وضعیت مطلوبی به سر نمی برند و عده‌ای از گردشگران هیچ گونه اطلاعاتی از مجاز بودن یا نبودن این اقامتگاه‌ها ندارند.»

,

 

,

, ,

ترسیم این وضعیت ناخوشایند تنها زمانی می تواند امید بخش باشد که که وعده  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران  در خصوص بهره وری از واحدهای پذیرایی بین راهی عملی شود. دلاور بزرگ نیا مدیر کل میراث فرهنگی استان در این زمینه گفته است:« 136 پروانه بهره‌برداری با عنوان خانه مسافر، یک اقامت‌گاه بوم‌گردی، متل و هتل آپارتمان و همچنین سه پروانه بهره‌برداری واحد پذیرایی بین‌راهی صادر شده است.»

,

فرصت‌های فراوان دفن‌شده در گردشگری ایران

, فرصت‌های فراوان دفن‌شده در گردشگری ایران, فرصت‌های فراوان دفن‌شده در گردشگری ایران,

 اگر قرار باشد که گردشگری و توریست به عنوان صنعتی نوپا در رشد اقتصادی کشور نقش آفرینی کند، زمینه توسعه این صنعت نیز باید فراهم شود. سارا مهربانی کارشناس گردشگری در گفت و گو با خبرنگار ما، درباره گردشگری گفت: صنعت توریسم یکی از صنایع پردرآمد بوده که هنوز کشورمان نتوانسته آن طور که باید این بخش اقتصادی را فعال و آن را به یک منبع ارزآور تبدیل کند.

,

مهربانی با اشاره به اینکه مسافر ایرانی دیگر نمی‌خواهد به مقاصد تکراری مانند شهرهایی چون اصفهان، شیراز و تبریز و یا شمال برود و به دنبال تجربه‌های متفاوت‌تر است، افزود: اما مسئله این است که گردشگر داخلی جز این مقاصد جایی را نمی‌شناسد و در حال حاضر سازمان گردشگری و میراث فرهنگی نتوانسته مقاصد جدید و بکر را به این مسافران و گردشگران معرفی کند و این قطعاً ضعفی است که نیاز به تلاش و توجه بیشتر از سوی آن سازمان دارد.  

,

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی تنها متولی حوزه گردشگری ایران است که باید بتواند حداقل سیاست‌گذاری کرده تا زیرساخت‌های حوزه گردشگری ایجاد شود، یادآور شد: در دنیای جدید اطلاع‌رسانی یکی از ابزارهای مهم توسعه است، وقتی کشوری یا استانی بتواند پتانسیل‌های موجود خود در زمینه‌های مختلف را به درستی معرفی کند، در این حالت می‌تواند جذب توریست و حتی سرمایه‌گذار بیشتری داشته باشد.

,

مجتمع‌های خدماتی-رفاهی عاملی است برای امنیت، آرامش و آسایش مسافران. آرامش و آسایشی که  سفری به یاد ماندنی را برای گردشگران و مسافران به ارمغان خواهد آورد. توجه به شرایط و امکانات این محل ها، نه تنها از سوی مسئولین امر باید پیگیری شود بلکه کارگزاران در این محل نیز باید بتوانند فرهنگ والای خود را به رفتار و کردار  به مسافران نمایش دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه