اخبار داغ

کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری:

ایران اتکای بیش از حدی به درآمد های نفتی دارد/ گردشگری نقش مهمی در توسعه اقتصاد ملی دارد

ایران اتکای بیش از حدی به درآمد های نفتی دارد/ گردشگری نقش مهمی در توسعه اقتصاد ملی دارد
علیرضا گروسی گفت:ایران اتکای بیش از حدی به درآمد های نفتی دارد اما می تواند با برنامه ریزی اصولی و مناسب و شناسایی فرصت ها و محدودیت های گردشگری نقش موثری در توسعه مناطق مختلف شهری و روستایی و در نتیجه توسعه ملی و تنوع بخشی به اقتصاد ملی بر عهده داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا گروسی کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری و محقق گردشگری در گفتگو با کرج رسانه گفت: گردشگری از مهم ترین صنایع در حال رشد و یکی از جریان های جهانی است که امور اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را با هم ترکیب کرده و امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از منابع درآمد پایدار برای شهرها است و با تقویت و ایجاد بسترهای مناسب این صنعت می توان به رشد و توسعه شهرها دست یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کرج رسانه ,

وی افزود: از سوی دیگر صنعت گردشگری به منزله اهرمی قدرتمند در الگوی توسعه مورد تایید قرار گرفته و در کشوری مثل ایران که در حال توسعه ماست بخش مهمی از فعالیت های اقتصادی و تولیدی را می توان به صنعت گردشگری اختصاص داد که این امر می تواند با تکیه بر نیروی قدرتمند گردشگری و تاثیرات اقتصادی آن، تغییرات اساسی و تحولات عظیمی در اقتصاد کشورهای مختلف ایجاد کند.

,

گروسی با اشاره به اینکه توسعه گردشگری در کشور ایران جاذبه های فراوان دارد گفت:ایران اتکای بیش از حدی به درآمد های نفتی دارد اما می تواند با برنامه ریزی اصولی و مناسب و شناسایی فرصت ها و محدودیت های گردشگری نقش موثری در توسعه مناطق مختلف شهری و روستایی و در نتیجه توسعه ملی و تنوع بخشی به اقتصاد ملی بر عهده داشته باشد.

,

کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری درخصوص وضعیت گردشگری البرز گفت: استان البرز به عنوان یکی از استان های استراتژیک از نظر موقعیت جغرافیایی شرایط بسیار مطلوبی دارد. منتها باید توجه داشت که گردشگری زیرساخت هایی را برای شروع و توسعه نیاز دارد و در واقع وجود زیرساخت های مناسب و توزیع مناسب خدمات در جذب گردشگران به طرف مکان های مستعد گردشگری بسیار تعیین کننده است که متاسفانه در البرز اجرایی نشده است.

,

وی افزود: مقصود از امکانات یا جاذبه ها تشکیلات یا مکان هایی است که به منظور تامین خواسته های گردشگران به وجود می آید و آنها می توانند از این امکانات استفاده و گردش نمایند.

,

این محقق گردشگری شهرستان نظرآباد را نیز مستعد گردشگری دانست و گفت: محوطه باستانی ازبکی به عنوان یکی از قدیمی ترین سکونت گاه های انسانی کشف شده در دنیا، تالاب فصلی صالحیه و فرودگاه آموزش پرواز آزادی می توانند به عنوان جاذبه های منحصر به فرد تاریخی-طبیعی-مدرن، محوریت و مبنای برنامه ریزی گردشگری در شهرستان نظرآباد و استان البرز قرار بگیرند و اگر بخواهیم ابعادی از عرضه گردشگری در استان البرز با محوریت محوطه باستانی ازبکی- تالاب صالحیه- فرودگاه آزادی ارائه دهیم می توان به مدلی که از سوی گان (Gunn) ارائه شده استناد کرد که عرضه گردشگری مطلوب را در ۵ بعد جاذبه ها، حمل و نقل، اطلاعات، تبلیغات و خدمات می بیند.

,

وی درپایان گفت: با توجه به ابعاد این مدل و همچنین مراکز پرتراکم جمعیتی در مجاورت استان البرز و مسیرهای دسترسی می توان پیشنهاد ایجاد یک مرکز توریستی-تفریحی را در این منطقه(شهرستان نظرآباد) با ظرفیت توریست پذیری ملی و بین المللی ارائه داد که این امر به توسعه گردشگری ودرآمد پایدار در البرز و رشد اقتصادی مردم کمک خواهد کرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه